Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vieläkö maratonille?


Antero 71
 Share

Recommended Posts

Uusi käyttäjä ilmoittautuu mukaan.

Aloin lämmitellä juoksuharrastusta loppukesästä 2008. Tavoitteena oli ensimmäinen maratoni toukokuussa 2009. Talvi meni juostessa, mutta ensimmäiset pitemmät lenkit tein vasta kevättalvella. Startti koitti. Juoksin elämäni ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan maratonin aikaan 3.58. Innostuin. Juoksin elo-syyskuussa kolme puolikasta lappu rinnassa, joista paras aikaan 1.34.

Puolikkaiden ajoittuminen kolmen viikon välein oli kuitenkin ehkä liian tiivis tahti ja seurauksena olivat jalkavaivat. Vasen jalkaterä ei enää kestänyt askelluksen aiheuttamaa painetta tehden juoksemisesta ja jopa kävelystä kivuliasta. Röntgenkuvissa ei mitään. Venyttelyohjeita ja fysioterapiaa. Ja lepoa. Nyt olen jälleen hiljalleen aloitellut juoksemista. Muutama kympin lenkki takana ja hyvältä tuntuu, vielä.

Intoa olisi taas maratonille, mutta kestääkö jalka? Tavoitteena olisi myös vauhtikestävyyden ja tuon maratonajan parantaminen. Mutta tohdinko ottaa intervallityyppisen harjoittelun ohjelmaan? Kokemuksia ja neuvoja?

Link to comment
Share on other sites

Jalan kestämisestä on mielestäni mahdotonta kenenkään sivullisen sanoa yhtään mitään. Kokeilemalla se selviää. Ala harjoitella kuntotasoosi nähden sopivalla ohjelmalla tavoitteena jokin ensi kesän maratooneista. Tuo puolikkaan aikasi on mielestäni hyvä, ja kertoo jo jonkinlaisesta lahjakkuudestakin. Ei muuta kuin kilometrejä nielemään kohtuullisesti. Hanki sopivat kengät ja kiinnitä huomiota juoksutekniikkaan.

Link to comment
Share on other sites

Mutta tohdinko ottaa intervallityyppisen harjoittelun ohjelmaan? Kokemuksia ja neuvoja?

Tuon 3:58 ajan parantaminen, kun pohjalla on 1:34 puolikas, ei kaipaa välttämättä intervallia lainkaan. Riittää, että saat kestävyyttä.

Enemmän siis PK lenkkiä ja viikolla mukaan yksi lenkki tähdättyä maratonvauhtia mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Melkein voisi kai sanoa, että jonkinlaiset rasitusvammat kuuluvat kuvioon tyypillisesti kai juuri n. vuosi aloittamisen jälkeen. En tarkoita, etteikö niiltä voisi välttyä, mutta kun sitä intoa tuppaa olemaan enemmän, kuin jalat kestää.

Itselle kävi ihan samoin, vaikkakin erilainen vamma. En ollut juossut vielä maratonia, mutta edessä oli. Silloin minuakin huolestutti kestääkö jalat maratonin, mutta hyvin ne lopulta kestivät.

Jalkaterän ongelmista en osaa sanoa mitään, mutta uskoisin, että jos se nyt on kunnolla parantunut, niin myös sen rasituksen kestävyys on parempi, kuin ennen. Toivotaan, että on.

Mitä intervalleihin tulee, komppaan magea. Minä olen ollut melkoisen laiska tekemään intervalleja, hyvin harvoin on tullut tehtyä.

Link to comment
Share on other sites

...vastauksista. Maltilla yritän ottaa. Suunnitelmissa juoksennella, jos siis jalka vaan kestää, vielä tämä helmikuu tuollaisia 10 - 11 kilsan lenkkejä matalilla sykkeillä suunnilleen joka toinen päivä. Maaliskuusta voisi sitten hiljalleen ottaa ohjelmaan pitempääkin lenkkiä. Ja ehkä niitä vetojakin...

Juoksen Kayanoilla ja tykkään kyllä niistä, vaikka niiden rullaavuus ei ehkä ole paras mahdollinen. Lääkäri taisi suositella eri tyyppistä jalkinetta. Olisivatko DS Trainerit varteenotettava vaihtoehto?

Link to comment
Share on other sites

Itsekin juoksen näin talvella Kayanoilla ja Icebug Hikoilla. Olen muutamana vuonna käynyt Aciksin askelklinikalla josta on aina tullut tuomio: tarvitset pronaatiotuetun kengän eli Kayanon. Olen kuitenkin juossut 5 maratonia ja kaikki DS Trainerilla enkä koskaan ole kärsinyt vakavammista rasitusvammoista. Kokoakin minulla on kohtalaisesti 189/96 tällä hetkellä. Tukholman maratoniin aion hankkia DS Trainerit joskus maaliskuussa ja ajaa ne sisään vauhtilenkeillä ja muutamalla pitkällä lenkillä.

Link to comment
Share on other sites

Voisihan noita DS Trainereita kokeilla. Askeltekniikastani minulla ei ole varmuutta, mutta Kayano on tuntunut toimivan. Muistelen lukeneeni, että myös DS Trainereissa olisi jonkinasteista pronaatiotukea. Itse olen kokoa 174/65, jos tuolla on merkitystä juoksujalkineiden valintaan.

Tukholma tavoitteena täälläkin, joten porkkanaa treenaamiseen kyllä on. Toivotaan nyt, että jalka kestää ja pääsee taas todella nauttimaan kilometreistä.

Link to comment
Share on other sites

Sulla on just sama tilanne kun mulla muutama vuosi takaperin...tuo puolikkaan aika ja maratonaika ei ole ollenkaan "linjassa" keskenään. Mulla oli just vastaavat ajat aloitusvuonna 2007 mara 3.57 ja puolikas 1.36. Malttia kannattaa pitää, jota mulla ei ollut ja pilasin koko kesäkauden 2008 ja en juossut kuin yhden epäonnistuneen puolikkaan. Vältä vammoja, niin maratonaikasi on aika helposti nostettavissa tuonne 3.30 hujakoille kesän aikana. En suosittele vetoja, koska niitä et tarvi ollenkaan maratonajan parantamiseksi. Pitkä lenkki on tärkein harjoitus, josta kannattaa viimeisenä joustaa ohjelmassa.

Itse tein koko 2008 ja 2009 ajan pelkästään peruslenkkeilyä ja muutaman kerran viikossa reippaampaa. Maratonin loppuaika on parantunut silti yli 40 minuuttia tuosta ekasta maratonista. Nyt kun haen tänä vuonna alle 3h aikaa maratonilta, niin jonkinlaisia vetoja olen ottanut mukaan ohjelmaan, mutta ei ne silti vieläkään välttämättömiä ole.

Link to comment
Share on other sites

Jännä homma tuo lähes yhtenevä historiamme noiden aikojen suhteen. Mutta hienosti olet ilmeisesti vaivoista selvinnyt. Ainakin aikojen perusteella. Melkoinen edistys.

Kyllähän tässä jalkavaivoista tietysti itseäni syytän. Liian paljon liian nopeasti. Maltti olisi pitänyt olla mukana. Asettelin jo tavoitteeksi tuota 3.30 aikaa tulevalle kaudelle. Nyt olisin Tukholmassa tyytyväinen jo sellaiseen ehjään ja rentoon reissuun. Meinaa vaan tuo vauhti taas karkailla. Pari viiikkoa sitten kymppi reiluun 65 minuuttiin, eilen jo alle 54 minuuttiin. Suunta taitaa olla jälleen väärä. Mutta kun en tohdi vielä pidentääkään tuota lenkkiä. Malttia, malttia...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy