Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Siirtyminen aamulenkkeilyyn


Kissanomistaja
 Share

Recommended Posts

Sain juuri nimeni Wienin maratonin lähtölistaan ja ensi viikolla alkaa 12 viikon harjoittelu Sepon oppien mukaan. Olen juossut 2 Tukholman maratonia ja yhden HCR:n (puolikas). Wienissä mietityttää kovasti se, kun lähtö on klo 9 aamulla. En ole koskaan lenkkeillyt aamulla ja tuntuukin aika hurjalta, että kolmen kuukauden kuluttua olen lähtöviivalla klo 9 ja edessä 42 km. Olisiko kenelläkään kokemuksia "harjoituskellon" siirtämisestä illasta aamuun? Olisi mukava kuulla todellisia kokemuksia niiltä, jotka ovat tällaisen siirron tehneet. Miten teitte sen? Mikä toimi, mikä ei? Kuinka pitkään meni ennen kuin homma lähti rullaamaan?

Aion alata totuttaa itseäni pikku hiljaa ensin lyhyillä max tunnin lenkeillä. Erityisesti mietityttää tuo syömäpuoli eli se, että mitä kannattaa syödä aamupalaksi. Lyhyille lenkeille riittänee vaikkapa lasi tuoremehua, mutta entä sitten kun edessä on pitkä lenkki (20 km +)?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Erityisesti mietityttää tuo syömäpuoli eli se, että mitä kannattaa syödä aamupalaksi. Lyhyille lenkeille riittänee vaikkapa lasi tuoremehua, mutta entä sitten kun edessä on pitkä lenkki (20 km +)?

Jos lähdet lenkille esim. sunnuntaiaamuna klo 9, niin heräilet n. pari tuntia aikaisemmin ja syöt aikalailla normaalin aamupalan, mielellään helposti sulavaa kuitenkin (esim. puuroa, leipää leikkeleen kera, mehua, banaania tms). Omien kokemusten perusteella tuollaisen aamiaisen jälkeen voi lähteä lenkille melkeinpä välittömästi, mutta ehkä kuitenkin on parasta hieman sulatella ja lähteä sitten. Ehtii kunnolla herätäkin:)

Alle tunnin lenkeille riittää kun hieman juo ennen lähtöä, ja syö sitten kunnon aamupalan lenkin jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Pitää myös ottaa huomioon, että kropalla menee keskimäärin se 3 h heräilyyn, eli kannattaa olla ajoissa hereillä ja aamupalalla. Klo 09 kisaan heräsin viime vuonna muistaakseni 05:30 ja siitä aamupalalle, ja silti olin varmaan viimeinen syömässä sen hotellin kisaajista.

Niijjoo, ja se totuttelu tuohon. Siitäpä en tiedäkään mitään, neuvoja otettaisiin täälläkin vastaan. Aamu-urheilu kun on aina ollut hieman vaikeaa.

Link to comment
Share on other sites

Valitettavasti tuon taitaa syödä kesäaikaan siirtyminen eli se tunti kelloa vääntäen menee, minkä matkailemalla luulee saavuttavansa.

Kesäaika ei kai ole mikään suomalainen erikoisuus ja Wienissä siirrytään ihan samalla lailla kesäaikaan, joten kyllä se tunti matkailemalla voitetaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Työtilanteesta johtuen vaihtui minullakin lenkit aamuun viime syksynä. Aamu ei kyllä ole minulle paras mahdollinen lenkkiaika, syke on reippaasti korkeampi verrattuna iltapäivään ja jalat ovat ihan koppuroina. Normaalisti lyhyillä lenkeillä syön vähän pienemmän aamupalan ja yritän rajoittaa kahvin kittaamista, lenkin jälkeen sitten "uusi aamiainen". Pitkikselle ole kyllä melkein aina lähtenyt siinä kymmenen maissa aamupäivällä, heräilen n. pari tuntia ennen lenkkiä ja syön kunnon aamupalan (leipää, puuroa/mysliä, tuoremehua). Ainakaan vielä mitään tottumista en ole havainnut näihin aamulenkkeihin, nihkeetä on. Pitkis tuntuu kyllä toimivan, mutta se onkin aamupäivälenkki.

Link to comment
Share on other sites

Sain juuri nimeni Wienin maratonin lähtölistaan ja ensi viikolla alkaa 12 viikon harjoittelu Sepon oppien mukaan. Olen juossut 2 Tukholman maratonia ja yhden HCR:n (puolikas). Wienissä mietityttää kovasti se, kun lähtö on klo 9 aamulla. En ole koskaan lenkkeillyt aamulla ja tuntuukin aika hurjalta, että kolmen kuukauden kuluttua olen lähtöviivalla klo 9 ja edessä 42 km. Olisiko kenelläkään kokemuksia "harjoituskellon" siirtämisestä illasta aamuun? Olisi mukava kuulla todellisia kokemuksia niiltä, jotka ovat tällaisen siirron tehneet. Miten teitte sen? Mikä toimi, mikä ei? Kuinka pitkään meni ennen kuin homma lähti rullaamaan?

Aion alata totuttaa itseäni pikku hiljaa ensin lyhyillä max tunnin lenkeillä. Erityisesti mietityttää tuo syömäpuoli eli se, että mitä kannattaa syödä aamupalaksi. Lyhyille lenkeille riittänee vaikkapa lasi tuoremehua, mutta entä sitten kun edessä on pitkä lenkki (20 km +)?

Meikäläistä ei saa lenkille aamulla kun teen 5x12h/vko pysyvää yövuoroa, mutta Emäntä on jo vääntänyt 20K lenkin kun kotiudun 7.00. Ei se vaadi sen kummempaa kun laittaa herätyskellon soimaan 4.45 ja menee vastaavasti ajoissa nukkumaan.

Link to comment
Share on other sites

Itse aikoinaan aloitellessa aamulenkkejä,alku oli tosi hankalaa.

Tuntui ettei jaksa mitään.

Totuttelun jälkeen alkoi sujumaan ja nykyisin ei mitään ongelmaa.

Jos on harjoituspäivä,niin arkiaamuisin normaalisti lähden suoraan sängystä,tyhjällä vatsalla.

Venyttelyjen ja pesun jälkeen vasta aamupalalle.Ja töihin.

Vauhti ei tietenkään aamulla ole pääasia,vaan elimistön herätteleminen illan toista harjoitusta varten.Joka on sitten vaativampi.

Viikonlopun pitkät teen saman kaavan mukaan aamusta,jää sitten koko päivä aikaa muuhun toimintaan.

Tuo aamulenkkeily on varmaan aika henkilökohtainen juttu,toisilta se onnistuu helpommin.

Kannattaa kokeilla,varsinkin jos on tavoitteita treenata kovaa.

Link to comment
Share on other sites

Jos olisin sijassasi, en välttämättä mitenkään muuttaisi juoksuharjoittelua aamupainotteiseksi, vaan jatkaisin samalla tavalla, eli luultavasti juoksisin päätreenit silloin, kun viretila on parhaimmillaan, esim. klo 17-19. Sitten kun olet Wienissä, aivosi virittävät elimistöäsi koko yön, nouset klo 5 syömään aamiaista ja keskityt juoksuun.

Näin mielestäni lopputulos tulee olemaan parempi kuin jos teet juoksut vain aamuisin olematta parhaimmillasi. Itse voin kyllä juosta heti aamulla herättyäni ja niin teenkin usein kun juoksen töihin, mutta se onkin enemmän kevyttä ja palauttavaa.

Link to comment
Share on other sites

Taisin johonkin toiseenkin ketjuun tästä kommentoida...

Itse juoksen pääosan treeneistäni aamujuoksuina silkkaa laiskuuttani.

Ehkä pikkasen myös käytännöllisyyttäni. Päivätyöt venyvät usein iltatöiksi, illalla pitää olla perheen parissa vaikka kuinka juoksuttaisi, ja jos erehtyy nauttimaan illallisen, se siitä. Ei myöskään innosta järjestellä kahta suihkureissua/vaatekertaa. Aamu on se aika päivästä, jolloin päätän itse aikatauluistani - minä, eikä joku muu. Ja kun vetää hyvän treenin aamulla, tulee loistofiilis koko päiväksi.

Ei se nyt aina hirveesti naurata, lähteä kuudelta lenkille (tai jopa aiemmin kun on keskiviikko-pitkis), jotta ehtis duuniin yhdeksään, mutta se on joko näin, tai ei ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen tehnyt itse aina lenkit aamulenkkeinä aina kun on mahdolista elikä 90% harjoituksista.Ale 2 tunnin lenkit pelkän kahvikupin voimalla.Pitemmät lautallinen mysliä

ja kahvikuppi.Noi puolentunnin venyttely ja lenkille.Itse saan tehot irti parhaiten aamulla.Leposyke herätessä 33 puoltatuntia myöhemmin kympin lenkki 165 keski

sykkeelä.Että voi aamulenkeilystäkin nauttia

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy