Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nuoren juoksuharjoittelu

unaz
 Share

Recommended Posts

Kyselen tässä uusavuttoman pikkuveljeni Possun, äh, siis Kaken puolesta. Poika on siis 15-vuotias, kovasti urheileva ja sporttinen veikko ja nyt se on ruvennut puhumaan, että haluaisi juosta maratonin. (Apinoi mua, tietty, mä olen selvästikin sen idoli.)

Kysymys kuuluukin, onko tuon ikäinen vielä liian nuori reenaamaan ja juoksemaan maratonin? Lisäksi mä mietin tässä, että ehkä tuollainen tavoitteellinen harjoittelu olis vähän liian tiukkaa, kun se kuitenkin harrastaa fudista ja jujitsua ja liikkuu muutenkin koko ajan. Mä en osaa asiaan sanoa juur mitään, kun itse ton ikäisenä keskityin täysin punaviinin juontiin ja Camel-merkkisten filtterisavukkeiden polttamiseen. Mutta onko teillä tervehenkisemmillä hyviä neuvoja?

• Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ei kai se vaarallista ole. Itse suosittelisin, että hakis vauhtia alimatkoilla ja sitten oikeasti isona täräyttäis kykyjen mukaisen tuloksen. Se voi olla niin jos liian nuorena alkaa riuhtoo liian pitkiä matkoja hiljaisella vauhdilla niin se veto saattaa jäädä päälle sitten myöhemminkin. Tää nyt on mun mielipide. Olen kyllä juoksua harrastanut kakarasta asti ja nyt veteraanina yritän vastustaa näitä hidastumisen lakeja.

Peesaan Karppaa, eli lyhkäsemmistä liikkeelle ja pohjia luomaan. Jokusen vuoden päästä sinne maralle sitte jos innostusta riittää. Joissakin maratoneissa on 18-v ikärajana, mutta ymmärtääkseni ei kaikissa. Itse neuvoisin juoksentelemaan ensin lyhkäsempiä hölliä ja ehkä puolimara ens syksynä, jos pidempiä lenkkejä on säännöllisesti jaksanu tehdä. Seuraavana vuonna petrausta puolikkaaseen ja ehkä 18-v iässä se marakin.-

Jos tavoitteena on myöhemmällä iällä räväyttää tiskiin kykyjen mukainen maratontulos niin olisi parempi vielä tuossa iässä keskittyä lyhyempien matkojen juoksemiseen. Kun minä juoksentelin tuon ikäisenä 5000m radalla minun touhujani kauhisteltiin. Tuonkin pituisen matkan juoksemista kilpaa pidettiin 70-luvulla 15-kesäiselle aivan liian pitkänä. En tuomitsisi kuitenkaan maratoninkaan juoksemista tuon ikäisenä, jos se vain olisi sellainen kokeilu, johon ei varsinaisesti harjoiteltaisi satanen lasissa. Minä juoksin ensimmäisen maratonini 18-vuotiaana. Minulla oli kuitenkin jo aika vankka harjoittelupohja tuossakin iässä, olinhan aloittanut systemaattisen harjoittelun 11-vuotiaana. Ja tunsin tuon juoksun jälkeen olleeni aivan kypsä juoksemaan noinkin pitkän matkan. Yleisesti ottaen olisi kai parempi odotella 20-vuotissynttäreitä ennen vakavampaa yritystä tällä matkalla.

Entäpä juoksuharjoittelu yleensä, AriV aloitti 11 vuotiaana, kuinkas muut?

Meidän vanhin on vasta seitsemän täyttänyt ja käynyt leikkimielisissä "kisoissa" matkana max 400m.

On kuitenkin isäänsä tullut ja mahdolliset avut löytyy pidemmiltä matkoilta.

Luulisin että joku 12-14 vuotta vois olla sopiva ikä aloitella... ?

Entäpä juoksuharjoittelu yleensä, AriV aloitti 11 vuotiaana, kuinkas muut?

Mulle alettiin tekemään harjoitusohjelmaa ku olin 12 v. Toki siinä ei paljon ollut "mitään", ku voimistelutreenejä oli 3-4 krt / viikko (esim. torstaisin 3,5 h :venyttely ), hiihtokoulu ja urkkakoulu kerran viikossa. Siihen sitten vähän juoksua päälle, lähinnä reipasta ja pitkä lenkki. Viikkokilsat tais ekana harjotusvuonna vaihdella 20 ja 40 kilsan välillä.

Kyllähän tuon ikäisenä vielä jaksaa treenata jos vaan aika riittää. Olen samaa mieltä muiden kanssa, että tuon ikäisenä maratonia ei varsinaisesti kannata ottaa päälajikseen. Jos haluaa hyväksi juoksijaksi isona, on ehdottoman tärkeää keskittyä aluksi lyhyemmille matkoille.

En mä toisaalta alkais esteleekään, mikäli haluaa oikeasti sen juosta. Tuskin siitä mitään haittaakaan on, vaikka tuon ikäiselle suoritus on kieltämättä kova. Jotain ikärajoja saattaa jossain maratoneilla olla, mutta niistä tuskin mitään ongelmaa tulee. Kymppi ja puolikas kannattaa ainakin juosta ennen ja vasta sitten tehdä lopullinen päätös maratonista. Niistä tietää jo hiukan mitä saattaa olla edessä.

Mä aloin harjoittelee joskus 14 vuotiaana ohjelmoidusti ja viikkokilsat taisivat olla silloin max 20. Todella suuri osa treenistä oli silloin nopeutta, koordinaatiota ja muita yleisurheilulajeja sekä pelejä. Sitä ennen olin vuoden juossut satunnaisesti lenkkejä ja käynyt seuran harjoituksissa. Alle 13-vuotiaana en taas paljon muuta tehnyt kuin käynyt yleisurheilukisoissa sekä joissakin hölkissä ja maastojuoksukisoissa.

No sen verran kiinnostuin että kävin kirjastossa teoksia setvimässä...

Liikkuva lapsi ja nuori kirja kertoo seuraavaa:

Kestojuoksutyyppisiä harjoitteita

Harjoitteita aletaan käyttämään vasta 7-8 vuotiaista lähtien! Vauhti pyritään pitämään tasaisena! Harjoitteluun voidaan liittää joku väline,esim. pallon vanteen, tai viestikapulan kuljetus käsillä tai jaloilla, yksin, pareittain tai joukkueena.

- kaikentyyppinen juoksu metsässä tai maastossa

- minuuttijuoksu (kuka jaksaa juosta yhtäjaksoisesti 2,3,4, jne minuuttia)

- pyramidijuoksu (1-2-3-2-1 minuutin juoksu, välillä minuutin tauko)

- kestävyysjuoksu (5-10-15 min juoksu ilman taukoa)

- vähennysjuoksu (5-4-3-2-1min)

- sokkelojuoksu (suhteellisen pitkä matka vaihtelevassa maastossa jolloin

huomio kiinnittyy reitin etsintään ja matkan rasitus unohtuu)

- kolmiojuoksu (suoritusten erottamiseksi toisistaan kolmion sivujen

pituutta vaihdellaan)

Kuten on todettu, lapsen elimistö on erittäin sopeutumiskykyinen aerobiseen kestävyysharjoitteluun.

Alle 12-vuotias lapsi pystyy nostamaan jo puolessa minuutissa max.kuormituksen alkamisesta hapenottonsa yli 50%:iin VO2-max:sta, kun aikuisilla vastaavassa ajassa pääsee vasta hieman yli 30%:n tasolle.

Käytännössä tämä tarkoittaa intensiivisessä kestävyysharjoittelussa lyhyempiä toistoja.

Lapsella lyhytkin (30-90X)

kovatehoisempi toisto riittää samaan tarkoitukseen, johon aikuisella käytetään pitkiä tai keskipitkiä (2-5min) hapenoton harjoitteita.

Lisäksi todetaan muussa yhteydessä että 3-12 vuotiailla harjoittelun tulee olla vaihtelevaa, leikinomaista,hauskaa ja lapsen mielikuvitusta kiihottavaa.

Että siittä vaan kaikki naperoita purtsille raijamaan rölli/keijukais jahtiin, siellähän ne väijyy jo heti seuraavan mutkan/mäen takana...

Jos poika itse haluaa juosta, niin antaisin mennä vaan.

Viime keväänä suunnittelin kesän maran juoksua, kysyin meidän pojilta 11 ja 13 vee, että haluaisko ne osallistua lasten maraan, joka on 2 km, vastaus oli jotain, että kyllä kai. Patistelin niitä vähän treenaamaan sitä kahta kilsaa, kerran pari ne sitten kävivät lenkillä ja siihen se jäi.

Kesällä pojat sitten jostain syystä lähtivät mun mukaan pitemmille lenkeille ja ilmoittivat sitten, että he haluaa juosta kisoissa 10 km. Ensin olin vähän vastaan, että olettekohan te liian pieniä, mutta annoin sitten periksi.

Pojat itse kertoi syyksi, etteivät he pidä noista 1-2km matkoista, kun niissä pitää juosta niin lujaa, kymppi on kuulemma mukavampi.

Todellinen syy taisi kuitenkin olla se, ettei minimaratonilla saanut maraton mitalia, eikä paitaa ja kympillä sai.

Noh, kisat nyt meni niin, että minulta jäi se maraton flunssan takia juoksematta ja vaihdoin matkan kymppiin (että saisin kuitenkin sen mitalin ja paidan :hä ) ja jouduin poikien kans samalle viivalle. Jäsentenväliset meni niin, että vanhempi poika voitti, minä tulin toiseksi ja nuorempi kolmanneksi.

Pojat tykkäsivät tapahtumasta ja ovat ensi vuonna lähdössä uudelleen.

Itse aloitin hiihtoharjoittelun ohjelman ja valmentajan kanssa 12v. Silloin varoiteltiin tekemästä pitkiä juoksulenkkejä asfaltilla rasitusvammojen pelossa. Pk-lenkit olivatkin tuota sauvakävelyä pururadoilla, suolla ja maastossa, hiihtoa tietysti kanssa;tutusti kesät,talvet hiihdettiin :kädet . Varmaan joku nuorisovalmentaja osaisi ottaa kantaa tuohon maraton-harjoittelun rasitukseen kasvuiässä. Jos hitaasti ja maltilla vetää hyvät pk-pohjat niin en ymmärrä etteikö kasvava nuori voisi maratonia juosta. Mutu- pohdintaa aiheesta.

Tämä ei nyt varsinaisesti ole nuorten maratonharjoittelusta, mutta aiheeseen liittyen...

Oma tyttäreni aloitti yleisurheilun n. 8 vuotiaana. Harjoittelua oli tähän syksyyn (nyt tyttö on 12 v.) saakka 2 kertaa viikossa + kilpailuja kesäisin + satunnaisia puolen tunnin pk-lenkkejä silloin tällöin.

Nyt syksyllä komento seurassa muuttui. 12-vuotialla on ohjattuja harjoituksia 6 kertaa viikossa, joista 2 liikuntasalissa ja 4 ulkona. Toki lapsille on sanottu, ettei ihan kaikissa harjoituksissa tarvitse käydä. Mutta meidän tyttö kyllä tuppaa nyt treenaamaan tuon 6 kertaa viikossa.

Seuran filosofiana on, että tarjotaan lapsille mahdollisuus liikkua päivittäin, koska lasten omatoiminen liikkuminen on vähentynyt huomattavasti. Näin niillä, jotka myöhemmin haluavat vakavasti pyrkiä huipulle, on riittävät pohjat.

Toistaiseksi mennyt ihan hyvin, eli paikat on kestänyt ja motivaatiota riittänyt. Mielenkiinnolla sivusta seuraan, tuleeko jonkinlaista kyllästymistä, kun muutos aikaisempaan oli kertaheitolla niin suuri.

t. Nylkky