Jump to content
Juoksufoorumi.fi

800 metrin harjoittelu


Mirage
 Share

Recommended Posts

Löytyisikös täältä jotain vinkkejä 800 metrin harjoitteluun?

400 metriä meni muutama vuosi sitten vähän alle 50 sekunnin, mutta silloin ei kasia uskaltanut kokeilla (eikä varmaan kestävyys olisi riittänytkään). Sittemmin on jalkavaivojen takia tullut pitkiä harjoitustaukoja, ja tällä hetkellä nelosen vauhti on enää noin 53 sekunnin tienoilla.

Jonkinlainen ajatus on kuitenkin herännyt siihen, että josko tässä vielä saisi itsensä kasaan ja siirtyisi pikamatkoilta pidemmille matkoille. Tavoitteena voisi aluksi olla 2 minuutin haamurajan rikkominen 800 metrillä.

- Miten pitkiä lenkkejä kasin juoksijat tekevät? Paljonko juoksua viikossa?

- Voimaharjoittelu? Tekevätkö 800 metrin juoksijat salilla kyykkyjä isoilla painoilla vai onko voimaharjoittelu enemmän kuntopiirityyppistä?

- Ilmeisesti pääperiaatteena sama kuin nelosella, eli syksyllä paljon pitkiä vetoja hitaammalla vauhdilla ja kesää kohti vetojen määrä laskee, matkaa lyhenee ja vauhti kasvaa? Vai miten?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siinä kisassa kun juoksit nelosen alle 50sek olisit juossut kasin myös alta 2min jos olisit siis ollut kasin kisassa.

Itse en edes näe tarpeelliseksi tehdä suuriakaan muutoksia nelosen harjoitteluun. Kasi kulkee paljon paremmin perusnopealta juoksijalta kuin kestävyyden kautta asioita tekevällä. Eli neloselta on paljon kivempi siirtyä kasille kuin vaikka tonnivitoselta.

Määrää vähän lisää ja vetoharjoittelussa vähän pitempiä matkoja kuin aiemmin. Ja harjoittelutunteja vähän lisää. Kasille ei ole "pakko" juosta 100 kilsaa per viikko, kasia voi lähestyä myös nopeusharjoittelun kautta.

Link to comment
Share on other sites

50 sekuntia nelosella ei ole mikään tae 2 minuutin alitukseen kasilla. Eli kyllä siinä tuon tason pikajuoksija joutuu usein muuttamaan harjoittelua aika tähdätäkseen kasille, varsinkin jos on tulokset on tullut selvästi nopeuden kautta.

Toisaalta 50 sekuntia on sellainen nopeusreservi, että 2 minuutin alitus kyllä tulee varmasti ja nopeasti pienten harjoitusmuutosten kautta. 53 sekunnin taso on myös ihan riittävä, mutta ei enää mikään häikäisevä. Noin "hidas" kaveri tarvitsee jo vähän kestävyysharjoitustakin.

Jos ajatellaan asiaa ihan kilometrien näkökulmasta - joka siis on täysin väärä näkökulma - niin kasin juoksjoiden joukossa hajonta on suurta. Jotkut ei juokse oikeastaan koskaan lenkkejä ja toiset tekevät niitä hyvinkin paljon, jopa parinkympin mittaisia. En suosittelisi hirveitä juoksumääriä pikajuoksupuolelta tulevalle juoksijoille, vaan ennemminkin harjoitelua omien vahvuuksien kautta.

Kasin treenissä pääperiaate on sama kuin nelosella. Syksyn ja talven aikana kannattaa ehkä juosta lenkkiä hieman enemmän kuin neloselle, mutta nopeus ja voimatreenit kannattaa tehdä suunnilleen entisellä tavalla. Pitkien vetojen pituuksia kannattaa hieman kasvattaa ja niitä on hyvä olla ohjelmassa aina alkukevääseen saakka. Kisakauden lähestyessä ja kisakaudella lajiharjoittelun pääpaino on sitten lyhyemmissä 200-400m vedoissa. Nopeusharjoittelua ei saa missään vaiheessa unohtaa täysin, vaan ylläpitävää kannattaa tehdä koko ajan ainakin vähän.

Link to comment
Share on other sites

50 sekuntia nelosella ei ole mikään tae 2 minuutin alitukseen kasilla.

No juu, ehkä sitä ei minään pajatsona kannata pitää. Mutta ei siellä kyllä 2:05:ttä kauempaakaan vietetä. Se hidastaa matkavauhtia kuitenkin 3sek/100m. Jos pystyy tappelemaan maitohappoja vastaan 400m 12.5sek/100m vauhtia = 0:50:00 niin pystyy tekemään saman myös 800m 15.5sek/100m vauhtia = 2:04:00.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy