Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Latua prkle!


KLe

Recommended Posts

Eilen sattui juoksulenkillä sattumus, joka jäi mietityttämään. Kävelytiellä edessä eteni rinta rinnan pulkassa lasta vetävä mies ja vasemmalla puolella toinen suhteellisen leveärakenteinen mies siten että oli aika niukasti tilaa ohittaa. Katselin lähestyessäni sopivaa ohituslinjaa, kunnes päätin mennä vasemmalta, aivan väylän reunasta. Siellä kun näytti juuri ja juuri olevan tilaa. Keli oli kuitenkin sen verran pöperöinen, että lumi hieman petti jalan alla juuri kun olin kohdalla ja horjahdin hieman siten että kyynärpää tai olkapää osui hieman ohitettavaan. (Tai ehkä ihan reilustikin osui). Kuulin vain v-alkuista kiroilua perässäni. Enpä siinä tohinassa tajunnut heti anteeksi huudella ja jatkaessani juoksua jäin miettimään että olisiko pitänyt pysähtyä selittämän tilannetta. No... en pysähtynyt ja pian olin jo etäällä.

Tuli vaan mieleen, että moni poru voi saada alkunsa väärinkäsityksestä. Varmaan tässäkin tilanteessa kaveri luuli, että tahallani kiilaan kyynärpäätaktiikalla tönien törkeästi kävelijoiden ohi vaikka kyse oli ihan muusta. Osuma aiheutui ihan vahingossa siitä että tuli tuo horjahdus juuri kriittisellä hetkellä.

Ehkä hiihtoladullakaan kaikki ei aina ole ihan niin pahaksi tarkoitettua kuin mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Pääsääntöisestihän ihmiset osaavat ja haluavat käyttäytyä, mutta aina ei vaan onnistu. Pieleen voi mennä ihan vahingossa joko kommunikointi tai sitten ohituslinjan valinta vaikka aikomus olisi alunperin ollut ihan hyvä ja ystävällinen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mä olen aina halutessani päässyt hitaammista ohitse, vaikken pirkanmaan kovin hiihtäjä olekaan. Eikä tarvitse huutaa latua, menee vaan ohitse vaikka tasurilla työnnellen. Jos ylämäessä ei pääse, niin sitten sen jälkeen, mutta yleensä pääsee.

Rookie

Tismalleen samaa mieltä. Tämä samamielisyys alkaa olla jo liikuttavalla tasolla ;)

Jos joskus hiihellessä on vituttanu, niin se on yleensä merkki että on aika otta kuppi kuumaa kaakaota.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä hiihtoladullakaan kaikki ei aina ole ihan niin pahaksi tarkoitettua kuin mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Pääsääntöisestihän ihmiset osaavat ja haluavat käyttäytyä, mutta aina ei vaan onnistu. Pieleen voi mennä ihan vahingossa joko kommunikointi tai sitten ohituslinjan valinta vaikka aikomus olisi alunperin ollut ihan hyvä ja ystävällinen.

Kyllähän siitä voisi helposti ärsyyntyä, jos jotkut seisoskelevat ladulla rupatellen, tai tulevat sivuilta eteen. Luulen että ovat kuitenkin vain ajattelemattomia eivätkä tee sitä ilkeyttään. Itse suhtaudun kyllä paljon varautuneemmin toisten suoritusten häiritsemiseen, enkä esim. pukisi suksia jalkaan latu-urissa..

Ohittaminen vaatii kyllä hiihdossa enemmän kuin juostessa. Ei voi kaiken aikaa vaan hiihtää tasan oman mielensä mukaista tappavaa vauhtia ja kuvitella pääsevänsä ohi. Se kuuluu peliin että ladulla on muitakin. Itse kokenut toimivaksi saman kuin uima-altaassakin, eli hitaamman saavuttaessa ensin vähän löysää omaa menoa, niin sitten on voimaa vetää ohi ilman epäselvyyksiä edelle pääsystä. Useinhan eri hiihtäjillä vauhti vaihtelee eri tavalla maaston mukaan, ja hitaammin hiihtävä saattaakin olla nopeampi ylämäessä jolloin hitaasti ohittavan edelle päästäminen juuri siinä tilanteessa tuntuisi typerältä. Tuolla keventämisellä ennen ohitusta pääsee eroon ikävistä rinnakkainhiihtelykisatilanteista ja ohitus on kerralla selvä.

Link to comment
Share on other sites

Melko samoilla linjoilla mennään kuin monet aiemmat vastaajat. Hitaamman tulee toimia niin, että nopeammalla on mahdollisuus väistää. Eli ryhmässä hitaasti kulkiessa jätetään tilaa sen verran, että nopeammat pääsevät sujuvasti ohi ja toisaalta nopeammat kiltisti väistävät hitaampia. Melkolailla samat käytännön käyttäytymissäännöt toimivat sekä ladulla että lenkkipolulla. Homman sujumista usein helpottaa kaksi nopeasti lausuttavaa sanaa; "anteeksi" ja "kiitos".

Itse joudun useimmiten olemaan se ohittava, nopeampi osapuoli. Hyvissä ajoin ohitettavaa lähestyessä kun katsoo mistä pääsee ohi ja vähän ennen ohitusta höllää vauhtia off_runnerin tapaan, niin ohi pääsee mukavasti. Jos taas näyttää sille, että ohitustila on niin ahdas, että kontaktia saattaa syntyä, on minulla tapana sanoa ENNEN kohtaamista "anteeksi", jolloin tilaa yleensä syntyy. Ohituksen jälkeen kun vielä kiittä väistäjää, niin on todennäköistä että väistänyt henkilö saattaa jatkossa tehdä spontaanistikin tilaa nopeammille. Toki hiihtäessä esim. alamäessä ei hirveesti auta huudella ennen kohtaamista jos nopeusero on suuri. Yleensä alamäissä kuitenkin ohitettava hiihtäjä menee latu-uraa pitkin ja on helposti kierrettävissä toista uraa tai urien sivusta/välissä.

Näillä eväillä oon selvinnyt kohtuullisen vähillä vitutuksilla sekä juostessa että laduilla.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy