Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaraton

Jules
 Share

Recommended Posts

Olen juoksemassa ekan puolimaratonin huhtikuussa ja nyt on siis viimeset 12 viikkoa edessä ennen koitosta. Olen juossut 6-11km lenkkejä noin kolme kertaa viikossa ja harrastanut jumppia, spinninkiä ja muuta kuntoilua sen lisäksi. Kuinka lujaa olisi hyvä juosta lenkit, etenkin pitkät lenkit? Nykyään juoksen luonnollisesti noin 10km/tunti mutta en ole juuri 11km pidempiä lenkkejä vielä juossut. Sykemittaria en omista. Toinen kysymys olisi niistä lepopäivistä. Mieli tekee kovasti kuntosalille tai jumppaan lepopäivinä. Jos juoksen 4pv viikossa ja menen salille 2 kertaa, jääkö lepo liian vähäiseksi? Muitakin vinkkejä ekaan pulimaratoniin otetaan mielellään vastaan.

Olen juoksemassa ekan puolimaratonin huhtikuussa ja nyt on siis viimeset 12 viikkoa edessä ennen koitosta. Olen juossut 6-11km lenkkejä noin kolme kertaa viikossa ja harrastanut jumppia, spinninkiä ja muuta kuntoilua sen lisäksi. Kuinka lujaa olisi hyvä juosta lenkit, etenkin pitkät lenkit? Nykyään juoksen luonnollisesti noin 10km/tunti mutta en ole juuri 11km pidempiä lenkkejä vielä juossut. Sykemittaria en omista. Toinen kysymys olisi niistä lepopäivistä. Mieli tekee kovasti kuntosalille tai jumppaan lepopäivinä. Jos juoksen 4pv viikossa ja menen salille 2 kertaa, jääkö lepo liian vähäiseksi? Muitakin vinkkejä ekaan pulimaratoniin otetaan mielellään vastaan.

Jos tuo 10 km/h menee kevyesti eikä rasitustaso on liian suuri (=palaudut hyvin), eiköhän tuo ole ihan hyvä vauhti. Kokeile sopivassa yksinäisessä paikassa puhua pitkiä lauseita: jos juoksu ei pakota sinua hengittämään väärässä kohdassa verrattuna normaaliin puherytmiin, vauhti on ihan ok.

Kunhan viikkoon jää yksi lepopäivä etkä yleisesti treeneissä tunne olevasi rasittunut edellisistä treeneistä, salille ja jumppaan vain välipäivinä.

Kiitos vastailusta!! Oon ihan märkäkorva näissä maratonjutuissa mutta eiköhän se puolikas mene jotenkin läpi. Ei ole mitään muuta tavotetta vielä kun päästä maaliin. Mutta into on kova ja energiaa riittää ainakin vielä toistaiseksi. Entäpä sitten vauhti itse maratonilla: Voinko kirmailla samaa vauhtia alusta lähtien vai mahtaako tulla stoppi loppukilometreillä jos juoksen 1km/6min vauhtia koko ajan? Kai se on vaan testattava ite. Eka maraton kun on niin en oikein tiedä mihin pystyy ja mihin ei.. Ei muuta kun Sepon pulimaratonin kimppuun vaan!