Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
226

Luettavaa triplex-henkilöille

Recommended Posts

Tuolla Yleistä-osion kirjaketjussa on avattu linkki, josta voi ennakkoon varata todennäköisesti helmikuussa ilmestyvää urheilukirjaani. Kirjalla on nimikin, mutta pysyköön vielä salaisuutena. Saa sitä tilata myöhemminkin sitten kun kirja tulee myyntiin, mutta ainakin ennakkovaraajat saavat ensimmäisestä painoksesta, jos kaikki menee hujauksessa kaupaksi.

Triathlonistille tuo kirja on ihan pakollinen väline. Ei enään raskaita harjoituksia, eikä hikisiä lenkkejä, eikä tylsiä ruokavalioita, vaan tämä kirjan avulla pääset huipulle nopeasti ja helposti.

Triathlonistille tuo kirja on ihan pakollinen väline. Ei enään raskaita harjoituksia, eikä hikisiä lenkkejä, eikä tylsiä ruokavalioita, vaan tämä kirjan avulla pääset huipulle nopeasti ja helposti.

Jotain tällaista on kyllä kaivattu. Ei taida (vielä) säännötkään kieltää tuon kirjan lukemista ;)

Triplex tarkoittaa mitä? Joku samantyylinen termi oli sekin, kun iltapäivälehdissä kerrottiin, että Jordanin kundikaveri pukeutuu naiseksi.

Hienoasia, että urheilukirjoja ja omakustannekirjoja julkaistaan. Sen verran on asiat menneet digitalikoneiden myötä eteenpäin, että pienempienkin painosten ottaminen on mahdollista, joten yhä useampi meistä voi periaatteessa julkaista sanottavamme. Se on hieno juttu.

Tämä jo kauemmin aikaa sitten lanseeraamani typerä termi juontaa juurensa 90-luvun alusta, kun yhdeltä minun imatralaiselta triathlonkaverilta oli joku kysynyt, että vieläkö sinä harrastat sitä triplex -urheilua.

On minultakin kysytty, että vieläkö harrastan trialia. Kerran eräs pankkineiti sanoi pankin kassalla minulle, että katselin eilen telkkarista sitä sinun lajiasi. Hän oli katsellut Maailmanvahvinmies -kilpailua.

Kiitos linkityksestä. Enhän minä tuollaisia linkkejä osaa itse rakentaa. Me kirjailijat vaan istuskellaan kahviloissa maailmaa parantamassa.

Jos triathlonseurassanne on monta kirjan ostajaa, niin kannattaa tilata isompi erä yhteen osoitteeseen, niin postituskulut ovat halvemmat.

Mitään kiirettä ei kirjan tilauksessa ole. Ihan hyvin voi odotella kirjan valmistumiseen asti. Sika säkissä -ennakkovarausten myötä menee kaupaksi ehkä noin 100 kappaletta, jos varausten tahti on tällainen, ja 200 kappaletta jää vielä varsinaiseen myyntiin. Lisäpainoksia otetaan tarvittaessa.

No toivottavasti saisit nyt enempi noita alku tilauksia. Varmaan saat myytyä kirjaa. Toivottavasti pääset tuon kirjan pistämään kirjakauppoihin. Suomessa nimittäin olen muutamaan otteeseen harmitellut noita kirjojen vähyyttä. Itse sitten lopulta kyllästyin moiseen ja tilasin 6 triathlon kirjaa maailmalta. Yhden totesin hyväksi, mutta tuli ne kaikki lueskeltua lävitse. Kirjastostakin on tullut lainattua kaiken näköistä kestävyysurheiluun ja valmennukseen liittyvään.

Ei noissa "alkutilausten" määrissä mitään vikaa ole. Ihan hyvä, että näin vähällä ilmoittelulla on jo kymmeniä kirjoja varattu, vaikka hintakaan ei ole vielä tarkasti tiedossa. Kyllä minä näillä perusteilla uskallan jo sen 300 kpl painaa. Itseasiassa homma muuttuu verotuksellisesti hankalammaksi sitten jos liikevaihto, eli myynti ylittää 8 500 euron rajan. Sitten pitäisi perustaa firma, ja rekisteröityä avl-velvolliseksi, ja hintakin nousisi 22 %. Toisaalta menojen alv:t voi vähentää, jolloin hinta ei kylläkään nousisi niin paljon, ja jos kirjoja painaa paljon, niin yksikköhinta laskee.

Jos kirjaa haluasi myydä yli 300 kpl, niin sitten sitä pitäisi mielellään myydä reilusti yli 300 kpl, eli vaikka 3000 kpl. Ihan mielellään kuuntelen sitten yleisön mielipiteitä kirjasta kun se ilmestyy tyyliin: ihan paska kirja, pelkkä työ ilman huvia on selvästi tehnyt Terosta tylsän tyypin.

Laitoin tilauksen vetämään, vaikka mulla ei ole mitään triplexiä diagnosoitukaan. Yritän vaan pärjätä oman aikuisiän spartathlonitis simplexini kanssakin, ei kai tuon kirjan mukana tule mitään triplex viruksia jotka voisivat mutatoitua muiden tautien kanssa jotenkin omituisesti?

"Kirjan hintaan vaikuttaa myös kirjan arvonlisävero, joka Suomessa on tällä hetkellä 8%."

Ja tuossa 8500 euron rajassa kannattaa muistaa se, että käsittääkseni alv luetaan sitten alusta asti, eli myös jo myydystä 8500 - tosin tämä voi olla oma tulkintavirhekin.

Joka tapauksessa itse omissa harrastuspuuhasteluissa hakeuduin heti alv-velvolliseksi, niin voi myös vähentää kustannusten veron heti.

Joo kyllä se on niin, että alvit maksetaan kaikista aikaisemmistakin, jos 8500 euron raja ylittyy, ja ne painatuskulujen alvit voi vähentää. Tuo oli ihan hyvä uutinen, että kirjoissa alv on vain 8 %. Kävin marraskuussa yrittäjän perustajille tarkoitetun kurssin, ja olisin pistänyt yrityksen pystyyn, mutta kun se suunnittelemani hiihto kaatui, niin ajattelin jättää firman perustamatta, ja toimia vaan veroilmoituksen kanssa. Suomen valtio tekee konkurssin, kun kaikki kirjaani varten tehty valmistelutyö, siis koko urheilu-uran kustannukset, katsotaan menoksi, ja sitten kylven veronpalautuksissa.

Ei siinä pahempia triplex-viruksia ole, mutta hyvä jos harrastajamäärä kasvaa tuon kirjan avulla. ( loputkin lopettaa )

"Kirjan hintaan vaikuttaa myös kirjan arvonlisävero, joka Suomessa on tällä hetkellä 8%."

Ja tuossa 8500 euron rajassa kannattaa muistaa se, että käsittääkseni alv luetaan sitten alusta asti, eli myös jo myydystä 8500 - tosin tämä voi olla oma tulkintavirhekin.

Joka tapauksessa itse omissa harrastuspuuhasteluissa hakeuduin heti alv-velvolliseksi, niin voi myös vähentää kustannusten veron heti.

Vähän offtopic, jos sallitaa.. Samanlaista tulkintaa myös täällä kuin JokkeK:lla eli jos arvonlisäverovelvollinen liikevaihto eli myynti ylittää 8.500 euron rajan, koko summa on arvonlisäverovelvollista eli mitään omavastuuta tuossa ei ole. Lisäksi tuo raja on koskee tilikausia, jotka ovat 12 kk:n mittasia. Jos tilikausi on lyhyempi/pidempi kuin 12 kuukautta liikevaihto suhteutetaan niin, että se vastaa tuota 8.500 euroa/12 kuukaudessa määrää.

Vähän offtopic, jos sallitaa.. Samanlaista tulkintaa myös täällä kuin JokkeK:lla eli jos arvonlisäverovelvollinen liikevaihto eli myynti ylittää 8.500 euron rajan, koko summa on arvonlisäverovelvollista eli mitään omavastuuta tuossa ei ole. Lisäksi tuo raja on koskee tilikausia, jotka ovat 12 kk:n mittasia. Jos tilikausi on lyhyempi/pidempi kuin 12 kuukautta liikevaihto suhteutetaan niin, että se vastaa tuota 8.500 euroa/12 kuukaudessa määrää.

Hommaa pehmentää ALVn huojennus, jossa osa maksetuista ALVeista palautetaan, jos ALV-myynti jää välillä 8.5 - 22.5 t€ (tjsp) -- kts täältä.