Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
kmheisk2

Paljonko olette parantaneet cooper tulosta

Recommended Posts

Muistaisin että lukiossa joskus vuonna 1984 nuorena ja hitaana meni jotain kolmen tonnin pintaan, mutta tulosta ei minulla ole muistissa.

Armeijassa 1987 Cooper juostiin jollakin epämääräisellä huonosti mitatulla reitillä, kun urheilukenttä oli varattu. Ylitin kolmen tonnin rajan mutta ylittäjiä oli porukan tasoon nähden liikaa, joten reittiä skaalattiin lyhyemmäksi ja siinä meni kolmen tonnin ylitys. Tuskin se kyllä aivan kolmea tonnia olikaan. En muista mikä sitten oli lopullinen tulos, mutta reitin epämääräisyys huomoiden sillä tuskin on suurtakaan merkitystä. Vähän alle kolme tonnia kuitenkin.

Cooperin juoksin seuraavan kerran 2009 alkukesästä Eläintarhan kentällä soolojuoksuna noin 3180. Tuo jäi sen verran kahdeksasta kierroksesta että sitten Magen Cooperissa elokuussa 2009 yritin uudelleen ja menihän se. Tulos oli 3240. Onhan sentään tullut jotain edistystä reilussa kahdessakymmenessä vuodessa sitten armeijan. Toki cooper-spesifillä treenillä menisi varmasti hieman enemmänkin kun päämatkani ovat välillä maraton - 24h ja treenaan enimmäkseen perushölkkää, mutta meikäläisen hitaalla perusnopeudella tuskin kovin paljoa enempää.

Miten sulla kulkee 200m maratonharjoittelukaudella, esimerkiksi silloin kun juokset kovat tonnit?

En ole sitten lukioaikojen juossut lyhyitä ratamatkoja. Silloin olin kyllä joukon loppupäässä vauhtien puolesta, vaikka ei mihinkään pikajuoksijoihin vertaisikaan. Tuskin tuo nopeus on tuosta juuri iän myötä noussut, vaikka kestävyys onkin. Eihän tuollainen 3240 cooper kovin kummoista perusnopeutta vaadi, jos vain kestävyyspuoli on kunnossa. Nyt kevään mittaan on tarkoitus käydä kuntotestissä (hengityskaasuversio juoksumatolla), kun olen saanut lahjaksi lahjakortin sellaiseen. Siellä noista nopeuksista saanee paremman käsityksen.

Tonneja olen juossut jotain 4:10-4:18 korttelikierroksella, jossa korkeuserot ovat melkoiset. Palautus on melko reippaaseen alamäkeen, joten juoksureitti on myös varsin ylämäkipainoitteinen. Jotenkin vain pidän tuosta reitistä. Edellisestä kerrasta on tosin jo yli puoli vuotta, kun en ole maratonille treenanut. Mitä vauhtia tuo vastaisi radalla en osaa sanoa. Jonkin verran nopeampaa kyllä, kun kerran pitkä kestojuoksukin perusmäkisessä maastossa sujuu nopeampaa kuin nuo tonnit.

Nyt kevään mittaan on tarkoitus käydä kuntotestissä (hengityskaasuversio juoksumatolla), kun olen saanut lahjaksi lahjakortin sellaiseen. Siellä noista nopeuksista saanee paremman käsityksen.

Ok, meillä oli vain hieman erilaiset mielikuvat tuosta perusnopeudesta. Minulle se tarkoittaa suunnilleen 200m:n tasoa, jota pystyy ylläpitämään kestävyysharjoittelun lomassa, eikä maksimikestävyyttä.

Eiks se kestävyysjuoksijan nopeusharjoitus ollutkaan 15 kilsan kovavauhtinen lenkki?

Eikö tuossa ole jo kyse nopeuskestävyydestä?

Joka tapauksessa tässä hitauskeskustelussa on varmaan kyse jonkinlaisesta kielenkäytön ristiriidasta. Minulle "olen hidas" tuntuu jotenkin ahdistavalta, epämiellyttävältä asialta, jota ei mielellään huutelisi julki, vaikka se olisi tottakin. Saati sitten antaisi sen vaan olla, jos tietäisi näin olevan. Hitaus kuulostaa siis vähän samalta kuin syöpäläiset keittiökaapin jauhopurkissa (tai muussa vastaavassa paikassa).

Toisessa kontekstissa se varmaan tulkitaan enemmän yhteenkuuluvuuden tunnetta lisäävänä mantrana, jota käytetään ikään kuin perustelemaan omia valintoja, vaikka itse asia ei olisi lainkaan totta.

1992, lukio 1-luokka: 3160m (futistausta)

1993, lukio 2-luokka: 3120m

1994, lukio 3-luokka: 3080m

1995, alokkaana: 3000m

1996, kotiutuminen: 2800m

1997, Lpr sotakoulu punttis/lenkki/"viihde"-treenillä: 3200m (pb)

1998-2001: x kappaletta laskevalla trendillä 3000-2600

Tämän jälkeen olen vältellyt Cooperia, koska ei varmaan olisi mennyt edes 2600m (2002-2009), eikä sitä ole pakotettu juoksemaan (takana ei ole yhtään vapaaehtoista testiä). Nyt voisi mennä n.2900-3000m. Katsotaan päästäänkö joskus yli 3200m, tosin saa tulla sitten joskus pitkien matkojen kylkiäisenä, jos on tullakseen.