Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
poppeli

Vapaauinnin tekniikkaa

Recommended Posts

Paljon olet jo oppinut kun tuommoseen on päästy :thumbsup: Korjauksena varmaan ensin pitäisi saada asento paremmaksi ja varsinkin se että et kurottele päätä tuonne pinnalle vaan hengität nopeasti matalammalta niin että vesiraja on silmien välissä (suukin saa olla osaksi vedessä). Toisella silmällä pitäisi siis ehdottomasti näkyä vedenalainen maailma koko ajan ja silloin päätäkään ei tule nosteltua noin paljon ylös vaan pelkkä vartalonkierto riittää ilman saantiin. Ainakin ajanhetkeillä 27s ja 1min36s löydät hyvän pysäytyskuvan jossa katselet kahdella silmällä hallin kattoon. Veikkaan että jos tuon pystyt masteroimaan (ja ehkä vähän kellunta-harjoituksia..) niin jalatkin ui jo automaattisesti vähän lähempänä pintaa (potkuissa kantapään pitäisi yltää pinnalle ja muissakin vaiheissa jalat&lantio pitäisi pysyä lähempänä pintaa). Muutenhan sun pää on varsin syvässä mutta juuri hengityksen yhteydessä tapahtuu tuollainen kurotus jossa tasapaino kärsii ja lantio painuu syvemmälle. Niin kädet, pohdinko niitä kun hengitys ja asento on täydelliset vai nyt heti? ;) Treeni-intoa!

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivastihan se uinti sujuu!

Huomioita:

Olet tosiaan aika syvällä uidessasi etenkin jalat mutta myös takapuoli. Jalat saksaa isosti potkuissa ja jarruttaa menoa. Kädet menee eteentuonnissa liian syvälle. Ne vois työntää suoraan eteen ja vasta sitten kun on ensin työnnetty eteen lähtee käsi alas.

Kaikki diletantin huomioita eli ei kannata liikaa lotkauttaa korvaa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerta JH sen sanoi jo niin yhdyn tuohon käsikommnettiin. Eli käsi edessä pysähtyneenä alaviistoon samalla kun vartalo liukuu eteenpäin toimii vedessä kuin tehokas käsijarru. Vauhti paranee varmasti heti kun suoristat käden vain sekunnin murto-osaksi täysin pinnan suuntaisena ja sen jälkeen vain käsi jatkuvalla liikkeellä kyynärpää taivuttaen catch asentoon (

). Muuten liikeradat näyttäisi varsin kelvollisilta. Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentteja tekniikan parantamiseksi otetaan vastaan!

Perttu ja JH on mua selvästi parempia uintidiletantteja, mutta tässä joka tapauksessa mun 0.02 €:

Miten sä pysyt uidessa noin syvällä? Tuo on jo melkerin sukellusta. Hanki jostain läskiä, se kelluttaa!! Vakavammin: useimmilla vika on uida liian pystyssä ja pitää päätä pinnalla. On hyvä että olet aika vaakasuorassa etkä pyri liikaa pinnalle. Mutta vaikuttaa siltä, että noin syvältä kauhominen aiheuttaa palauksessa jarrutusefektin, kun olkavarsi liikkuu veden alla väärään suuntaan.

On hyvä että katse on alas eikä liikaa eteen. Älä kuitenkaan yritä painaa päätä liikaa alas. Pään on tarkoitus olla selkärangan jatke. Kun pää on kovin syvällä, sitä täytyy erikseen nostaa hengittämistä varten, jolloin jalat putoavat ja vauhti hyytyy. Koita pitää päätä vesirajassa.

Hyvä on myös, ettei sun pää kiemurtele eikä keiku uidessa, paitsi hengittäessä. Mutta koita antaa hengitysvedossa pään liikkua hartioiden mukana, äläkä nosta sitä ylös. Riittää, että ylempi silmä on veden pinnalla, silloin jo pystyt hengittämään -- keula-aalto tekee sopivasti kuoppaa siihen suun kohdalle. Tähän auttaa se, että pää on valmiiksi puoliksi pinnalla.

Sulla jalat heiluu liikaa ja liian moneen suuntaan, joka jarruttaa menoa. Potkiminen on perseestä! Siis ylipäätään, ei sun. Potkut lähtevät lantiosta (tai jopa keskikehosta), ei esin pohkeesta. Sulla on vissiin jo aika hyvä potku. Pidä jalat rentoina ja potki lyhyesti ja piiskamaisesti, kuin palloa. Koitas aina välillä edetä altaanmitta pelkillä potkuilla. kädet suorina edessä tai laudan päällä. Tää saattaa antaa oikeamman mielikuvan potkuista. Älä päästä polvia koukkuun ja koita välttää ristipotkua.

Vartalon rulllaus: koita sujuisiko uinti sujuvammin, jos vartalo ja erityisesti hartiat rullaavat enemmän käsivedon mukana? Saat ehkä silloin paremmin rekrytoitua selän ja vartalon suuria lihaksia tuottamaan voimaa. Kroolia uidaan kyljellään, ei vatsallaan. Sulla on jo aika hyvä rullaus, mutta ehkä kokeilemalla löydät sulle parhaiten soivan tyylin. Lisäksi vaikuttaa, ettei rullaus ole konsistenttia, videon alussa sitä on vähemmän ja lopussa reilusti. Tai ehkä mä vain katsoin sitä huonosti?

Käsivedossa vaikuttaa, että käytät voimaa liian aikaisin ja että käsi "luistaa" vähän alhaisen kyynärpää takia.

Ota ensin hyvä ote vedestä ja vasta sitten vedät voimalla. Liian ylhäältä (tai edestä) ei saa altaan päätyä kohti vievää voimaa, mutta saa paikkansa kipeäksi ja mahdollisesti hartian rikki.

Kokeiles tätä: kun käsi on palautuksen jälkeen työntynyt suoraksi eteen, liuta sitä kämmensyrjä edellä enemmän ulospäin ja samalla vedä kyynärpää 90-asteen kulmaan, rennosti. Vasta kun sormenpäät ja koko kyynärvarsi osoittaa pohjaan ja käsi on siinä hartian kohdalla, on aika puristaa voimalla, kiihdyttäen. Sitten loppua kohti oikaiset kyynärpään ja vedät loppuun asti kiihtyvällä voimalla.

Mun vastaavia inäytteitä löytyy täältä ja täältä. Niitä on ruodittu ainakin täällä. Mun tyylissä ei liene mitään matkimisen arvoista, mutta ehkä muita katsomalla ja muiden repostelusta on jotain hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari huomiota:

-potkussa jalat näyttäisivät hajoavan aika paljon sivulle.

-pään asento hengityksessä

-käsiveto edessä menee liikaa kohti uimarin keskiviivaa, eli kädet pitäisi hartioista olla klo 11 ja klo 1 asennossa

-käsivedossa pitäisi päästä nopeammin catch vaiheeseen, nyt käsi osoittaa alaspäin ~40 asteen kulmassa ennenkuin catch alkaa

-hartioiden pitäisi kiertyä enemmän. Helpottaa myös hengitystä samalla.

-omituisen syvällä näyttäisit kaikinpuolin olevan. Lieneekö optista harhaa?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, toi syvällä uimisen optinen harha johtuu varmaankin juuri siitä että poppeli koittaa korjata tuota hengityksen/pään kurkotuksen aikana putoavaa lantiota painamalla sitten hengitysten välillä pään tosi syvään(ja siinä häntä auttaa käden roikottaminen alaviistossa?)>koko vartalo löytyy hetkittäin aika syvältä koska hengitystä seuraa 'sukellus' (vertaa vaikka 53s pää kurkottaa voimakkaasti pintaan lantio syvässä ja 56s aikana vartalo sukeltaa pää syvässä takaraivo ainakin 5cm pinnan alla . Sen vuoksi tuo hengitystekniikka varmasti korjaisi jo aika paljon. Takaraivonhan pitäisi ulottua tasaisesti aavistuksen pinnan yläpuolelle ja toinen silmä koko ajan vedenpinnan alapuolella ja pään selkärangan suorana jatkeena kuten todettiinkin. Tosta Phelpsin videostakin näkee hyvin miten helposti ja nopeasti tuo hengitys käy kuten myös tästä.

Tosiaan kuten jupis ja JH totesi niin jalatkin saisi aueta vähän vähemmän. Mä olen aina kokenut tuon harvan potkutahdin hieman hankalaksi ehkä siksi että kädet liikkuu aika hitaasti jolloin potkutkin tulee todella harvoin ja jalat helposti harhailee. Poppelillakin ehkä vähän sama juttu kun käsi pysähtyy alaviistoon aika pitkäksi aikaa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uinissa näyttää kyllä näkyvän märkäpukumaisuus. Potkujen käyttöä kannattaisi lisätä paljon uidessa ilman puku. Nyt näytti olevan juuri 2 potku per käsiveto eli 1:1. Parempi olisi joku 4-6 tahti potku per käsiveto jolloin se asento nousisi vedestä. Käsivedotkin voisivat olla nopeampi. Siis lähinnä koko uinti voisi olla "rennonpaa" ja nopeampi liikkeistä. Nyt näyttäisit keskittyvän joka käden vietiin ja liukuu vedessä, joka ei ole hyväksi.

Uintiasentoa pitäisi pystyä parantamaan. Alku osissa sivusta kuvattuna on pää selkeästi syvällä vedessä kun sen tulisi olla pinnan tuntumassa. Samoin selkä saisi olla pinnan yllä minimaalisesti eikä upoksissa. Keskivartalon asentoa pitäisi saada parannettua ja ryhdistettyä. Miehillä siis vetää munat kohti napaa hieman uidessa, jolloin se asento parantuisi. Asennon heikkoidesta kertoo tuo pään suuri liike hengittäessä joudut kurottamaan pintaan hengittämään (toisaalta tämä voi johtua rennosta käsivedosta ja vähäisistä potkuista)

Käsivedoissa pitäisi saada se liike suuntautumaan enempi vartalon myötäisesti alaspäin tällä hetkellä kädet olivat alussa suht hyvin, ehkä veteen vienissä pientä heittoa. Tämän jälkeen alkoi suurin ongelma (meillä kaikilla varmaan) jolloin se käsi pitäisi saada ojennettua kyynärpäästä. Uidessa kyynärpäätä ei saisi nähdä valmentajani mukaan. Tosin tämä ojentuminen alkoi tapahtua myöhemmässä vaiheessa.

Käden asento veteen tuotaessa oli L-mainen sen tulisi olla rennohko I lähes, kämmenen tulee tulla veteen ennen kyynärpäätä joten tuo I nyt on vähän liioittelua. Monet valmentajat siten että kuin käsi olisi pallon päällä eli pikkaisen käyrä tms. Itse teen samaan teen "kupit" käsistä välillä vähän kuin valmistuakseni vetoon. Näköjään veden päällä voisit siirtyä "tuulimyllynä" viemään käsiä. Nyt asetat ne veden päällä ja näyttäisi toi veteen tulo vaihe olevan uinissa vähän huonohko, käden pitäisi olla suorempi (muttei kuitenkaan saisi viedä sitä liian suoraksi joka voi aiheuttaa sitten uimarin kyynärpäätä ym.)

Suosittelisin kyllä menoa uimaseuran masters uintii tai tekniikka tunneille. Kyseisiä asioita on lähes mahdoton parantaa omatoimisesti ilman kokeneen apua. (voin ainakin itse suositella Helsinki Triathlon Kristan uinteja, Lappeenrannassa oli yliopistolla yhteistyötä uimaseuran kanssa, HSS myös Helsingissä tarjoaa aloittelijoille ja masterseille uinteja.) Tietysti on muitakin seurajo ja kursseja näissä olen itse käynyt. Paras triathlonistille on kyllä Kristan uinti jos haluaa keskittyä Vapariin ja saada vähän enempi kuin vain "perusteita", toisaalta en ole sattunut käymään seuran lauantain uinneissa, joissa viime vuonna näytti olevan erinomaista opetusta aloittelijoille.

Omatoimisesti kannattaisi joltain saada vinkit liuku harjoitteisiin joissa pyritään saamaan parempi vartalan asento. Kellutusharjoituksia joissa pyritään saavuttamaan paikkallaan se oikea asento pitäen ne vatsalihakset juuri oikealla tavalla. Kylkipotkuista saa myös asentoa ja potkimista harjoiteltua. Onnea uintiin, kyllä se siitä viellä!

Saattaa olla melko turhaa näin rankka palaute. Paljon parempi tuo uinti nimittäin on kuin monella.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon parempi tuo uinti nimittäin on kuin monella.

Tätä yritän myös minä itselleni vakuuttaa, kun tuolla altaassa painelen. Ja voin vain kauhulla miettiä miltä oma uintini näyttäisi videolta katsottuna. Ehkä siinä on tuurilla joitain oikeitakin elementtejä, mutta varmasti tulisi pitkä "vikalista".

Kiitokset poppelille videonsa julkistamisesta ja kaikille jotka ovat sitä kommentoineet. Näiden vinkkien avulla taidan minäkin yrittää kehittää omaa uintiani (kun en tekniikkakursseille ainakaan tänä vuonna vielä mene). Otetaan vaikka joku yksityiskohta per uinti tarkkailuun, jos se vaikka auttaisi meikäläistäkin.

Omasta vapaauinnistani sanoisin sen verran, että varmaan aika "diesel-pitoista". Vauhtia ei tunnu löytyvän millään, mutta sitten taas toisaalta pystyn ylläpitämään "omaa vauhtiani" aika pitkään. Tänään avasin tämän vuoden uintikauden uimalla 2km putkeen (pisin kroolaus putkeen koskaan) aikaan 41.30. Ja jos ja toivottavasti kun matkan saan tuplattua samaan vauhtiin huhtikuuhun mennessä, niin riittää minulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uintityyli lienee TI?

Bingo!:thumbsup:

Kiitos erittäin paljon kaikille kommenteista! Olen saanut teiltä enemmän palauttetta päivässä kuin kahdessa uintivuodessa valmentajiltani yhteensä.

Olen kaikkien kanssa samaa mieltä siitä, että:

- jalkani harottavat liikaa sekä

- pää joutuu nousemaan hassussa asennossa pintaan ilmaa hakiessani

- jalkani myös laahaavat (edelleen) liian syvällä. Osasyynä tähän on varmaan keskivartalon löysyys. Pilates- tunnille...

Jouduin jättämään vedenpinnan yläpuolella kuvatut osuudet koosteesta pois, koska niissä kamera oli kuvatessa 90- astetta kiertyneenä. (Opetus: videon editointiohjelmassa ei onnistunutkaan kääntää liikkuvaa kuvaa, kuten valokuvia voi...:throw:) Niissä olisi näkynyt, kuinka vartaloni pääsee lisäksi hieman kiertyilemään sivusuunnassa käsivetojen aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos poppelille rohkeasta tempusta laittaa video näytille! Näitä kommentteja on myös ollut mukava lukea, kiitos myös niistä.

Minä en uskalla kommentoida tekniikkaa sen syvällisemmin, mutta tuossa videossa näkyi luullakseni niitä virheitä, joita itse aina välillä huomaan uintiini hiipivän, ja joihin tekniikkakurssilla on opettaja kiinnittänyt huomiota. Lähinnä tuo pään sukeltaminen ja ojennetun käden vajoaminen. TI:tä luin minäkin innokkaasti joskus 90-luvun lopulla, tuskin on sattumaa että samat ongelmat vaivaa (ei silti, TI:llä pääsin kyllä silloin muinoin hyvin eteenpäin tilanteesta, jossa 50m vapariin meni pari minuuttia, joka lihas hapoilla ja keuhkot täynnä vettä).

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan nämä kaikki onkin jo tulleet esille, mutta tässä kuitenkin pahimpia puutteita ensinäkemältä. Ensinnäkin, vaikka uinnissa on pahoja virheitä, niin on siinä paljon hyvääkin. Ja tuo hyvä on juuri sellaista, joka tekee tuon tekniikan huomattavan parantamisen varsin mahdolliseksi lyhyelläkin aikavälillä. Hyvää on se, että käsien linja edestäpäin katsottuna on aika oikea, ja käsiveto tekee periaatteessa melko oikeanlaisen vetoliikkeen. Nämä on kuitenkin niitä asioita, jotka yleensä on huonommassa jamassa, joten tuo on hyvä lähtökohta. Sitten niitä virheitä:

Käsi menee ihan liian syvälle, ja uinti turhaan hidastuu käden liukuessa eteenpäin syvällä ja jarruttaen. Käsivedon pitäisi lähteä aikaisemmin vetämään, koska ei se väkisinliuku mitään auta. Pää menee käden mukana käsittämättömän syvälle. Kannattaa suunnata katsetta vähän edemmäs ja nostaa pää vesirajaan, ja pitää se kämmen paljon lähempänä pintaa vedon alkaessa. Jalat eivät käytännössä tuo uintiin paljon yhtään lisävauhtia. Varmaan pulliksen kanssa menee melkein yhtä kovaa. Jalat ovat jäykät, ja toimivat lähinnä rytmintuojina. Märkäpuku korjaa uintia niin, että jaloista on ainakin enemmän hyötyä kuin haittaa, mutta ilman märkäpukua pitäsi potkuja harjoitella, jotta jalkoihin saa rentoutta ja jalkojen asentoa korjattua niin, että ne eivät hidasta. Hartioiden liikkuvuutta ja vartalon kiertoa voisi myös treenata.

Tekniikka varmaan paranisi jos vauhtia ja otetta tulisi lisää peliin. Jos pää ui noin syvällä, niin luulisi, että vauhdin koventuessa tekniikan on pakko parantua, tai sitten vartalo vaan pomppii entistä enemmän. Kannattaa parantaa tekniikka virheitä sekä hitaassa, että kovassa vauhdissa. Aluksi nämä reipasvautiset saavat olla lyhyempiä matkoja esim 25 metrisiä tai vaikka vaan puoli altaan mittaa, jotta kroppa ei heti väsy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy