Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Move ongelma

iHooked
 Share

Recommended Posts

Hei,

Mulla on ohjelmassa nyt useampikin seuraavanlainen lenkki:

TV kevyt (5:15-6min/km),6-8x100m rennosti kovaa. Sykesuositus 113- 138.

Mun rauhallinen juoksuvauhtini noilla sykkeillä menee vielä juuri ja juuri 7 km/h. Eli kuinka mä painan rennosti kovaa noilla sykkeillä, vai onko tuonne eksynyt jokin virhe?

Toisaalta löysin kyllä taannoin TV kevyen, jossa sykkeet oli 143 - 163. Eli siinä ainakin oli virheestä kyse ja juuri päinvaistaisesta.

Kiitos jo etukäteen teille

Itse tekisin niin, että juoksisin tuon lenkin n. 7 min/km vauhtia tai hitaammin (syke 113-138) ja sopivaan tasamaaosuuteen tai loivaan alamäkeen nostaisin vauhdin "rennon kovaksi", jolloin syke saa nousta mihin ikinä ehtiikään nousta. Siitä sitten syke alas vaikka kävellen ja taas vauhti siihen 113-138 sykkeen kohdalle.

Kun sopiva kiihdytyspaikka tulee niin sitten taas "rennon kovaa" ei siis mitään hampaat irvessä repimistä, mutta semmonen reipas hyvältä tuntuva kiihdytys, jonka aikana ei sykkeistä tarvitse välittää. Sitten taas sykkeet alas vaikka kävellen ja perusjuoksu 113 - 138 sykkeiseksi jne...

Hei,

Halusin vaan varmistukseksi kysyä, kun siellä on useammassa se virhe....

Tänään en ehkä pääse vielä tuota kun mun täytyy käydä töitten tauolla juoksemassa. Aika on vähäinen, kun menen ensimmäistä kertaa kokeilemaan juoksumatolla juksemista. Siin tutustumiseen menee kuitenkin aikaa...

Hei,

Tänään en ehkä pääse vielä tuota kun mun täytyy käydä töitten tauolla juoksemassa. Aika on vähäinen, kun menen ensimmäistä kertaa kokeilemaan juoksumatolla juksemista. Siin tutustumiseen menee kuitenkin aikaa...

Välillä MOVEssa saattaa olla yksinkertaisesti ihan virheitä, joskus mulla ollut vastaavanlaista, että kevyt lenkki pitäis tehdä ihan ihmesykkeillä, tai lenkin lisäksi pitäis sitten vetäistä vielä ihmeen pitkät lihaskuntotreenit. Kannattaa antaa tuosta palautetta, olen saanut nopeasti vastauksen harjoitusohjelmien laatijalta ja neuvoja.

Millä perusteella olet valinnut treeniohjelman, jos ohjelman kevyt ei ole sinulle kevyt?

Kaikille konkareille kysymys: mitä tapahtuu ja mitä jää tapahtumatta vauhdeille, kestävyydelle ja kunnolle, jos vetää liian kovalla ohjelmalla omaan kuntoonsa nähden?

Tää kysymys on ollut munkin mielessäni, kun olen mäkivedoissa tykännyt tykittää niin paljon kuin lähtee. Ja niissä taas syke helposti karkaa.

Olen ajatellut kyllä tuon rajan sisällä jo pysyä, mutta onko moisesta haittaa?

Kaikille konkareille kysymys: mitä tapahtuu ja mitä jää tapahtumatta vauhdeille, kestävyydelle ja kunnolle, jos vetää liian kovalla ohjelmalla omaan kuntoonsa nähden?

En ole konkari, mutta vastaan kuitenkin kun asiasta on omakohtaista kokemusta näin kuntoilijan näkökulmasta.

Viime kesänä olin selvästi paremmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin, esim. maratonsykkeinen lenkki kulki helposti n. 5.10 min/km vauhdilla ja kevyetkin alle 6 min/km. Treenaaminen oli ollut hyvin pk-painotteista - talvella hiihtämistä ja lumien sulettua suunnistamista. Tielenkkejä tuli tehtyä 1-2/vko, muuten sitten metsässä kartan kanssa. PK:a kovempisykkeiset "treenit" tein lähes poikkeuksessa suunnistuskisoissa, poislukien muutama juoksuvauhdin testailu tiellä.

Loppukesästä aloin juosta enemmän tiellä, sillä lokakuun lopussa oli määrä juosta maraton. Tässä vaiheessa iski sitten vauhtisokeus... Aloin tehdä omaan kuntooni nähden liian vaativia kovia treenejä (kesto-, teho- ja toistomielessä), jonka seurauksena juoksuvauhdit alkoivat pikkuhiljaa huonontua, kautta linjan. Lokakuun loppuun mennessä maratonvauhti oli enää 5.40 min/km, eli aika tehokkaasti oli saanut pilattua hyvän kehityksen! Sinänsä viikottainen kilometrimäärä tuntui ihan sopivalta, mutta harjoitteiden painotus oli pielessä.

Vastaus kysymykseesi siis on, että takapakkia tulee ja omasta tyhmyydestä on kiinni kuinka paljon :)

Tää kysymys on ollut munkin mielessäni, kun olen mäkivedoissa tykännyt tykittää niin paljon kuin lähtee. Ja niissä taas syke helposti karkaa.

Mäkivetojen tarkoitus on tykittää. Ei siinä mitään ja sykkeen kuuluu nousta. Jutun juju on siinä, kuinka paljon kovaa treeniä tehdään. Kroppa ei kestä mahdottomia. Kovien treenien lomaan tarvitaan lepoa ja/tai hyvin kevyttä palauttavaa harjoittelua. Pääosan harjoittelusta pitää tapahtua kohtuullisella teholla, jota kroppa kestää.

Mausteeksi voi sekaan ripotella kovia treenejä, joissa voi vetää täysillä. Niitä ei harrastelijamaratoonari tarvitse edes joka viikko. Välillä on itse kunkin hyvä herätellä vauhtisoluja, jos ei halua hukata kykyään juosta reippaammin.

Ei se ole mikään virhe, vaan ihan oikeasti se tarkoittaa juuri tuota, mitä Landor selitti. Rauhallisen lenkin sekaan juostaan nopeampia satasia sykkeestä välittämättä. Koko lenkin keskisykettä nuo eivät radikaalisti nosta.

Muuten olen sitä mieltä, että ainakaan noilla hitailla lenkeillä Moven sykerajoista ei kannata välittää paljonkaan. Itsellänikin nuo rajat paukkuvat helposti yli. Pääasia, että meno on rauhallista.

• 1 year later...

En keksi muuta vaihtoehtoa kuin hae uudestaan se juoksuohjelma ja lopussa kun tulee se vahvistus valinnasta niin laita ruksi kohtaan poista kaikki kalenterimerkinnät valitulta ajalta. jolloin kalenteriin jää vain viimeksi valittu ohjelma ja vanhat ohjelmat pyyhkiintyy..Ainoa ongelma tuossa on se että jos olet tehnyt vaikka merkintöjä hiihtoohjelmaan ja haluaisit sitä joskus myöhemmin selaiilla niin se ei ole enää mahdolista tuon poiston jälkeen..