Jump to content
Juoksufoorumi.fi
masiso

400m vedot

Recommended Posts

Guest Baltsu

Tämä 10x400m/2 min hölkkäpal. on aika veemäinen harjoitus. Yksi triathlonisti instagramissa oli tehnyt sen 1.12 nelosina. Syntynyt 1981, joten kun mä oon syntynyt 1973, ajattelin vanhempana herrasmiehenä pystyväni vähintäänkin samaan, vaikken mikään nopea juoksija ole ollutkaan. Mutta Nykäsen sanoin eihän sitä tiedä osaako kun ei ole koittanut. Anyway, muutama päivä myöhemmin katsoin, että se on 3min/km, joten en uskaltanutkaan ihan niin kovaa juosta.  Juoksin ne siis 1.15 eli 3.08min/km vauhtia paitsi viimeisen 1.12. Ei siinä nyt tavallaan niin hullun koville joutunut, kun vedot niin lyhyitä,  mutta kyllä tuossa vauhdissa on jo oltava tarkkana juoksutekniikan kanssa.

• Like 1

Mä olen vetäny 10-12x 400m 1 " 30 .. vastaa enemmän mun matkoja ja tarkoitusta... Ja tästä eteenpäin vain "30 palautuksena...onhan se 400 m - 800m ja myös 1500m aika " raastoja " ihan vaikka kisana...tai henkien kanssa radalla...

Guest Nousee vanhakin jalka

Onko pakko tehdä noin monta toistoa? Jääkö harjoitus ihan torsoksi, jos juoksee vaikkapa vain 6x400?

Kun on polviongelmia, niin joutuu minimoimaan juoksemisen määrän, siksi kyselen.

Yritin viime kesänä tonnin aikaa radalla kiristää asettamani rajan (en kerro mikä...) alle, ja on se veemäinen juostava, kun nopeampaakin pääsisi mutta lyhyemmän matkan; tai vastaavasti pitempään mutta vähän hitaammasti. Ilmeisesti oma vauhti tonniin on ollut justiinsa sopiva, kun on tuollaiset tuntemukset :-)

Ei ole pakko, jos ei halua...

Baltsu taitaa painottaa vähän pidempiä matkoja, mutta niitä ajatellen palautus voisi käsittääkseni olla hieman lyhyempikin.

Tosin tuo vauhti on aika kova ajatellen pidempiä matkoja. No, jos kulkee, niin mitäs sitä nyt jarruttelemaan.

Lyhyempiä matkoja ajatellen 6x400m on varmaan ihan hyvä setti. Itse juoksin talvella 800m treeninä aika usein 5-6x400m kiihtyvinä 800m tavoitevauhdin molemminpuolin.

Guest Baltsu
10 minuuttia sitten, janner2 kirjoitti:

Ei ole pakko, jos ei halua...

Baltsu taitaa painottaa vähän pidempiä matkoja, mutta niitä ajatellen palautus voisi käsittääkseni olla hieman lyhyempikin.

Tosin tuo vauhti on aika kova ajatellen pidempiä matkoja. No, jos kulkee, niin mitäs sitä nyt jarruttelemaan.

Lyhyempiä matkoja ajatellen 6x400m on varmaan ihan hyvä setti. Itse juoksin talvella 800m treeninä aika usein 5-6x400m kiihtyvinä 800m tavoitevauhdin molemminpuolin.

Siis ideahan oli tehdä vain se treeni, mitä joku toinen oli Instagramin mukaan tehnyt. Pienempää palautusta silmällä pitäen olen tehnyt kahdesti Deek's Quarters, jossa juoksen 8x400m niin että välipalautus on 200m 4.10 min/km vauhtia, eikä mitään hidasta hölkkää. Silloin kokonaisuus pysyy kuormittavana. Vauhti tietysti vähän hiljaisempaa vedoissa. Kerran helmikuussa tein myöskin McMillanin combo quartersin, jossa juostaan 4x400m. Ekassa setissä 100m hölkkäpalautukset ja setin jälkeen 400m hölkkää, toisessa setissä välipalautukset ovat 200m, taas setin jälkeen 400m hölkkää. Kolmannen ja neljännen setin välipalautuksetkin noita 400 metrin pituisia. Se oli ensimmäisiä nopeampia juoksuja tällä kaudella, joten vauhdit eivät olleet niin kovia, vaan 3.35. 3.30, 3.25 ja 3.20min/km tahtia. Pikku hiljaa vauhtia on tullut lisää ja ideana on tehdä nyt vähän eri tyyppisiä harjoituksia, jotta kehittyisin monipuolisesti. Yassot, tonnin vedot, tv-kovat jne. toki mukana myös kuvioissa.

Tästä esimerkkejä 400 m vetotreeneistä pidempien matkojen juoksijoille. Noissa esimerkeissä ovat vetojen vauhdit 5k-1/2M:n kisavauhtien välissä. Itse vetelin viime vuonna pari kertaa 10 x 400 m/200 m (1.00-1.10) hölkkäpalautuksella arviolta 3-5k:n kisavauhdeilla. Olipahan vähän vaihtelua ja tuulettuivat keuhkotkin samalla. Tänä vuonna olen keskittynyt koviin kestojuoksuihin.

Guest Baltsu

Minusta sekin vaikuttaa missä vaiheessa vuotta juostaan.  Jos on raskas maratonohjelma, pitää vetojen vauhtien olla hiljaisempia.

Itsellä on tällä hetkellä kaikista tärkeintä se, että kehityn paremmaksi juoksijaksi ja se vaatii juoksemista entistä kovempaa. Joskus myöhemmin kun kilpaileminen tulee maratonilla ajankohtaiseksi, täytyy olla tarkempi vauhtien kanssa.

18 minuuttia sitten, OlliL kirjoitti:

Tästä kova treeni kympin juoksijoille. 25 x 400 m, jossa vuorotellen kierroksia suunnilleen vitosen ja puolikkaan kisavauhdeilla.

Tossako ei ole mitään palautuksia?! Samalla siis tulisi juostua uusi ratakympin ennätys, kun puolet kierroksista ois jopa vitosen kisavauhtia... Edit. luinkin väärin, puhe oli siis puokin ja vitosen kisavauhdista, ei kympin ja vitosen.. :hali_hehe:

1 tunti sitten, OlliL kirjoitti:

Tästä kova treeni kympin juoksijoille. 25 x 400 m, jossa vuorotellen kierroksia suunnilleen vitosen ja puolikkaan kisavauhdeilla.

Joo pitääpä testata, koska tuohan on tavallaan intervallia, mutta palautuskin juostaan, tosin hiljempaa.

Taidanpa kokeilla kovat kierrokset 3k Cooper-vauhtia ja palautuskierros sitten 1/2 maran vauhtia.

Tietysti 6km sitten kokonaismatkaksi. Pitäisi vielä tänä vuonna juosta yksi Cooper.

En sitten tiedä onko iiankin kovaa kuntojuoksijalle ?

3 tuntia sitten, sk kirjoitti:

Tossako ei ole mitään palautuksia?! Samalla siis tulisi juostua uusi ratakympin ennätys, kun puolet kierroksista ois jopa vitosen kisavauhtia... Edit. luinkin väärin, puhe oli siis puokin ja vitosen kisavauhdista, ei kympin ja vitosen.. :hali_hehe:

Silti aika pahannäköinen treeni. Nyt ei kunto riittäisi.