Jump to content
Juoksufoorumi.fi

masiso

400m vedot

Recommended Posts

Leppikselle, toi 10 minuutin palautus jonka JTG aikoinaan heitti oli nimenomaan 1500m vauhtisille vedoille eikä toimi varmaan ihan suoraan tollasille 587m vauhdeille. Suosittelen edelleen myös käymään kerran jollain kentällä kokeilemassa miten juoksu sujuu oikeassa ympäristössä, joko vetotreeni tai oma 800m testijuoksu.

Lähin kestopäällyste on 35 km päässä, eikä ole kovin sopivia kenkiäkään sen puoleen radalle vetojen tekemiseen. Neljät kengät on tullut näin työttömänä hankittua, joista puolilla ei voi juuri juosta. Nyt on sopivia: luonnollisen juoksun lenkkarit ulkojuoksuun ja liian korkealla korolla olevat mattojuoksuun (passaa hyvin maton kulman vuoksi). Matolla on ollut mukava juoksennella, kun löytyy 400 m päässä kotoa. Jos tässä vielä tulee joskus kisailut oikeasti mieleen, toki menen vetoreenejä varten urheilukentälle. Ajattelin joka tapauksessa reenailla tälleen keskimatkojen tyyppisesti eli pk,vk,mk,nk. Nopeutta vain satunnaisesti toistaiseksi (ulkona), koska se on edellä muita ominaisuuksia. Talven aikana pitäisi ensisijaisesti maksimikestävyys yrittää nostaa reilusti paremmaksi.

Higman el querrou veti esim . 10x 400m 53-54s 30" !  Mä vedin aikoinaan 10x400 57+----63+ 1"(sekkarilla mitattu) Siis parhaimmillani ... !kuulin myös joidenkin vetäneen 20x400 "40s !  ja olin aika Puhki vikan jälkeen ! Nyt olen joskus vetäny saman setin ,mutta onhan tuo vauhti paljon "maltillisempaa" !! Tietty vois näin 45 v kokeilla 35-45 palautusta !! Mut sit vauhtii täytyy tiputtaa oman kunnon mukaan et jaksaa ton 10 kertaa !! Vois tota reenii taas joskus vetää ... Terävyyttä se tuo ainakin mulle juoksuun ... ja toivottavasti vähän sitä nopeutta näin hitaamtuvalle ukolle ...Aika hurja reeni tuo 32x400 palautus 1 vai ratakierros 1 m !??  veikkaisin ensimmäistä ... Nyky lätkän pelaajat ei jaksais varmaan edes 10x400 m löysällä palautuksella + hitailla ajoilla ...veikkaisin !? Tosin se vielä että en mäkään mikään nopee / tai hyvä ole koskaan ollu ...kivaa tää on ollu ! ja pysyny jonkin moisessa tikissä .... 

Muokattu

19 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Sopiiko esim. 5x400 m tällaiselle hitaalle tallaajalle Cooperin vauhdin ja yleisesti reippaamman lenkin juoksuvauhdin nostoon? Taloudellisuuteni on paljon parempi hitaassa PK-vauhdissa kuin VK:ta juostessa.

Ehdottaisin kuitenkin aloitusta 10 x 200m tyyppisillä vedoilla, jos juoksutekniikkaa ja taloudellisuutta kovilla vauhdeilla haluaa kehittää. 400m on jo aika pitkä matka juosta kovaa ja siinä helposti alkaa tekniikkaa hajoamaan ja juoksu menee väkisin runnomiseksi kun alkaa hapottamaan.

Jos taas VK-aluetta (hapenottoa) haluaa rassata, niin sitten 5 x 800m tai 5 x 1000m on mielestäni parempi, koska ajallinen kesto on vähän pidempi.

Itse asiassa tuo 5x400m tuli jo tehtyä edellisenä iltana, ja käppyröitä tutkiskelemalla näkyi mielenkiintoisia asioita. Ratakierrokset menivät suunnilleen siten, että kovat kiihdytys, maksiminopeus takasuoran alussa, ja sitten alkavat kierrokset hapottamaan nopeutta selvästi alas. Loppusuoralle taas pieni tsemppikiristys. Ilmeisesti tämä ei ole oikea tapa 400m vetoihin... Huomasin ettei se nopeus niin huono ollutkaan, maksimissaan 2:35 km-vauhtia. Hölkkäpalautukset (liian nopeat?) mukaanlukien 10 kierrokseen meni tarkalleen 20 min, mikä antoi kokonaisuutena juoksuindeksin 46, kun se viikon takaisella hyvin kevyellä 15 km lenkillä oli 64.

Ei mulla oikeastaan muuta tavoitetta ole kuin saada 30 vuoden takainen vauhti takaisin ja nostaa hiukan yleistä tasoani. VK-rassaukseen ajattelin noita 5-6 km tasavauhtisia.

Vielä lyhyemmiksi vetoja. Oon huomannut, että jopa 200m vedoilla pääsee tuommoiseen runnomistilaan, jos ei osaa tai malta juosta riittävän rennosti ja sopivallla teholla. Talvella juoksin etelässä monta kertaa jopa 60m vetoja tonninvetojen jälkeen. Niissä ei ehtinyt mennä juoksu ns. yli ennen matkan loppumista.

Mä vedin tänään 6x400m 1" palautuksella.. Ainakin noi 400m vedot on hyvii musta 1500m !! Vauhtihan on suoraan verrannollinen omaan kuntoon. Joku vetää 10x400 m "1 vetoja vaikka 70s , toinen taas 1.35 esim .  Aina joku on paremmassa kunnossa...