Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Hiihtävä maratoonari

Miksi juokset hiihtoladuilla?

Recommended Posts

Viikonloppuna katselin kun Pirkkolan ladulla tehtiin perunavakoa.

Pyöräilijähän se siellä yritti kovasti päästä eteenpäin.

Sai hiihtäjiltä kovasti palautetta ja ihan syystäkin.

Itse olin juoksulla matkassa. En kuitenkaan ladulla vaan hiekoitettu kevyenliikenteenväylähän menee siinä ihan vieressä.

Tuli vähän mieleen kaveri joka yrittää lähteä soutamaan vaikka järvi on ihan jäässä ...siis ihan siksi vain kun on tottunut siitä kesälläkin menemään. Eihän siinä mitään. Antaisihan sen kaverin touhuta, mutta jos samalla menee verkonmerkit p@skaksi niin voisihan sitä vähän v...tuttaa.

Mie kysyisin taasen sellaista, että miksi ajat moottorikelkalla hiihtoladulla? Olen ties kuinka monta kertaa nähnyt aivan päätöntä rallattelua kelkoilla hiihtoladulla, ja monta kertaa olisi voinut sattua vaikka mitä, kun on tultu jyrkkään mäkeen kovaa näkemättä sen alle. Ymmärrän itse nuoruuden eläneenä että hormonit teettävät ties vaikka mitä käytöstä, mutta eikö kukaan voi lopettaa tuollaista hurjastelua ennen kuin sattuu vakavia asioita? Itse en edes juokse hiihtoladulla, korkeintaan kävelen jos sitäkään.

Tähän asiaan törmasin rukalla hiihellessäni!! Ja niitä ryökäleitä ei kerkee tuikkaamaan sauvalla mihinkään...

Mie kysyisin taasen sellaista, että miksi ajat moottorikelkalla hiihtoladulla? Olen ties kuinka monta kertaa nähnyt aivan päätöntä rallattelua kelkoilla hiihtoladulla, ja monta kertaa olisi voinut sattua vaikka mitä, kun on tultu jyrkkään mäkeen kovaa näkemättä sen alle. Ymmärrän itse nuoruuden eläneenä että hormonit teettävät ties vaikka mitä käytöstä, mutta eikö kukaan voi lopettaa tuollaista hurjastelua ennen kuin sattuu vakavia asioita? Itse en edes juokse hiihtoladulla, korkeintaan kävelen jos sitäkään.

Tämän voi kysyä myös toisinpäin. Miksi hiihdät kelkkareitillä?!?

En tiedä, miten yleistä on muualla mutta vielä pohjoisessa asuessani hiihtäjät lykkivät reitillä vapautuneesti ympärilleen katsomatta. Ilmeisesti eivät tienneet, että leikkivät hengellänsä. Ja samalla kelkkailijan hengellä. Sopivasti mutkassa kun hiihtäjä on reitillä, refleksiväistön jälkeen kun pamauttaa petäjään, saattaa kallo haljeta.

Itse hiihdän ladulla ja kävelen/juoksen näille merkityillä reiteillä tahi poluilla.

..."Tiedätkö, että tämä reitti on talvisin tarkoitettu vain hiihtämiseen?". Tokaisin tuohon että "Niin on, ja kesäisin juoksemiseen, mutta minun puolestani saat kyllä hiihtää täällä kesälläkin".

Tuo ei muuta asiaa miksikään, hiihtoladuilla käveleminen on edelleenkin kielletty, ks esim.

http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=1333

Sen vielä ymmärrän, että jotkut lapset ja nuoret, jotka hakevat rajojaan, saattavat kävellä ladulla - ja jokaisen aikuisen velvollisuus on huomauttaa heitä siitä asiallisesti, ja he kyllä tottelevat lähes aina heti - mutta mitä pitää ajatella siitä, että hetken päästä samalla ladulla käveleekin vastaan joku aikuinen!

Tuo ei muuta asiaa miksikään, hiihtoladuilla käveleminen on edelleenkin kielletty, ks esim.

http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=1333!

Oli miten oli, mutta kuten sanoin, olin tuolloin epähuomiossa vain hiihtämiseen merkityllä reitillä.

En halua mitenkään kyseenalaistaa tuota tampereen ulkoliikuntapäällikön sanomaa, mutta itse en ainakaan löytänyt järjestyslaista mitään kohtaa joka kieltäisi "latureiteillä" kulkemista. Ainut, jota laduista sanotaan on, että siellä ei saisi ratsastaa ja pitää koiria vapaana:

14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

15 §

Ratsastaminen

Ratsastaminen ja hevos- tai muulla vastaavalla ajoneuvolla ajaminen on kielletty kuntopolulla tai muulla sen kaltaisella juoksuradalla, yleiseen käyttöön kunnostetulla ladulla ja urheilukentällä, jollei muuta ole osoitettu.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske välttämätöntä huolto- ja kunnossapitotyötä eikä järjestyksenpitoon liittyvää viranomaisten toimintaa.

Tämän voi kysyä myös toisinpäin. Miksi hiihdät kelkkareitillä?!?

En tiedä, miten yleistä on muualla mutta vielä pohjoisessa asuessani hiihtäjät lykkivät reitillä vapautuneesti ympärilleen katsomatta. Ilmeisesti eivät tienneet, että leikkivät hengellänsä. Ja samalla kelkkailijan hengellä. Sopivasti mutkassa kun hiihtäjä on reitillä, refleksiväistön jälkeen kun pamauttaa petäjään, saattaa kallo haljeta.

Sama asia koskee hiihtäjiäkin, eli ei mitään asiaa kelkkareiteille. Riittävän läheltä kun suhauttaa vauhilla niin luulis ymmärtävän yskän hiihtelijä.

Kuules Santa miksi se on niin pirun vaikeaata, miksi.

Mitä pahaa hiihtäjät on sulle tehnyt, miten nää jaksat jankuttaa selvää asiaa.

Ole kiltti ja mee ittees ja mieti voiko Santa maaimasta lasketua tavalliseen maailmaan muiden ihmisten joukkoon ja toimia hyvien tapojen mukaa.

Ei joka paikkaan voi olla lakia eikä pidäkään, talonpoikaisjärki pitää riittää ihmisten huomioon ottamisessa.

Floridassa on suihkussa laulaminen esim kieletty ja se on kirjattu lakiin tätäkö se pitäs olla myös Suomessa. Älä tee asioita liian hankalaksi täällä on jo ihan tarpeeksi kaikenlaisia virkamiehiä keksimässä uusia lakeja miten tuolla pitää olla ja käyttäytyä.Taitaa mennä että sun tapasten ihmisten takia joka risaukselle olla eri pykälä ja laki.

Tarkoitan tällaisia kommentteja, se on vaikeaa.

En halua mitenkään kyseenalaistaa tuota tampereen ulkoliikuntapäällikön sanomaa, mutta itse en ainakaan löytänyt järjestyslaista mitään kohtaa joka kieltäisi "latureiteillä" kulkemista. Ainut, jota laduista sanotaan on, että siellä ei saisi ratsastaa ja pitää koiria vapaana:

Eikös tämä trollaaminen ala olla jo aika epätoivoista :consoling2: ?

Luulisin, että tuo järjestyslaki on yleisohje missä mainitaan mikä on kiellety. Lakejahan täydennetään asetuksilla tarpeen mukaan, alkakaa nyt sitten kaivella niitä.

Aivan varmasti tuo järjestyslaki antaa kaupungeille ja kunnille liikkumavaraa päättää minkälaiset heidän haitallisiksi katsomansa toimenpiteet voidaan kieltää loukkaamatta lain henkeä. Sillä olisihan järjetöntä jos kaupunki/kunta ei voisi kieltää toimintaa jolla haitataan heidän tekemäänsä työtä, vaikka sitä ei erikseen järjestyslaissa ole määritelty.

Toiseen suuntaan laki tuskin antaa joustovaraa. Eli jos kaupunginjohtajan poika haluaisi ajella mopoautollaan liikuntareiteillä niin siihen ei voida antaa lupaa koska tuo em. laki sen kieltää.

Eikös tämä trollaaminen ala olla jo aika epätoivoista :consoling2: ?

SantaC:llä on uhmaikä, ja häntä pitää ymmärtää. Pyörä on jo keksitty.

Kunhan pääset pahimmasta puperteetistäsi, ymmärrät kyllä ettei laduilla kävellä/ juosta/ kontata/ ryömitä/ jne.. Siellä hiihellään!!:thumbsup:

Muutamia vuosia sitten hiihtelin Lohjalla hoidetulla pururadalla, jossa oli jo silloin muistaakseni kyltit, jotka kieltävät kävelyn ladulla. Vastaan tuli dobermannia ulkoiluttava hieman ylipainoinen keski-ikäinen mies. Jouduin ottamaan vauhdin nollaan ja sanomaan että tiedät varmaan ettei ladulla saa kävellä ja varsinkaan koiraa ei saa ulkoiluttaa ladulla. Vastauksena oli odotetusti "haista ----u". Tästä kehittävästä kommentista huolimatta ajattelin opastaa setää ja sanoin että mikäs siinä on niin vaikeaa ulkoiluttaa koiraa pyöräteillä tai tamppaantuneilla poluilla. En tiedä oliko mamma kurmuuttanut setää ennen lenkkiä, mutta kuumana ukkeli kävi kuin hellankoukku ja sanoi päästävänsä koiransa irti. Koira kävikin kierroksilla, kun isäntä oli aivan raivona. Setä sormeili jo flexin lukkoa, kun sanoin että kannattaa varmaan miettiä kahdesti päästääkö oman egonsa buustaukseen hankkimansa koiran irti, jos haluaa että koira voi hyvin huomennakin ja saatoimpa jo tässä vaiheessa kertoa mielipiteen sedästäkin:fighting0056:. Meillä on ollut kotona aina koiria, joten niille on oppinut näyttämään paikan laumassa, mutta silti arvelutti mitä oikeuksia itsellä olisi ollut, jos setä ei olisi kuullut suhteellisen kyllästynyttä sävyä puheessani. Itseään saa varmaan puolustaa, mutta onkohan koko hoito tapahtuneesta koiran isännän vastuulla?

Nyt olen päättänyt että en viitsi sanoa jos joku kävelee ladulla, hiihdän vain niin läheltä ohi, että kävelijä huomaa kyllä viestin. Koiran ulkoiluttajille sanon kyllä väärästä paikasta, jo flexissä ryntäilevän koiran turvallisuuden ja jäätyneiden paskojen vuoksi. Mitään kehittävää ei yleensä ole seurannut, jos alkaa keskustelemaan kävelijöiden kanssa. Tuntuu siltä että heillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia ottaa muita huomioon. Pari kertaa on meinannut alkaa muutkin kuin asiat riitelemään ladulla ja se ei ole mitenkään oikea tapa toimia.:076:Kävelijöiden suhteen olen siis nostanut kädet pystyyn .

Lapset on sitten aivan eri asia. Yleensähän he löytävät parhaan pulkkamäkensä hiihtoladun noususta, jossa tulee noin 4-5 kertaa painavampaa setää vastaan. Ei se nyt herkkua tee hiihtäjällekään törmätä pulkkailevaan pikkulapseen, mutta kahta kovemmin se kuitenkin koskee lapseen ja kunnat saisivatkin tehdä valaistuja pulkkamäkiä lapsille, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

Entinen hiihtovalmentajani laski kerran jyrkkää alamäkeä alas ja siellähän oli mutkan takana ratsastaja pollen kanssa ladulla liikkeellä. Polle synnynnäisenä saaliseläimenä teki tietenkin omat johtopäätöksensä noin 40km/h vauhdilla lähestyvästä "pedosta" ja otti aika ripeät ritolat. Parin päivän päästä sai lukea Länsi-Uudestamaasta yleisön osastosta kuinka hiihtäjät säikyttelevät tahallaan hevosia....

Hevosia kannattaa kyllä ylipäätään lähestyä varovaisesti paristakin syystä jos polle ei näe esim takaa tullessa:

A: Ei voi koskaan tietää onko ratsastaja kuinka kokenut, eli saako hän pollen haltuun jos se pillastuu

B: Ratsastajat ovat yleensä sopivan ikäisiä vastakkaisen sukupuolen edustajia:kumarrus:

Tämä on suosittu ketju ja 'hiihtäjänä' oma pikkujuttu:

Loppusyksystä kun eka lumi tuli maahan 'kävin' hiihtämässä. No monot olivat unohtuneet kotiin ja niinpä 10-v tyttäreni hiihteli ja minä sauvaloikkailin ladun latu-uran 'metsän' puolella. Silloin ei ollut vielä virallisesti baanaa avattu eikä latuja vedetty, toki siinä oli latu-urat.

No sinä sauvaloikkaa tehdessäni tuli eräs seuran hiihtopuvussa vapaata hiihtämässä ollut mies kysymään: miksi juoksen ladulla?

Ei siinä auttanut selitykset että monot kotona, en ole ladulla eikä baanakaaan ole vielä avattu ja muutenkin latu täynnä kävelijöitä.

Mitä tästä opimme; vaikka itse hiihdän > 1000 km kaudessa ja en tykkää ladulla kävelijöistä, niin koira kusasi omaan nilkkaan. Hyi minua.