Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Janne Holmenin maratonohjelmat

Arvostele ketju:


Yammis
 Share

Recommended Posts

15 minuuttia sitten, Keijo! kirjoitti:

Tässä ketjussa on yllättävän vähän kritiikkiä tähän Holmeenin kolme kertaa viikossa malliin... 

 

Miksi sitä pitäisi kritisoida? Ohjelmahan on mainio, jos on muitakin harrastuksia, perhe ja lapsia, työ tms. harjoittelua rajoittavia tekijöitä. 

Link to comment
Share on other sites

20 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

eikö triathlonis ole 4 eri mittaista matkaa..ymmärrettävää on että täys matkalle 

täytyy jo reenata ajallisesti paljon.. hyvä toi Holmenin ohjelma musta on..

2.45 -3.15 ja 3.45 aikoihin tähtäävät ohjelmat...Holmenin ohjelma 

 tähtää aikaan ..ei km määrään. mikäli hiffasin oikein...

Ok, toisessa ketjussa et lämmennyt 5 kertaa viikossa harjoittelulle, mutta tämän Holmenin ohjelman 3 kertaa viikossa on hyvä. 

Link to comment
Share on other sites

Maratonharjoittelu on vain osa treeniä. Sitä ennen on tehtävä pohjat kuntoon ja maratonohjelmalla homma viimeistellään. Yleensäkin tuossa vaiheessa tuntimäärät laskee ja treenit kovenee. Tuo Holmenin ohjelma käy hyvinkin, jos kunto on niin hyvä, että pystyy sen tekemään. Yleensäkin pakkohan ei ole treenata paljonkaan terveyshyötyjen saamiseksi. Pari saunalenkkiä viikossa ja hyötyliikuntaa lisäksi riittää.

Link to comment
Share on other sites

no joo..ite reenaan kuitenkin samal 6 reenin sabluunalla... siis jos aikaa on vähän  3 kertaa on helpompi toteuttaa kuin 5 tai enemmän...jos tohon Holmenin ohjelmaan lisää km ..on vaara et ajautuu ylikuntoon..jos pohjat ei kestä..kuitenkin mulle 

enää täs iäs tärkeää on et liikkuu..jos pääsen vaik 800m lähelle aika

 tavoitetta -hyvä..jos en pääse ..ei sekään huono musta oo...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Yyterissä meni eilen lähinnä kramppien vuoksi alakanttiin, hädin tuskin alle neljän tunnin, mutta väittäisin olevani oikein hyvänä päivänä jopa 3.45-kunnossa. Nyt ajattelin ottaa Holménin ohjelman testiin syysmaralle ja tomuttaa hieman koko touhua. Pari viime vuotta olen juossut noin 2000 km/vuosi, eli pohjia on, mutta musta on alkanut tuntua koko ajan enemmän, että seassa on liikaa ns. roskakilsoja.

 

Lähinnä tässä nyt mietin, missä vaiheessa mun kannattaisi hypätä tämän ohjelman kyytiin, jos seuraava mara on syyskuun puolivälissä. Olisko syytä vääntää välissä jonkin aikaa peekoota ennen tositoimiin ryhtymistä? Into on kova, mutta järkikin olisi hyvä pitää päässä.

Link to comment
Share on other sites

12 viikkoa lienee minimiaika valmistautua maratonille eli varmaan viimeistään kesäkuun puolivälissä. Toisaalta maratonilta palautuminen vie n. 3 viikkoa eli ennen kuin 3 vkoa on kulunut, en välttämättä lähtisi ohjelmaa seuraamaan. Pk:ta ei ole pakko vääntää sitä ennen, vaan voi tehdä vaikkapa vetoharjoituksia tai käydä kympin kisassa, mutta jos olo on vähän sellainen kuin olisi pieni krapula päällä, eikä pysty raastamaan kovilla tehoilla, elimistö ei ole vielä palautunut. Ekan viikon maratonin jälkeen ottaisin iisisti ja tekisin korkeintaan kevyttä pyöräilyä, uintia, vesijuoksua tms. Oma kokemus on se, että jos liian aikaisin alkaa ahnehtia juoksua maratonin jälkeen, siitä ei hyvä seuraa. Joskus tyyliin ke-to voi tehdä jonkun kevyen lenkin ja kokeilla miltä jalat tuntuvat, mutta muuten iisisti. Toki tänään kannattaa kävellä vähän. Se kävely vie yleensä niitä pahimpia jumeja pois. Vaikka se hankalaa olisikin niin pikkasen kannattaa liikkua. 

Link to comment
Share on other sites

On 8.1.2019 at 18.36, hatapa kirjoitti:

 

Miksi sitä pitäisi kritisoida? Ohjelmahan on mainio, jos on muitakin harrastuksia, perhe ja lapsia, työ tms. harjoittelua rajoittavia tekijöitä. 

 

Itse olen päinvastaista mieltä tuosta. Sellaisia rajoitteita ei olekaan, etteikö vaikka joka päivä voisi vähän aikaa lenkkeillä. Lyhentää vain unia. Jos treenaa vain 3krt viikossa, pitää treenata hemmetisti kerralla ja siihen useammilla ei ole aikaa. Lisäksi se kuormittaa kroppaa paljon enemmän. Itse pidän sellaisia ohjelmia huuhaana, missä ei ole 5 krt viikossa lenkkejä. Jos Holmén treenasi itse 2 kertaa päivässä, niin miksi hänen ohjelmassaan treenataan 3 krt viikossa. Ei mitään logiikkaa.

 

Kuten Reenaaja edellä kirjoitti, tuollainen harjoittelu vaatii kovia pohja ja niitä kuntoilijoilla ei ole. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 9.1.2019 at 13.06, BenDover kirjoitti:

Sitä voisi kritisoida esim sen takia että se on suht huono. 

Joo tässä on se pointti, että kaikkea pitää voida kritisoida. 

 

Off topic. Mites, kun Puolimaralle on tosi vähän ohjelmia, niin miten muokkaisitte mara ohjelmaa, että se vastaisi paremmin puolikkaalle ? 

5km,10km ja maran ohjelmia on pilvin pimein. 

 

Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Kuten Reenaaja edellä kirjoitti, tuollainen harjoittelu vaatii kovia pohja ja niitä kuntoilijoilla ei ole. 

 

 

Onhan tuossa tosiaan se pieni ristiriita, että kun tuo ohjelma on nimetty ohjelmaksi "kuntoilijoille" ja se kuitenkin vaati melkoiset pohjat, että jaksaa tehdä kaikki ohjelman harjoitteet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy