Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Janne Holmenin maratonohjelmat


Recommended Posts

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3167

Juoksijan nettisivuilla siis Holmenin maratonohjelmat kolmelle eri tavoiteajalle, tutkikaa ja kommentoikaa.

Itseäni miellytti ohjelman yksinkertaisuus, ja erityisesti se, ettei ohjelmassa piperretä sykkeiden kanssa, vaan linja on aivan toinen, on tietty aika, missä lenkki pitää juosta, harjoitelu määrittyy siis kellon mukaan, tästä pidän, eihän varsinaisella maratonillakaan ole sykkeillä väliä, vaan juostaan kelloa vastaan, tavoiteena tietty aika, tämä on selkeää ja yksinkertaista, ja sama ajatus on treeneissäkin, totutetaan elimistö tiettyyn vauhtiin, harjoituskertoja on viikossa vain kolme, tämä on vähän toisenlaista kuin joku pk-hiippailu, missä vahditaan sykkeitä, ja toki kun kunnolla JUOSTAAN, niin pitääkin olla välipäiviä palautumista varten, ja onhan ohjelmassa toki kevyitäkin, palauttavia viikkoja.

Mutta siis tämä yleisperiaate näissä Holmenin ohjelmissa, että juoksuvauhti on se, joka määrittää harjoituksen rasittavuuden, eikä suinkaan sykkeet, miellyttää ainakin minua.

Muokattu
Link to post
Share on other sites
  • Replies 595
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noniin, viikkoja on kulunut ja poika treenaa kovasti. Tämä 6-8 viikon pätkä huipentuikin Holmenin ohjelmassa 20 kilometrin testijuoksuun, jonka päätin pidentää puolimaratoniksi. @ruiskarhun sanoista v

2010 aloitettu ketju - hienoa. Pidetään siis hengissä.   Kokeilin tätä viime vuonna uudestaan. Eväät oli hyvään mutt ylitankkasin ja oksentelin Vantaalla ja keskeytys. 3vk myöhemmin uudestaa

Tämä nyt on se huonoin vaihtoehto kaikista. Laadukas ravinto ja riittävä uni on ihan perusasioita mistä lähdetään liikkeelle.   Holmenin ohjelmaakin voi muokata ja sieltä voi ottaa avaintree

Posted Images

Olipa tosiaan erilainen kuin mitä muut ohjelmat:

- Lähes koko ajan vain 3 treeniä viikossa ja kilometrit luokassa 50-60 per viikko.

- 35 km lenkit

- Palautusviikolla kilometrit ovat samat kuin normiviikolla, mutta lenkit kevyitä. Ihan heti ei tulisi mieleen 24 km lenkki palautusviikolla, jossa aikaa menee pitkälti yli 2h

- 10 viikkoa putkeen vedetään pitkiksiä

Menee ihan toiseen suuntaan perusmallina kuin mitä tähän mennessä on ohjelmaani rakennellut (vähintään 5 treeniä viikossa; mieluummin lyhempiä usein kuin pidempiä harvemmin).

Ihan purematta en tuota nielaise, mutta pari pointtia ainakin poimin

- pitkien lenkkien viimeiset kilometrit aikarajoineen

- lisää pitkisten määrää (ehkä).

Link to post
Share on other sites

No poikkeaa tavanomaisesta joo. En nyt ihan aloittelijalle suosittelisi, sen verran kovat on nuo viimeiset 2 kuukautta, 6 * 30-35 km, lenkin lopussa lähellä maratonvauhtia, ei ole ihan helppoa...

Minä voisin itse asiassa kokeilla tätä sellaisenaan, seuraava maraton on Forssassa kesäkuussa ja ohjelman viikkokilometrit on samalla tasolla mitä olen aikaisempina vuosina juossut. 35:ia en ole tosin koskaan tehnyt. Sekaan voisin heittää ainakin pari kympin kilpailua ja puolikas. Ja taitaa nuo alkutekstissä mainitut 3-5*10-15s rennon kovaa kerran viikossa olla ihan tarpeen, muutenhan vauhtiskaala on tosi suppea.

Katsotaan olenko kesäkuussa ihan rikki vai paukkuuko ennätys Forssassa. Vaihtelu virkistää.

Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoiselta näyttää tuo runko ja perusperiaatehan näyttää olevan se, että juostaan moniin muihin ohjelmiin verrattuna kovemmalla vauhdilla ts. lähellä maratonvauhtia. Itse olen ajatellut tehdä tavoitevauhdilla vähintään kerran viikossa tasavauhtisen juoksun, jota pikkkuhiljaa pidennän sinne 20km saakka kevään edetessä. Näin elimistö "oppii" juoksemaan taloudellisesti juuri tavoitevauhdilla. Yks hyvä kysymys on se, että onko sitten esim. 3h tavoittelijalle hyödyllistä juosta 6-7 min vauhdilla kuten minä ainakin teen viikoittain? Holmenin ohjelmassahan tällaisia lenkkejä ei ole ollenkaan vaan se on lepoa..

Link to post
Share on other sites

Kiinnostuin sinä mielessä, että jäisi aikaa muuhunkin urheiluharrastamiseen, kuten hiihto, sali-crossing, skiket ja soutu. Tuo 3:45 voisi olla kokeilemisen arvoinen. Sen verran kalenteria katselin, että Forssa sattuisi hyvin hollille, jos lähiaikoina aloittaisi. Itselläni kauden avaus lienee Tuusulan maraton ilman kummempaa aikatavoitetta. Forssan voisi ottaa sitten tavoiteaika maraksi. Hiukan kyllä epäilytttää säilyykö ehjänä reipasvauhtisista pitkistä lenkeistä.

Link to post
Share on other sites

Täytyy myöntää että todella mielenkiintoinen ohjelma. Ehkä me amatöörit vouhotetaan liikaa, yksinkertainen on kaunista. Kun juostaan niin keskitytään siihen ja tehdään se kunnolla, ja kun on levon paikka niin sitten levätään. Olin jo vakaasti päättänyt etten koskaan juokse maratonia aikatavoite mielessä mutta mutta ...

Link to post
Share on other sites

Entä se 5:45-ohjelma?

Nuo Jannen ohjelmat on selvästi suunnattu tosikuntojuoksijoille eikä peruskuntojuoksijoille. Otsikkohan Juoksijan sivuiila sanoo ohjelmien olevan kuntojuoksijalle. Jos voi aikaisemman juoksukokemuksensa perusteella realistisesti tavoitella aikoja alle neljän tai jopa alle kolmen tunnin, voivat nuo pitkät ja kohtuullisen vauhdikkaat lenkit olla aivan järkeviä. Etenkin kun palautumiselle annetaan aikaa.

Vaan eivät sopisi minunlaiselleni taapertajalle.

Link to post
Share on other sites

Nuo viikkokilometrit yhdistettynä "maraton läpi" -teemaan... ei välttämättä toimi.

Joo ei toimikkaan, joten maalaisjärkeä toivottavasti käytetään. Eikä niin kuten itte aikoinaan kun alottelin 15v puntin noston "bodaa arnoldin kanssa" jossa tehtiin roppa 3-4 kertaa läpi viikossa. Mutta ei ollunna rasvoo ropassa ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy