Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Swiss Alpine Marathon 31.7.2010


-James-
 Share

Recommended Posts

Ensimmäinen "vuorijuoksu" näyttää nyt todennäköiseltä. Eli ilmoittautuminen on sisässä ja maksettu.

Pari hyvää juttua kisasta olen jo lukenut mutta kokemustanne tarvitaan myös. Jos tulee vinkkejä harjoitteluun tai johonkin, mitä pitäis ottaa huomioon kisassa, niin mielelläni kuulisin? Mäkiä nyt ainakin pitäisi treenailla normaalia enemmän. Ja jos joku osais arvioida miten tuon tulos suhtautuu esim. sileään sataseen? 1:1?

Kesäloma menee siis alpeilla...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kävin Davosissa viime vuoden elokuussa ja mitä niiden juoksentelujen ja autoilujen perusteella opin lähiseudun maastoja tuntemaan niin tuo reitti ei mikään hirveän paha ole. Reittikartan mukaan pahin nousu tulee 33-53 km välille, mutta noin pitkälle matkalle 1600 m nousu jakautuneena ei tarkoita mitään mahdotonta rasitusta. Ko. osuudelle osuu varmasti tasaistakin ja sellaisia pitkähköjä 3-8 asteen nousuja ja niitä kannattaa treenailla vaikkapa kuntosalin matolla, jos ei riittävän pitkiä mäkiä löydy lähimaastoista. Keväämmällä/kesemmällä kun tekee kunnon mäkitreenin kerran-pari viikossa parin kuukauden ajan niin siitä saisi jo hyvät pohjat.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen 4h maraton juoksija, joka juoksi viime vuonna Marathon Mont Blanc'n 6h52 (kokonaisnousua oli 2500m). Aikatavoitteet asetan siten, että kokonaisnoususta lisään +100m = 1km, ja omalla kohdallani oletan että tunnissa menee 10km. Toisin sanoen, Mont Blancilla 42km + 25km = 67km --> vajaa 7h.

Minulla eniten vuorijuoksussa kärsivät reisilihakset. Joten, maastojuoksun ja mäkijuoksujen lisäksi suosittelisin harjoittelun täydentämistä stepperin avulla. Kisoissa näkee myös joidenkin käyttävän sauvoja jyrkimmissä nousuissa reisilihasten säästämiseksi. Itse en kuitenkaan käytä sauvoja vielä maratonin mittaisella matkalla. Täydentäisin kuitenkin harjoitteluasi reippailla mäki-sauva-kävelyillä, sillä jyrkimmät nousut tulee yleensä käveltyä.

Tsemppiä harjoitteluun!

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäinen "vuorijuoksu" näyttää nyt todennäköiseltä. Eli ilmoittautuminen on sisässä ja maksettu.

Hienolta kuulostava tapahtuma.

Ja jos joku osais arvioida miten tuon tulos suhtautuu esim. sileään sataseen? 1:1?

Ei aavistustakaan, mutta Ruotsin Jonas Buud voitti tuolla v. 2008 ajalla 6.00.26 ja juoksi vuonna 2009 MM-satasella kakkoseksi ajalla 6.41.49. Samassa vuoden 2008 juoksussa Anssi Raittila sijoittui viidenneksi ajalla 6.26.19 ja saman vuoden syksyllä Anssi juoksi 100 km MM-kisassa neljänneksi ajalla 6.56.49.

Reittiennätyksen 5.42.34 on juossut Grigori Murzin, jolle löytyy tilastoista 100 km aika 6.23.08.

Eli huipuilla SAM näyttäisi menevän 30-40 min nopeammin kuin satanen, mutta en tiedä voiko siitä vetää mitään johtopäätöksiä tavallisten kuolevaisten vauhteihin.

Kesäloma menee siis alpeilla...

Ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta.

...noin pitkälle matkalle 1600 m nousu jakautuneena ei tarkoita mitään mahdotonta rasitusta.

Kisan nettisivujen mukaan nousua K78-reitillä on 2260 m. Eräiden tietojen mukaan sitä hieman yli 2300 m, en tiedä onko reittiin tehty muutoksia vai mistä eroavuudet johtuvat.

Link to comment
Share on other sites

Aikatavoitteet asetan siten, että kokonaisnoususta lisään +100m = 1km, ja omalla kohdallani oletan että tunnissa menee 10km.

Kisoissa näkee myös joidenkin käyttävän sauvoja jyrkimmissä nousuissa reisilihasten säästämiseksi. Itse en kuitenkaan käytä sauvoja vielä maratonin mittaisella matkalla. Täydentäisin kuitenkin harjoitteluasi reippailla mäki-sauva-kävelyillä, sillä jyrkimmät nousut tulee yleensä käveltyä.

Tsemppiä harjoitteluun!

Thanks! Sinun metodilla urakka vastaisi aikalailla sileää satasta. Ja X:n viestin mukaan eliittijuoksijoilla puolisen tuntia nopeampaa kuin satanen. Ominaisuuksista ja treenin laadusta riippuen aikahaarukkaa voisi asettaa noiden mukaan. Mitään tiukkoja aikatavoitteita en kuitenkaan aseta tuonne. Matkan tarkoitus on lähinnä selvittää miten keho reagoi noissa olosuhteissa.

Sauvoja en ajatellut käyttää. Luotan reisilihaksiin viimekädessä. Tarpeeksi pitkiä mäkiä lähettyviltä ei ikävä kyllä löydy ja joudun proffan neuvon mukaan käyttämään juoksumattoa tässä hyväksi. Matolla vain ei ikävä kyllä pysty treenaamaan alamäkijuoksua. Tällä hetkellä asustelen melkein malminkartanon jätemäen juurella ja siellä on mukava 1,6Km:n lenkki jossa on 55m/kierros korkeuseroa. Tätä lenkkiä on tarkoitus alkaa taas jauhamaan kun lumet sulaa.

Link to comment
Share on other sites

Sauvoja en ajatellut käyttää. Luotan reisilihaksiin viimekädessä.

Edellisessä pitkässä juoksussani reidet sanoivat sopimuksen irti kauan ennen maalilinjaa. Sauvat auttoivat kuitenkin nousuissa. Vedin itseni ylös hartiavoimin. Laskuissa taas sauvat eivät hirveesti auttaneet. Eli, kiivetä pystyy aina sauvojen avulla, mutta alaspäin meno voi olla tuskaa. Jos reitesi ovat kunnossa, ei ongelmia varmaankaan tule. Alamäkijuoksua olisi hyvä kuitenkin harjoitella yhtä paljon kuin ylämäkeä.

Link to comment
Share on other sites

...Swiss Alpine K78:lle startatessa on hyvä muistaa että toisin kuin esim. UTMB:lla ja monissa muissa Keski-Euroopan vuorijuoksuissa, sauvojen käyttö kaikissa tapahtuman juoksuissa on kokonaan kielletty (paitsi kävelyyn osallistuvilta). Eli juoksijan ei tarvitse pohtia ottaako sauvat mukaan vaiko ei. Suora lainaus järjestäjien sivuilta:

Walking sticks/poles may only be used on the WALK
Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jos tulee vinkkejä harjoitteluun tai johonkin, mitä pitäis ottaa huomioon kisassa, niin mielelläni kuulisin? Mäkiä nyt ainakin pitäisi treenailla normaalia enemmän. Ja jos joku osais arvioida miten tuon tulos suhtautuu esim. sileään sataseen? 1:1?

Kesäloma menee siis alpeilla...

Hieno juoksu ja hyvä valinta kesälomalle! Itse juoksin tuon jo 2006 ja ihka ensimmäisenä ultranani, joten on hiukan vaikea vertailla sileisiin juoksuihin. Vedin reissun valokuvaillen, maisemia ihaillen ja kaikin puolin varman päälle ja aikaa kului jotain 10 t 20 min. Sileä satanen on kulkenut nyttemmin 9.32,41.

Pari treenimuotoa on, joista en luopuisi vuorijuoksuja edeltävinä perustreeneinä; ensiksikin seudun isoimman mäen juokseminen tasaisella teholla reilut pari tuntia. Ts. ei mitään mäkivetoja ja palautuksia, vaan tasaista menoa ylös, alas, ylös etc. ja alamäessä tekniikkaan keskittymistä. Toinen suosikkini on tavallisen lenkin keskellä ja lopuksi reilun polven korkuiselle kivelle / penkille tms. nousut 100 per jalka.

Korkeus ei SAM:lla mielestäni ole mikään tekijä. Ainakaan omilla rauhallisilla vauhdeillani ei alle kolmen tonnin korkeuksia juuri huomaa. Mutta alamäkitekniikan hallinnasta on hyötyä.

Mukavaa alppiretkeilyä!

Link to comment
Share on other sites

sipaisin K78 viime kesana ensimmaisena yli maran matkana ja lahdin sotaan aika puhtaasti 'soitellen'. tarkoitus oli kaydan vain viheltelemassa maisemia samalla katsellen. alla ei pienintakaan makitreenia, kun ei ole naila kulmilla makia ja paa ei kesta mattoakaan. sen sijaan tankkasin kylla kuukauden loman verran ennen starttia erittain voimaakkaalla (ja kohtuulisen mukavalla) syo ja juo kuin porsas -metodilla. yloskiipeaminen viela meni kohtuullisesti, mutta pelin todellinen nimi selvisi ensimmaisen alaspain lahtemisen n. 56 km kohdalla - vedet silmissa mummojen vedellessa ohi vasemmalta ja oikealta. Maalissa ajassa 10.03 ja ihan **skana. Tasta(kin) johtuen olen tanakin vuonna viivalla ja korjaan tuon kauneusvirheen.

Itse tapahtuma, paikka ja jarjestelyt kaikin puolin loistavia. Olen jo parista lahteesta kuullut yhden ns. 'viisaan' tavan juosta tuolla tuo 78 kovaa. Taman mukaan pitaisi vetaa ekat 30 km nopeaa maastoa todella kovaa (lahes maravauhtia), sitten selkea jarrutus ylamakiin (palaudutaan..) ja nain 'saastetyilla' jaloilla paasee alamaet taas mukavasti. Lopussahan on parikymppia loivaa alamakea, mika olisi mukava pystya hyodyntamaan..

Link to comment
Share on other sites

Hieno juoksu ja hyvä valinta kesälomalle! Itse juoksin tuon jo 2006 ja ihka ensimmäisenä ultranani, joten on hiukan vaikea vertailla sileisiin juoksuihin. Vedin reissun valokuvaillen, maisemia ihaillen ja kaikin puolin varman päälle ja aikaa kului jotain 10 t 20 min. Sileä satanen on kulkenut nyttemmin 9.32,41.

Lueskelinkin sun jutun Ultrajuoksijasta ja tämä vain lisäs intoa lähteä nauttimaan alppi-ilmasta.

Jalkojen juostavuuden säilyttäminen on varmasti kaiken a ja o tuossa hommassa. Lopun alamäki on tosiaan tavoitteena päästä laskettelemaan rennosti. Hienoa saada muitakin maanmiehiä mukaan. Viivalla sitten nähdään.

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä asustelen melkein malminkartanon jätemäen juurella ja siellä on mukava 1,6Km:n lenkki jossa on 55m/kierros korkeuseroa. Tätä lenkkiä on tarkoitus alkaa taas jauhamaan kun lumet sulaa.

Pari treenimuotoa on, joista en luopuisi vuorijuoksuja edeltävinä perustreeneinä; ensiksikin seudun isoimman mäen juokseminen tasaisella teholla reilut pari tuntia. Ts. ei mitään mäkivetoja ja palautuksia, vaan tasaista menoa ylös, alas, ylös etc. ja alamäessä tekniikkaan keskittymistä. Toinen suosikkini on tavallisen lenkin keskellä ja lopuksi reilun polven korkuiselle kivelle / penkille tms. nousut 100 per jalka.

Kiitos vinkeistä! Aloitin varovaisesti: sunnuntaina 3,5 tunnin rauhallinen lenkki, josta 1,5 tuntia Malminkartanon mäkeä aerobisesti (?) ylös ja alas. Ehkä sitten myöhemmin voi lisätä mäkiosuuden pituutta 2-3 tuntiin. Nyt on sekä syväkestävyys että lihaskunto hieman heikoissa kantimissa, mutta parin kuukauden sinnikkäällä yrityksellä varmaankin pienoista edistymistä tapahtuu.

Jonkin verran tuntuu vieläkin reisien etuosien lihaksissa eli juuri siellä missä alamäkijuoksun kuuluukin tuntua touhuun tottumattomalta. Rengasvalintana Brooks Cascadia ei ollut ehkä paras mahdollinen, mutta kuitenkin tyydyttävä. Jyrkimmän alamäen askelsin useimmiten hirvimäisesti umpihangessa, niin ei tarvinnut varoa. Jos jalassa olisivat olleet Sarvat, niin jyrkän osan liukkaammallakin - kävelijöiden ja sauvakävelijoiden käyttämällä - laskeutumisuralla olisi uskaltanut lasketella rennosti ja riittävän pitkällä askeleella.

Pari kertaa nousin mäelle myös rappusia pitkin. Isosta pulkkamäestä pysyin luonnollisesti loitolla, kun ei ollut pulkkaa tai liukuria mukana...

En ole kylläkään ensi kesänä osallistumassa Davosin alppimaratonille, mutta ehkä joskus myöhemmin. Näitä uusia treenimuotoja on mukava ajaa ajoissa sisään, vaikkei niistä olisikaan välitöntä "hyötyä". Nautinto voittaa optimaalisen järkevyyden! Ja jotenkin on sellainen kutina, että ennemmin tai myöhemmin tulee osallistuttua vähintään hupimielessä lyhyisiin (alle sadan kilometrin) maastoultriin ja ehkä jopa erimittaisiin vuorijuoksuihin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

.. sellainen kutina, että ennemmin tai myöhemmin tulee osallistuttua vähintään hupimielessä lyhyisiin (alle sadan kilometrin) maastoultriin ja ehkä jopa erimittaisiin vuorijuoksuihin.

Kutinaa ja hupimieltä on täälläkin ja nimenomaan ollut jo vuosia haaveena osallistua Swiss Alpine Marathonille - jos saan apon houkuteltua, niin saattaa kesäinen lomareissu suuntautua Sveitsiin.

Toistaiseksi Comrades on ollut ylitse muiden ehdottomasti.

Link to comment
Share on other sites

Kutinaa ja hupimieltä on täälläkin ja nimenomaan ollut jo vuosia haaveena osallistua Swiss Alpine Marathonille - jos saan apon houkuteltua, niin saattaa kesäinen lomareissu suuntautua Sveitsiin.

Toistaiseksi Comrades on ollut ylitse muiden ehdottomasti.

Niin, voisihan tuota tietysti harkita kesälomareissuna vaikka jo tänä vuonna. Pelkästään palstalaisiakin lähdössä kohta tusinan verran.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy