Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vaihtoehtoja juoksemiselle ulkona?


Elha
 Share

Recommended Posts

Näin kovilla pakkasilla pitäisi löytää vaihtoehtoja juoksemiselle. En pysty lähtemään juoksu lenkille kovilla pakkasilla, sillä n. 10 min juoksun jälkeen tuntuu että tukehtuu ja seurauksena on ihan varma sairastumiskierre. Kehonhuoltoa, kuntosalia, pilatesta ja spinningiä olen tehnyt korvaavina harjoituksina, mutta miten voisi korvata pitkät lenkit? Juoksemaan on kova halu ja alkaa todella kiehuttamaan nämä jatkuvat pakkaset.

Link to comment
Share on other sites

Kävisikö uinti tai vesijuoksu? Niissä saa kestävyystreeniä ilman paukkupakkasia.

Onnistuuko hiihtäminen? Hitaasti ettei hengästytä liikaa eikä satu hengitykseen.

Ei varmasti!

Anteeksi, kun vastaan toisen puolesta...

Oma kokemukseni kun on, että hiihtäminen on täysin mahdotonta hengästymättä. Työssä ovat kerralla kaikki suuret lihakset.

Asiaa ei ainakaan helpota hiihtäjätausta jostain monen, monen vuoden takaa. (Lihas)muistissa häämöttää kuva vauhdikkaasta hiihtämisestä, johon nykykunto ei alkuunkaan riitä. Juoksu ei kehitä hartiapitoa, jota kunnon hiihtoon tarvittaisiin.

Itse pystyn pakkasella huomattavasti paremmin juoksemaan kuin hiihtämään. Juosta osaan hitaastikin.

Link to comment
Share on other sites

En pysty lähtemään juoksu lenkille kovilla pakkasilla, sillä n. 10 min juoksun jälkeen tuntuu että tukehtuu ja seurauksena on ihan varma sairastumiskierre.

Siis tuleeko tukehtumistunne pakkasilman hengittämisestä, vai oletko tukkinut suun ja nenän jollain hupulla tai liinalla, kuten moni näkyy tekevän? Joskus, kun olen yrittänyt juosta huppu kasvoilla niin, että vain silmät näkyy, on tullut sellainen tunne, ettei saa riittävästi ilmaa ja hengästyy enemmän. Olen huomannut, etten tarvitse hengityssuojaimia paitsi, että nenä tuntuu joskus jäätyvän. Vauhdin pidän kylläkin useimmiten niin hitaana, että hengitys pysyy kevyenä. Minulle pahin vaihe on ensimmäinen 1,5km, sen jälkeen keho alkaa tuottaa riittävästi lämpöä.

Link to comment
Share on other sites

Pitkiksen voi tehä esimerkiksi siten, että kuntopyörällä ja juoksumatolla vuorottelee niin ei pääse kovin tylsistymään. Toinen hyvä vaihtoehto on uimahalliin, jossa kuntosali ja joko uintia kokoajan tai sitten yhdistää esim. kuntopyörä ja uinti. Tein keväällä pari kertaa kovilla pakkasilla sellaisen variaation pitkikselle, että ensin 30min kuntopyörää, 30min stepperiä ja siihen päälle tunti uintia. Saa aika näppärästi pari tuntia kasaan ja samalla monipuolistuu lajivalikoima..

Link to comment
Share on other sites

Ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa, jos kerran pakkanen aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Silloin tosiaan varmaan kannattaa etsiä jotain korvaavaa. Mutta mutta... tuskin sinun ohjelmasi siitä kärsii, jos pitkis jää silloin tällöin väliin korkean pakkasen vuoksi. Voithan sen pitkiksen tehdä sitten, kun pakkasta on vähemmän. Tosiasia on kuitenkin se, että Suomessa on talvella pakkasta, joten ei siitä kynnyskysymystä kannata näillä leveysasteilla tehdä.

Itsellä suurin kynnys lähteä kylmällä ilmalla lenkille syntyy niiden ensimmäisten minuuttien epämukavasta olosta, kun keho ei ole vielä lämmennyt. 10 min jälkeen ei pakkanen enää haittaa ja onkin vain hauska katsella ilmeitä autoista, kun ihmiset ihmettelevät kotteroissaan, että joku hullu juoksee succiksissa näääääin kylmällä ilmalla. Naaman eteen vain jotain, ettei ilma ole ihan täysin "raakaa" hengityselimiin tullessaan, niin hyvin menee. Kylmimmillä ilmoilla ei varmaan kannata niitä kaikista vauhdikkaimpia lenkkejä tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin tänään -21 C näytti mittari. Pk-vauhtia ihan ok mennä, kun on tosiaankin kypäräpipo, jonka kankaan läpi voi hengittää. Minullekin (melkein astmaatikko) pakkasilma on liian rajua, mutta näin onnistuu. Onhan se vähän rankempaa hengittää kankaan läpi, mutta mukavampaa kuin ilman. Hullun näköistä touhua tietysti : )

Link to comment
Share on other sites

Pitkiksen voi tehä esimerkiksi siten, että kuntopyörällä ja juoksumatolla vuorottelee niin ei pääse kovin tylsistymään. Toinen hyvä vaihtoehto on uimahalliin, jossa kuntosali ja joko uintia kokoajan tai sitten yhdistää esim. kuntopyörä ja uinti. Tein keväällä pari kertaa kovilla pakkasilla sellaisen variaation pitkikselle, että ensin 30min kuntopyörää, 30min stepperiä ja siihen päälle tunti uintia. Saa aika näppärästi pari tuntia kasaan ja samalla monipuolistuu lajivalikoima..

Jos jostain löytyy se concept II soutulaite niin kannattaa ruveta kesyttämään sitä ihan jo muutenkin vaikka ei olisi edes kylmä. Jo 10 000 lenkillä tulee huhkittua ihan varmasti tarpeeksi että päivän urheilukiintiö tulee täyteen.

Yhdistelee lisäksi vielä ton concept laitteen.

Viime talvena oli pari viikkoa telakalla lonkkassa olevien kipujen kanssa, niin veivasin tunnin conceptilla, tunnin pyörällä, päälle vesijuoksua 20minsaa, uintiin siirtyessä olo oli kuin hakatulla. Illalla ruoka ja uni maittoi. Pää ei olisi moista myllytystä kovin montaa kuukautta kestänyt, mut tolleen ihan OK.

Link to comment
Share on other sites

Siis tuleeko tukehtumistunne pakkasilman hengittämisestä, vai oletko tukkinut suun ja nenän jollain hupulla tai liinalla, kuten moni näkyy tekevän? Joskus, kun olen yrittänyt juosta huppu kasvoilla niin, että vain silmät näkyy, on tullut sellainen tunne, ettei saa riittävästi ilmaa ja hengästyy enemmän. Olen huomannut, etten tarvitse hengityssuojaimia paitsi, että nenä tuntuu joskus jäätyvän. Vauhdin pidän kylläkin useimmiten niin hitaana, että hengitys pysyy kevyenä. Minulle pahin vaihe on ensimmäinen 1,5km, sen jälkeen keho alkaa tuottaa riittävästi lämpöä.

Mulla meinasi käydä ensimmäisellä kylmän kelin juoksulenkillä kypärähatun kanssa ihan samalla tavalla. Lähdin porukkalenkille kiireellä muiden perään ja vielä ylämäkeen kypärähatun alareuna suun päällä. Alkoi tuntua tosiaan siltä että tukehdun. Helpotti kummasti kun vedin suun vapaaksi.

Sitten on tosiaan vaan siitä kiinni, että kuinka paljon kylmä ilma raastaa kurkkua. Vaikkei se allekirjoittaneella niin hirvittävästi raastakaan, ainakaan ilman suurempaa köhää, niin eihän tuo parinkymmenen asteen pakkasella lenkkeily mitään herkkua ole.

Edit: Eihän tämä nyt tietysti varsinaiseen topiciin liity. Ulkona lenkkeilemisen vaihtoehtoja joutuu miettimään täälläkin, kun ei ole halliolosuhteita tarjolla eikä kotona juoksumattoa. Salilla voisi tietysti käydä maton takia, mutta miten lienee käytettävissä joka kerralla, en ole edes jaksanut kokeilla. Jos tyytyisi soutulaitteeseen ja kuntopyörään niin silloin onnistuisi varmaan joka kerralla.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Eihän tämä nyt tietysti varsinaiseen topiciin liity. Ulkona lenkkeilemisen vaihtoehtoja joutuu miettimään täälläkin, kun ei ole halliolosuhteita tarjolla eikä kotona juoksumattoa. Salilla voisi tietysti käydä maton takia, mutta miten lienee käytettävissä joka kerralla, en ole edes jaksanut kokeilla. Jos tyytyisi soutulaitteeseen ja kuntopyörään niin silloin onnistuisi varmaan joka kerralla.

Sama vika Rahikaisella. Tosin en ole edes varma onko paikallisella salilla mattoa. Onneksi sääennuste lupaa hieman lauhempaa keliä, saattaa jopa illalla päästä ihan lenkille..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy