Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Minkälaisia aikoja naislenkkeilijöillä 10 km:ssa?

EeePee
 Share

Recommended Posts

Kiinnostaisi juosta joskus 10 km:n kisan. Oma harjoittelu on ollut tosi huonossa kantimissa koko syksyn sairastelun takia ja kunto onkin laskenut roimasti. Mietin, josko lähtisin tavoittelemaan hyvää kymppi-kuntoa, mutta minkälaisia aikoja naiset juoksevat ko. matkalla? Tietäisi vähän omaa tasoa...

Mun parasaika on joulukuulta 47.12 min. Juoksen kuntosarjoissa (37 v)

Juoksutaustasta sen verran, että syksyllä -08 olen aloittanut juoksun taas uudestaan n.10 vuoden tauon jälkeen. Viime talvi meni aika hiihtopainoitteisesti, juoksin noin 1-2 kertaa viikossa. Toukokuussa -09 juoksin puolikkaan maran 1,51 min. Aikaani olen enemmän kun tyytyväinen vähäisen juoksutreenamisen vuoksi. Kesällä en kauheesti stessaa juoksemisen kanssa, koska en tykkää kuumalla juosta, mielummin pyöräilen. Työmatkat taittuivatkin viime kesänä fillarilla n. 19 km suuntaansa.

Viime syksynä alkoi kovempi juoksutreenaus. Juoksen noin 3-5 kertaa viikossa. 1 pitkälenkki (1,5 - 2,5 h), 1 tekniikkatreeni/mäkivetoja ja 1 vähän vauhdikkaampi lenkki tai eripituisia vetoja ja 1-2 lyhyempää pk lenkkiä. js tietysti lihaskuntotreeniä lenkkien päälle.

Nyt korvaan taas juksulenkkejä hiihdolla kun tuota lunta piisaa ja ladut ovat loistavassa kunnossa.

Mulla olisi tarkoitus tänä vuonna hieman parantaa 10 km aikaa ehkä 45 minuuttiin, juosta taas HCR ja syksyllä ensimmäinen maraton, ehkä Vantaan maraton.

Minä taidan olla niitä juoksufoorumin hitaimpia ja huonokuntoisimpia juoksijoita, mutta lasken kyllä itseni kunotoilijaksi, jolla on kyllä tavoitteita ja harjoitusohjelma. Mutta siis oma ennätysaikani on (kolmella Naisten kympillä viime vuosina käynyt) n.56min, mutta uskoisin että ensi kesänä pystyn juoksemaan alle 55min :)

löpare: Miten ihmeessä pystyit juoksemaan Naisten Kympillä? Siellähän on niin järjetön ruuhka ja kaaos, että ensimmäisten kilometrien aikana juokseminen on todella hankalaa. Ainakin sen yhden kerran, kun itse muutama vuosi sitten olin mukana. Ja olihan sielläkin teoriassa lähtökarsinat juoksijoille, hölkkääjille, kävelijöille jne., mutta vaikka olin ystävieni kanssa juoksu/hölkkä-rajamailla lähdössä, edessä oli miljoona mammaa, jotka kävelivät muurina ja tukkivat tien...

Mutta siis joka tapauksessa, jos N10-tuloksesi on 56 min, olen lähes varma, että missä tahansa muualla pystyt juoksemaan kympin selvästi nopeammin.

Minä olin viime vuoden naisten10 juoksijoiden ryhmässä eli siinä ensimmäisessä,olin aika etujoukoissa ja sain kyllä juosta ihan rauhassa ei pahemmin ruuhkaa ollut. Aikaa kului 50 min, kävin siinä kyllä Wc:ssä matkalla ja kävelin jossain vaiheessa kun tuppasi se kaamea helle vaivaamaa. Inhoa henteessä juoksemista :lipsrsealed:.

Mutta todellakin jos on hölkkääjien ryhmässä niin aivan varmasti ruuhka vaivaa.