Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maailman paras reppu pidempään maastoultraan

Arvostele ketju:

Recommended Posts

13 tuntia sitten, j--l kirjoitti:  

Koot mielenkiintoisesti Salomon XL ja UD M koko.

Ohhoh, minkä kokoinen karpaasi muuten olet? Tuo koon arpominen on aina nettiostoksissa hankalaa ja eihän näitä reppuja ainakaan tällä hetkellä voi missään mallailla.

Joo, Salomon koot mielestäni pieniä (kyseisessä mallissa) ja UD taas isoja (tässä vuosikerrassa). 182cm/80kg/r.y.104cm.

• 7 months later...
On 7/9/2015 at 19.14, flammee kirjoitti:

Kyllä mulla camelbakeissa on nesteet pysyneet, onhan niillä se niiden tunnuslausekin, "...lifetime guarantee we build it, we back it," että kai ne laittas uudet vuotavien tilalle jos valittas...

Itselläni hajosi pari vuotta vanhasta Camelbakin 2 litran Antidote juomarakosta se kiinnityslenkki mistä rakon saa reppuun roikkumaan. Laitoin tuosta suoraan Camelbakille palautetta sähköpostilla ja kyselin että kattaako heidän takuunsa tällaista. Yllätyksekseni takuu oli voimassa ja laittoivat uuden (Crux mallisen) rakon tulemaan postissa. Äsken se tuli perille, joten kyllä takuu tosiaan toimii kuten mainoslauseet lupaavat.

Jottei menisi ihan aiheen vierestä, niin hommasin Nuuksio Classicia (lyhyempi versio) varten Ultimate Direction SJ Vest 3.0 -liivin. Tällä on nyt jokunen maastolenkki tehty. Lötköpullot toimivat hyvin ja kännykkätaskuun mahtuu Samsungin Galaxy S6 puhelin ihan hyvin. Geelejäkin mahtuu etutaskuihin ihan riittävästi. Sen sijaan takataskuille ei ole kyllä jäykällä suomalaismiehellä mitään asiaa ottamatta liiviä ensin selästä.

Olen juossut liivillä myös 2l Camelbak juomapussin kanssa ja se istuu taakse hyvin eikä heilu. Jopa täydellä kuormalla (takana 2l + edessä 1l nestettä) liivi istuu hyvin.  

Edessä olevat hihnat on T-koukuilla säädettävissä eri korkeuksiin. En ole vielä oikein keksinyt minkä logiikan mukaan noita kannatta säätää. Oletuksenahan remmit ovat mahdollisimman kaukana toisistaan. Onko joku törmännyt johonkin ohjeeseen missä selitettäisiin noiden optimisäätöjä?

14 tuntia sitten, MikaV kirjoitti:

Sen sijaan takataskuille ei ole kyllä jäykällä suomalaismiehellä mitään asiaa ottamatta liiviä ensin selästä.

Mä olen ajatellut aina asiat niin, että repun takaosa on lähinnä pakollisia varusteita varten. Säännöissä pakollisiksi mainitut kamat kulkee siellä ja kaikki aktiivisessa käytössä olevat kamat on pakko mahtua etupuolelle ja vyötärötaskuihin. Ei sitä reppua erkkikään jaksa ottaa päältä pois kesken kisan, ellei ole aivan absoluuttinen pakko. Huoltopisteillä just ja just, mutta ei mielellään sielläkään.

• 2 months later...

Itse olen harkinnut vanhan camelbackin päivittämistä moderninpaan reppuun, harkinta tässä vaiheessa Ultimate Direction 3.0, mutta mallina joko SJ tai minimalistisempi TO. Ajatuksia ja mielipiteitä, riittääkö TO miten pitkään huollottomaan taipaleeseen vai valinnaksi suoraan ja suosiolla SJ? Tarkoitus käyttää tuota 50-100km juoksuissa, joissa huoltoa sitten tilanteen mukaan.

Mulla on kokemuksia vain SJ:stä ja isommasta AK Mountain Vestistä, molemmat todella hyviä reppuja. Puolisko on myös juossu SJ:llä tässä viimeisen parin vuoden aikana kaikki kisansa 15-125km matkoilla, eikä muita reppuja enää harkitsekaan. 

Tuota TO:ta katsellessa tuli ekana mieleen että eihän tuohon mahdu mukaan edes kevyt kuoritakki, minkä itse pakkaan aina mukaan vähänkään pidemmälle lenkille ja aikamoinen maagio saa olla että saisi minkään 50km+ kisan pakolliset varusteet mahtumaan tuohon TO:hon. Eihän tuota SJ:tä ole pakko pakata täyteen joka kerta, mutta kun noilla kahdella mallilla ei ole painoeroa kuin alle 50g niin miksei ottaisi suoraan sitä mallia millä pärjää suoraan pidemmilläkin reissuilla.

14 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

Kyllä tuohon TO:kin jotain kuitenkin mahtuu, ja itseä houkuttaisi ei niinkään pienempi paino vaan tuo selän ilmastointi:

TO-gear.jpg?w=1280

TO-full-1.jpg?w=1280

Kyllä tuohon nyt avaruuslakana ja joku pikkutakki mahtunee...

Tän tyylisellä kevyellä Hokan tiimiliivillä menin läpi mm. Vaarojen 130 km kisan tänä vuonna. Vaatii vaan hyvän pakkaamisen, mutta paljon mukavampi kun isompi liivi juuri tuon hikoamisen suhteen. Suuntaus on selkästi tähän suuntaan ja kyllä jo 5 litran repulla hyvin huolletun satamailisen menee läpi. Paidan/housujen taskut auttaa vielä energioiden ja roskien kanssa.

• 4 weeks later...

Tilailin black Fraidayn jälkeen maanantaina tuon Ultimate DIrectionin SJ:n on muuten hyvä liivi kun tänään tuli testattua. Ei hypi, hölsky tai pyöri. Istuu siis täydellisesti vaikka verrattuna vanhaan Inov:n liiviin.

Hetken kyllä mietin miten lötköpullo kuivataan huuhtelun jälkeen, varsinkaan kun en pyykkipoikaa löytänyt. No löytyi pyykkipojan korvike

• 2 months later...

Kyllähän tuo UD adventure vest on loistava reppu pidemmille taipaleille: 

https://www.ultimatedirection.fi/tuote/pb-adventure-vest-3-0/

Juomaa mahduu kohtuullisesti: 2l rakko ja eteen 1 tai 2 x 500ml pulloa. Repun takaosastolla on tilaa: yksi isompi vetoketjullinen tila johon mahtuu hyvin vaatteita/evästä. Lisäksi on kaksi kengurun pussia. Repun olkaimissa/viillekkeissä on kiitettävästi tilaa energiageeleille yms. 

Paras juoksu/juomareppu tähän mennessä. Lyö Salomonin Adv Skin 12 repun paremmalla tilaratkaisulla. Istuvuudessa ei merkittäviä eroja. UD repun takataskut joko tiukattavissa narulla / venyvää materiaalia jolloin repusta tulee nappakka eikä hölsky. 

• 3 months later...

Ostin keväällä hyvästä tarjouksesta UD Scott Jurek Ultra Vest 3.0 juoksuliivin. Ajatus oli se, että tästä tulisi mainio kaveri Salomonin Adv Skin 12 litraiselle. 12 litrainen on kuitenkin varsin järeä ratkaisu alle satkun kisoihin ja arkisiin treeneihin. UD:n speksit vaikuttivat täydellisiltä ja olin varsin tyytyväinen, kun sain sen vielä todella edullisesti. Eli tämä:

https://ultimatedirection.com/sj-ultra-vest-3-0/

No, olen nyt juossut tällä liivillä vajaat kymmenen pitkistä ja mun kropalle se on yksinkertaisesti susipaska. Liivi toimii jossain määrin järkevästi, jos se on selvästi takapainoinen, eli käytännössä selässä on oltava kameli. Ensi lötköt tyhjäksi ja sitten kamelin kimppuun. Tai vain pelkällä kamelilla liikenteeseen. Jos laitan vain lötköt ja 4-6 geeliä eteen ja ohuen takin taakse, niin liivi on karmea. Se valuu koko ajan alas ja liivin yläreuna hiertää niskaa todella ikävästi.

Jos liiviä yrittää kiristää napakaksi, kiristyy lapaluiden alareunan kohdalle vain tiukka vanne. Yläosa pysyy sellaisena kun se nyt sattuu olemaan. Liivi ei jousta yhtään, eli jos kiristät liivin alareunan napakaksi, niin syvät sisäänhengitykset käyvät selvästi hankalammiksi. Jos taas jätät liivin löysäksi, niin se hölskyy ja valuu etupainoisena entistä pahemmin alaspäin ja niskaan kohdistuu kovaa painetta.

Onneksi sain tämän halvalla, koska tämän liivin käyttö tulee olemaan minulla jatkossa hyvin marginaalista, kun en halua käyttää kamelia. Joku kuuman kelin pitkis tai ilman huoltoa järjestettävä lyhyehkö kisa on niitä harvoja tilanteita missä minulla on tälle jatkossa käyttöä.

Salomonin ratkaisu on ainakin minun kropalleni törkeän paljon parempi vaihtoehto. Se kun lähinnä tuntuu kompressiopaidalta, minkä tiukkuutta voi säätää lennossa. Ja oli painoa sitten edessä tai takana, liivi toimii ja pysyy ryhdikkäästi päällä. Ja kun koko liivi on jossain määrin joustavaa materiaalia, ei tiukaksikaan säädetty liivi haittaa syviä sisäänhengityksiä. Mutta on se vähän liian iso arkisille pitkiksille, joten joku pieni liivi pitäisi vielä löytää. Mutta sen pitäisi olla ehdottomasti tällainen Salomonin tyylinen "paita".

Ei ole helppoa polkujuoksijan varustelu, vaikka juoksemiseen tarvitaan kuulema vain lenkkarit 😄

EDIT: Niin ja olen ruumiinrakenteeltani juoksijaksi varsin tanakka, joten se saattaa vaikuttaa asiaan. Heinäseipään taakse piiloon mahtuvalle liivi saattaa toimia aivan eri tavalla 😉

• Vieras
Guest Pienempi Salomon
49 minuuttia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Ostin keväällä hyvästä tarjouksesta UD Scott Jurek Ultra Vest 3.0 juoksuliivin. Ajatus oli se, että tästä tulisi mainio kaveri Salomonin Adv Skin 12 litraiselle. 12 litrainen on kuitenkin varsin järeä ratkaisu alle satkun kisoihin ja arkisiin treeneihin. UD:n speksit vaikuttivat täydellisiltä ja olin varsin tyytyväinen, kun sain sen vielä todella edullisesti. Eli tämä:

https://ultimatedirection.com/sj-ultra-vest-3-0/

No, olen nyt juossut tällä liivillä vajaat kymmenen pitkistä ja mun kropalle se on yksinkertaisesti susipaska. Liivi toimii jossain määrin järkevästi, jos se on selvästi takapainoinen, eli käytännössä selässä on oltava kameli. Ensi lötköt tyhjäksi ja sitten kamelin kimppuun. Tai vain pelkällä kamelilla liikenteeseen. Jos laitan vain lötköt ja 4-6 geeliä eteen ja ohuen takin taakse, niin liivi on karmea. Se valuu koko ajan alas ja liivin yläreuna hiertää niskaa todella ikävästi.

Jos liiviä yrittää kiristää napakaksi, kiristyy lapaluiden alareunan kohdalle vain tiukka vanne. Yläosa pysyy sellaisena kun se nyt sattuu olemaan. Liivi ei jousta yhtään, eli jos kiristät liivin alareunan napakaksi, niin syvät sisäänhengitykset käyvät selvästi hankalammiksi. Jos taas jätät liivin löysäksi, niin se hölskyy ja valuu etupainoisena entistä pahemmin alaspäin ja niskaan kohdistuu kovaa painetta.

Onneksi sain tämän halvalla, koska tämän liivin käyttö tulee olemaan minulla jatkossa hyvin marginaalista, kun en halua käyttää kamelia. Joku kuuman kelin pitkis tai ilman huoltoa järjestettävä lyhyehkö kisa on niitä harvoja tilanteita missä minulla on tälle jatkossa käyttöä.

Salomonin ratkaisu on ainakin minun kropalleni törkeän paljon parempi vaihtoehto. Se kun lähinnä tuntuu kompressiopaidalta, minkä tiukkuutta voi säätää lennossa. Ja oli painoa sitten edessä tai takana, liivi toimii ja pysyy ryhdikkäästi päällä. Ja kun koko liivi on jossain määrin joustavaa materiaalia, ei tiukaksikaan säädetty liivi haittaa syviä sisäänhengityksiä. Mutta on se vähän liian iso arkisille pitkiksille, joten joku pieni liivi pitäisi vielä löytää. Mutta sen pitäisi olla ehdottomasti tällainen Salomonin tyylinen "paita".

Ei ole helppoa polkujuoksijan varustelu, vaikka juoksemiseen tarvitaan kuulema vain lenkkarit 😄

EDIT: Niin ja olen ruumiinrakenteeltani juoksijaksi varsin tanakka, joten se saattaa vaikuttaa asiaan. Heinäseipään taakse piiloon mahtuvalle liivi saattaa toimia aivan eri tavalla 😉

Ongelmaan on helppo ratkaisu, eli ostat vaan pienemmän Salomonin liivin. Esim. Salomon Adv skin 5 on kyllä aivan loistava.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

• Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:

"Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!

Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 

Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 

Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI

Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy