Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pertsaa vai vapaata?


Petukka
 Share

Recommended Posts

Olen aloitellut hiihtämistä useamman vuoden tauon jälkeen lähinnä korvaamaan juoksu-ja mtb-treenejä eli tässä vaiheessa vuotta lähinnä PK-treenimielessä. Vapaa tuntuu helpolta mutta pertsa on selvästi raskaampi laji (myös hyvin voidelluilla suksilla :) ) sekä rasittaa nivusia ja pakaralihaksia enemmän kuin vapaa.

Pertsa olisi ehkä lajinomaisempi treeni juoksemiseen ja muutenkin kokonaisvaltaisempi harjoitusmuuoto mutta mitä mieltä foorumilaiset ovat eri hiihtotyylien hyvistä tai huonoista puolista?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Juoksua ajatellen ehdottomasti pertsaa suositellaan. Liike muistuttaa juoksua ja porku on räväkämpi, kuin vapaassa. Vapaalla taas saa oikealla tekniikalla vahvistusta keskivartaloon ja pakaroihin. Itse hiihdän pelkästään vapaata, koska pidän siitä, muuta selitystä en kaipaa valinnalleni. Mutta jos pelkästään juoksua ajatellen hiihdät, niin sitten se on pertsaa. Palauttavana lankkinä vapaa voi olla toki jopa parempi, kun juoksulihakset pääsevät siinä helpommalla.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen hiihdellyt vapaalla mutta täksi kaudeksi hankin myös pertsan vermeet. Hauskaa on opetella tuokin tekniikka mutta onhan se totta, että rankempaa on. Hiihdän kuitenkin melko pitkälle hiihtämisen riemusta enkä usko, että hiihdolla voi suoraan parantaa juoksutuloksia. Toki tällaisella taviskuntoilijalla kunto väkisinkin nousee paremmin hiihtämällä - olipa tyyli kumpi tahansa - kuin juoksemalla mutta syy lienee vaan siinä, että hiihtoladulle lähtee niin paljon mieluummin kuin juoksupoluille...

Link to comment
Share on other sites

Minulla tulee paljon enemmän kaudessa vapaankilometrejä kuin pertsaa. Se johtuu siitä että pidän enemmän vapaasta ja siihen on helpompi voidella sukset. Perinteistä tosin osaan paremmin ja perinteisen kisoissa pärjän paremmin kuin vapaan kisoissa. Oman teoriani mukaan tyylillä ei niin ole väliä kunhan hiki tulee ja vähän reenin jälkeen hengästyttää. Treeni on siis onnistutun:smiley: Perinteistä minä ainakin jaksan hiihtää pitempiä matkoja ja (jos) noutaja iskee niin pertsalla vielä jotenkin sinnittelee ja pidon turvin voi potkutella eteenpäin, mutta jos vapaalla tulee noutaja ja matkaa on vielä jäljellä niin voi olla jo vähän vaikeuksissa:character00264:

Link to comment
Share on other sites

Joo, samaa olen puntaroinut, pertsa on juoksua ajatellen parempaa, mutta toisaalta olen miettinyt onko luistelu pyöräilyä ajatellen tehokkaampaa, onhan muistaakseni Koskelan luistelijapojat melko kovia ratapyöräilyssä joka tosin voi johtua järkyttävästä lihasmassasta eikä luistelusta sinänsä.

Itse hankin pertsavehkeet aikoinaan jotta saisi hiihtoon vaihtelua, mutta nyt meinaa piriformis ärtyä pertsan hiihtämisestä vielä enemmän kuin juoksemisesta.

Ylävartalotreeniähän molemmissa tyyleissä tulee joten uintilihaksetkin saavat PK-treeniä joskin uinnissa taitaa tekniikan merkitys olla huomattavasti olennaisempi :)

Tällä tasolla pääasia on että treenaa jotakin eli uskoisin lähikuukaudet hiihtäväni enemmän vapaata ja pertsaa sen mitä paikat kestää ja tuntuu hyvältä. Voidesäätämisen opettelin välipäivinä, pitää olla vaan vehkeet ja huoltotilat kunnossa, en suosittele keittiön pöytää :fryingpan:

Link to comment
Share on other sites

Taijan olla poikkeus, kun pertsa on minulle keppeempää kuin vapaa??

Voi olla että en osaa vapaan tekniikkaa niin hyvin kuin pertin mene tiijä. Mutta rullaluistelen/ skikeilen kesäisin, että kyllä se luistelun liikekkin tuttu on. Kaipa nää on niitä yksilö juttuja.

Mulla on sama juttu.

Mutta tiedän kyllä mistä se johtuu. Puutteellisesta vapaan tekniikasta ja olemattomasta tasapainokyvystä.

Yhdellä suksella liukuminen vaatii niin monen lihaksen yhteistoimintaa tasapainon säilyttämiseksi, että pulssi nousee hetkessä yli maximin.:kapa:

Link to comment
Share on other sites

Yksi poikkeava omituisuus lisää ilmoittautuu.

Vinohiihto on minulle ollut aina pertsaan verrattuna paljon "luonnottomampi" etenemistapa (ja jopa hitaampi), vaikka mielestäni aikanaan opin tyyliseikat varsin kohtuudella.

Vapaata hiihtoa, samoin kuin kaikenmoista vastaavaa luistelutoimintaa on tullut harrastettua kuitenkin varsin vähän ja kuvittelen notta lajin kulkemattomuudessa kyse on omalla kohdalla enimmäkseen tiettyjen lihasalueiden heikkoudesta.

Link to comment
Share on other sites

Ilmoittaudun myös tähän runsaslukuiseen "poikkeavien" joukkioon jolle vapaa on se raskaampi hiihtomuoto. Sillä mennään kuitenkin kun se on paljon kivempaa ja helpompaa voiteluiden suhteen.

Kompastuskivenä itellä on tekniikka ja etenkin tasapaino, mutta väittäisin että pienellä petrauksella tekniikassa homma voisi kääntyä jo siihen suuntaan että vapari olisikin kevyempi laji. Haluisin päästä tekniikassa tuolle tasolle!

P.S. tänään ekat tekniikkakoulut vaparissa :goodvibes:

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Koskeloista ja niistä reisistä. (Pika)Luistelussa alavartalon voimantuotto on samankaltainen kuin pyöräilyssä eli pitkä/ puristava. Tästä syystä monet pyöräilijät (Veikkanen, Vastaranta...) käyttävät paljon luisteluhiihtoa talviharjoittelussa.

Pertsassa taas oikein suoritettu potku on terävä ja voimantuotto nopea aivan kuten juoksussakin. Toki kontaktiaika on hiihdossa pidempi eikä liikesuunnatkaan aivan kohtaa, mutta verrattaessa luisteluun ollaan huomattavan lähellä juoksua. Tästäkin huippuja esimerkkinä (Kirvesniemi, Viren...).

Alkuperäiseen kysymykseen: molempia pitäis hiihtää, jotta saat mahd. lajinomaista korvaavaa harjoitusta 2 erilaiseen "päälajiin".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy