Jump to content
Juoksufoorumi.fi

cc-pyörä


noP
 Share

Recommended Posts

Nyt alkaa autotallipyöräily ahdistamaan toden teolla. Ajattelin hommata cc-pyörän - halvan mutta hyvän ;) Varmatoiminen pitäis olla ja mahdollisimman huoltovapaa. Kysymyksiä talvipyöräilijöille:

1. Mitäs pitäis huomioida?

2. Mistä kannattaa hommata, vinkkejä?

3. Olis ylimääräinen kiekkoparikin valmiina, mutta pysyykö cc-gummit 700c avokiekoilla?

(http://www.feltbicycles.com/USA/Parts/Road-and-Tri-Parts/Felt-TTR-2-Aero-Wheelset.aspx)

4. Pyöräteitä ajattelin edetä. Pärjääkö kuviollisilla renkailla vai pitäiskö olla nastat?

5. Kuinkas poljinosasto, maantie vai mtb polkimet?

Link to comment
Share on other sites

Ajoasento talvella olis hyvä olla vähän pystympi, talviset tiet rynkyttää selkää muutenkin tarpeeksi. Säätöä voi tehdä stemmillä aikahyvin ainekin maastopyörässä.

Kuviollinen talvirengas tai miksei ihan kesä versiokin on hyvä kun tiet on lumisia ja pakkasesta karheita, monet maastopyöräilijät ajaa ihan vallan kesäkumeilla pitkin talvea, pitää vaan rengaspaineet matalina. Siinä on vain sellainen homma etta kun se liukas kohta sattuu, niin nastaton kumi ei ilmota kun lähtee. Tien urat ja juuri maanteiden asfaltin reunat on niitä pahimpia kaltevuuksiltaan mikä talvipyöräiliää vaanii.

Suosittelen nastoja, koska tuovat turvaa ja aina pääsee sekä vauhdit pysyy maltillisina eikä viima kylmetä kun rullavuus on heikohko.

Polkimeksi kannattaa ottaa maastoversio eli sellainen missä molemminpuolin klossille paikka, helpottaa lähtemistä vaikeissa paikoissa kun ei tarvi jalalla käännellä poljinta oikeaan asentoon. Ajokengäksi paras maanteille talvella on sileepohjainen kenkä niin suojat asettuu hyvin vasten pohjaa.

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti nastat ainakin osaksi talvea. Pakkasessa ja lumikelillä varmaan cc-kumeillakin pärjää, mutta ainakin etelä-Suomessa on niin usein jäisiä kelejä, että nastat kannattaa hankkia. Schwalben Marathon Winterit ovat minusta parhaat, rullaavat nastarenkaiksi todella hyvin ja ovat muutenkin mukavat ajaa, ja 240 nastaa takaa hyvän pidon. 35mm Marathon Winter mahtuu varmaan kaikkiin cc-pyöriin. Nokian W240 pitää vielä paremmin, mutta ei rullaa mihinkään, ja on joihinkin runkoihin liian leveä, varsinkin jos haluaa myös lokasuojat.

Maastopolkimissa on hyvät puolensa cc:ssä, mutta jos ajaa pakkasilla, niin ainakin Shimanon maastopolkimissa tulee helposti se ongelma, että suuri metallinen klossi johtaa kylmää jalanpohjiin. Maantiepolkimet ja muoviset klossit vähentävät tätä ongelmaa. Jos jalat on yhtään palelevampaa sorttia, niin joka tapauksessa joutunee investoimaan myös talvikenkiin, joita nykyään löytyy monelta valmistajalta.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä millainen arsenaali fillareita noPilta löytyy, mutta itse ajelen talvet maastopyörällä, nastojen kanssa. Investoin hiukan parempaan maastopyörään koska sillä voi sitten ajella noita talvitri, ja kesällä maastodu- ja tri- kisojakin.

Itse uskon ainakin, että ei se ajoasento (talvella) niin ratkaiseva ole, etteikö se talvikunto olisi kesäksi jalostettavissa maantie / tempopyörällä ajeluun.

Link to comment
Share on other sites

Jjoo, eiköhän se talven pyöritys pelillä kuin pelillä jotenkin konvertoidu tempoiluun.

Mutta krossari on vaan tosi hauska peli, työmatkatkin sillä kulkee niin vaivattomasti verrattuna maasturiin, että meinaa koko maasturi jäädä nykyään ajamattomaksi.

Ite luotan myös Marathon Winteriin ja Shimpan SPD maastopolkimiin.

CC-kummit, ainakin tuonne 35mm levyisiin saakka menee normi maantievanteille. Mulla on Campa Veloce osista tehty CC ja vanteina Campan Ventot.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy