Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tukholma 2010

Atleetti
 Share

Recommended Posts

Tervehdys kaikille palstalaisille. Olen lukenut tätä palstaa jo vuosia uskaltautumatta kuitenkaan rekisteröityä. No nyt tuli sekin homma tehtyä.

Aluksi vähän taustaa itsestäni. Olen 42-vuotias mies ja harrastanut kestävyysurheilua jo 15-vuotiaasta saakka enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Olen juossut 4 maratonia parantaen ennätystä joka kerta. Ensin Helsingissä v 2003 aikaan 4.20 ja risat. Seuraavana vuonna samassa paikassa 3.37 ja risat. Vuonna 2005 Tampereella 3.28 ja osia ja sitten Tukholmassa 2006 aikaan 3.19.08. Vuonna 2007 vappuaattona minulta tähystettiin oikean polven revennyt nivelkierukka, jonka jälkeen juoksuharjoittelun sijaan tuli puntinnosto. Viime kesänä innostuin taas juoksemaan ja ilmoittauduin vuoden 2010 Tukholman maratonille. Olen elokuusta asti pyrkinyt juoksemaan 3 kertaa viikossa, n. 11 km:n peruslenkkiä ja sunnuntaisin pitkän n. 20 km:n lenkin ja hyvältä tuntuu. En ole kevyt mies (189/97) mutta en ole lihavakaan, maratonkunnossa 91-92 kg. Onko mielestänne realistista hyökätä oman ennätyksen kimppuun tulevalla maratonilla? Punttiaikanakin pyrin tekemään jonkinlaisen aerobisen harjoituksen 1-2 kertaa viikossa pyöräillen tai hölkäten. Pitkät lenkit sujuu nyt n.6.00 m/km vauhdilla ja VK lenkit joita ei hirveästi takana ole, n. 4.50 m/km. Lihaskuntoharjoittelun teen kahvakuulilla 1-2 kertaa viikossa. Sykkeistä en puhunut mitään, koska luovuin sykemittarin käytöstä, enkä ole katunut päätöstäni.

Olen noudattanut suurinpiirtein seuraavanlaista ohjelmaa:

Su: pitkä n. 20-22 km

Ma: lepo

Ti: kahvakuulaharj+leuanveto/etunojapunn.

Ke: juoksu 11 km/tv

To: juoksu 10 km/tv tai vk

Pe: kahvakuulaharj. keskivartalopainoit.

La: lepo

Miltä tuntuu, ajattelin vuodenvaihteen jälkeen vetää säännöllisesti kerta viikkoon VK lenkin/tai 1000 m:n vetoja, ja lisäksi jättä yhden lihaskuntoharjoituksen pois ja tilalle hiihtolenkki perinteisellä tyylillä. Olen myös aikeissa korvata silloin tällöin viikon pitkän lenkin hiihtämällä. Olen mielestäni aloittanut maltillisesti, jotta voin sitten kiristää harjoitustahtia kevättä kohti.