Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka pian takaisin lenkille mratonin jälkeen?


cokekola
 Share

Recommended Posts

Tämä on varmaan jo koluttu aihe, mutta palaan siihen silti.

Kuinka pian arvon juoksijakollegat olette palailleet takaisin lenkkipolulle maratonin jälkeen? Hajonta on varmaan suurta: kun ajattelee satojen maratonien juokisjoita, niin he tuskin paljon lenkille ehtivät maratonien välissä, eli palataankin suoraan seuraavalle maratonille. Kerran elämässä maratonin juokeva ei puolestaan enää palaa välttämättä koskaan lenkille. Mutta entäpä muut, muutamia maratoneja "kuntoilun" lomassa juoksevat?

Toisinaan näkee ohjelmia yms. ohjeita, joissa neuvotaan, että maratonin jälkeen pitäisi pitää totaalista lepoa muutama viikko, jopa pidempään. Juoksin itse maratonin reilu viikko sitten launtaina ja nyt alkaa jalkaa vipattamaan levottomasti. Voisikohan olla, että ohjeet viikkokausien harjoitustauoista on tarkoitettu huippumaratoonareille tai muuten kovin vakavasti tuloksiin tähtääville juoksijoille? Itselläni olo alkaisi tuntua melko normaalilta, maratonhan meni lopulta alle tavanomaisen lenkkeilyvauhdin (vaikka vähän työläs olikin). Tavallaan se oli kuitenkin vain ikään kuin vähän ylipitkäksi venähtänyt harjoituslenkki. Sen puolesta en oikein ymmärrä, miksi pitäisi vielä kituuttaa sohvalla makoillen. Mitä vahinkoa liian aikaisesta lenkille lähdöstä oikein sattaa olla? Onko joku lähtenyt maratonin jälkeen "liian aikaisin" lenkille ja mitä siitä on seuranut?

(Tämä on nyt vähän tikusta asiaa, mutta jotenkin täytyy yrittää täyttää lenkkeilyvajetta, vaikka sitten vain puhumalla siitä.)

EDIT: Onhan äärimmäisen noloa, kun tekee otsikossa kirjoitusvirheen. Sitähän ei pääse edes korjaamaan, joten sinne se jää möllöttämään ainaiseksi :sad:

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Huimalla kolmen maratonin kokemuksella.... Ekan jälkeen meni pari kuukautta ennenkuin edes pystyi juoksemaan, tuli joku rasitusvamma polven ulkosyrjään. Toisen jälkeen yhden päivän lepo, kolmannen jälkeen neljä päivää.

Ei muutakuin lähdet juoksemaan vaan, kyllä fiilikset kertoo sitten kannattaako huomenna lähteä.

Link to comment
Share on other sites

Ekan maratonin jälkeen taisin pitää taukoa yli kaksi viikkoa kaikkien maratonoppaiden ohjeiden mukaan. Viimeksi Nykissä juoksin eka kerran neljä päivää maratonin jälkeen. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että maratonin jälkeen pitkähkö rauhallinen kävely ehkäisee kaiken sortin jumeja ja siten rauhallista palauttelua voi tehdä jo alta viikonkin maratonista. Tietysti edellyttäen, ettei maratonilla ole tullut mitään karmeampia kremppoja. Jos kynnet irtoaa, niin se ei oo mikään tekosyy olla juoksematta.

Link to comment
Share on other sites

Joo, ja kannattaa erottaa palautteleva köpöttely ja kehittävä harjoittelu tässä kohtaa.

Vanha sääntö/ suositus on sellainen, että jokaista kisassa juostua kilometriä kohti pitäisi ottaa puoli päivää kevyesti (ei vk/mk- harjoittelua).

Eli ensimmäiset kovat harjoitukset 21 päivää maratonin jälkeen...tuon logiikan mukaan...

Link to comment
Share on other sites

Näyttää olevan aika vakiosti 5-6 päivää, kun palaan juoksemaan. Tosin jo tuossa välissä olen jäällä ollut tuomarina (4 päivää maratonista). Kaksi palauttavaa 7 km lenkkiä siis maratonin jälkeisellä viikolla.

Seuraava viikko menee vielä enempi palauttavalla ja vähän alennetuilla kilometreillä (tosin mun kilometreistä ei paljon alennella....) Kolmannella viikolla on ensimmäiset VK:t mukana.

Link to comment
Share on other sites

Noin viikon olen muistaakseni ollut juoksematta, mutta tänä syksynä tein poikkeuksen ja lähdin lenkille jo kolmantena päivänä. Tuntui ihan hyvältä ja jatkoinkin kevyitä lenkkejä joka päivä, kunnes seuraavalla viikolla alkoi polvi kipuilla. Ens kerralla sitten taas se viikko.

Muokattu
koirjoitusvirhe
Link to comment
Share on other sites

Tuntemusten mukaan kannattaa mennä. Jos jalkaa vipattaa ja on kova hinku jo mennä, silloin todennäköisesti voit mennä. Mutta malta mielesi, tee lyhyt ja kevyt lenkki. Ja jos alkaa tökkiä, jätä kesken ja käänny kotiin. Jos reuhuu liikaa, saa todennäköisesti vaan paikat kipeiksi (todettu alla jo useamminkin) ja toiseksi väsymys voi iskeä "jälkijunassa" eli jos teet liikaa lenkkejä liian pian, meneekin sitten kuukausi-pari ihan löhötessä kun ei jaksa, ei pysty. On se kuitenkin pitkä matka ja vie voimia elimistöstä.

Link to comment
Share on other sites

Olen viime aikoina juossut jonkinlaisen raahustuslenkin kolmantena aamuna maratonin jälkeen, kun pahin kolotus on hieman hellittänyt. Vauhti on tuossa vaiheessa uskomattoman hidasta. Sitten olen pitänyt päivän taukoa ja aloittanut pikku hiljaa taas treenaamisen. Tosin vauhdikkaampia juoksuja en ole parin viikon sisään maratonista juossut.

Tämä siis tosissaan juostun maratonin jälkeen. Harrastusmielessä juostun tai maratonia pidemmän pitkiksen jälkeen olen juossut hitaan raahustushölkän jo heti seuraavana aamuna ja melko rauhallisesti sitä seuraavana. Loppuviikosta voi jo juosta vk lenkinkin. Näin esimerkiksi tänä aamuna kun olin sunnuntaina juossut 46 km pitkiksen. Taitaakin olla viisi tai kuusi viikkoa siitä, kun viimeksi olen juossut viikon pitkiksen maratonia lyhyempänä. Tällä ei tosin ole mitään maratontreenin kanssa tekemistä vaan testailen pitkän ultran treenisysteemiä ja ainakin toistaiseksi näyttäisi hyvältä. Tammikuun lopussa kisassa sitten näkee tuloksen. Keväällä kun tähtään Tukholmaan pitkiksien pituus tulee putoamaan nykyisestä huomattavasti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy