Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Sharaid

Ylirasituksen tunnistaminen ja siitä palautuminen

Recommended Posts

No niin.

Kuinka mennä erottamaan pelkkä laiskuus ja motivaation puute ylirasituksesta?

Ongelma, jonka kanssa olen painiskellut iät ja ajat ja, joka on tässä viime aikoina hieman kärjistynyt.

Takana on n. 3 vuotta säännöllisen epäsäännöllistä lenkkeilyä, viime kesäkuusta muuttunut hyvin säännölliseksi ja syyskuussa juoksin puolikkaan. Puolikkaan jälkeen olen treenannut 3-4 lenkkiä/vko (samaa tahtia kuin ennen puolikasta), mutta lenkkien pituudet ovat lyhentyneet. Tein tuota Juoksija-lehden Cooper-ohjelmaa: 1-2 pk lenkkiä, 1 juoksutekniikka+vetotreeni ja välillä 1 vauhtileikittely tai 4km reipastahtinen pinkaisu. Nämä oli siis aina viikolla ohjelmassa. Pari viikkoa takaperin jätin ohjelman kesken ja siirryin normi lenkkeihin lönkyttelemään.

Mutta kun eikä jaksa millään. Mahaan koskee joka lenkillä ja jälkeen päin väsyttää tuhottomasti. Juoksu tuntuu pahalta. Ei oikein innosta lähteä lenkille. Mielestäni en ole kuitenkaan treenannut kovin kovaa.

Tänä aamuna testailin ostrostaattista sykettä. Makoilin 10 min sängyssä ja ka oli 61, maksimi jotain 74. Ei ole leposyke ollut yleensä noin paljon. Pari kuukautta sitten sai illalla makoilemalla n. 10-15 min sykkeen laskettua 47:ään. Eipä onnistu enää... Noh, nousin siitä ylös ja sain 5 min seisoskelun aikana keskiarvoksi 118, maksimi 130. Tuntui ihan hullulta noin korkeet sykkeet! Toisaalta en ole ostrostaattista sykettä ennen testannut, mutta epäilen, että ei ihan noin taivaisiin normaalistin nousisi.

Mitähän tässä pitäisi tehdä? Lenkitön viikko? Saako käydä punttisalilla?

Hirveän vaikeaa olla juoksematta tai liikkumatta kokonaista viikkoa...:huh:

Tulee vetämätön olo...

Että tämmöistä tänään...

En osaa sanoa onko ylirasituksesta johtuvaa, mutta jokin häikkä elimistössä on jos käyttäytyy sykkeet tuolla tavalla. miten sykkeet lenkkien aikana? onko ollut nousussa tuon cooper-kuurin jälkeen? Aika loogista myös ylirasitus on jos ohjelman muutoksen jälkeen alkaa tulemaan tuollaisia oireita. Tunnetko palutuneesi esim. siitä kovasta 4km rykäsystä seuraavalle lenkille? ja miten nuo kovat on kulkeneet? onko vauhti kehittynyt vai taantunut? äkkiseltään tuntuis että jos treeni on ollut oikean laista ja lepoa riittävästi niin lyhyillä matkoilla vauhti nousee ja tuntuma paranee....tämmösiä kommentteja täältä..

En osaa sanoa onko ylirasituksesta johtuvaa, mutta jokin häikkä elimistössä on jos käyttäytyy sykkeet tuolla tavalla. miten sykkeet lenkkien aikana? onko ollut nousussa tuon cooper-kuurin jälkeen? Aika loogista myös ylirasitus on jos ohjelman muutoksen jälkeen alkaa tulemaan tuollaisia oireita. Tunnetko palutuneesi esim. siitä kovasta 4km rykäsystä seuraavalle lenkille? ja miten nuo kovat on kulkeneet? onko vauhti kehittynyt vai taantunut? äkkiseltään tuntuis että jos treeni on ollut oikean laista ja lepoa riittävästi niin lyhyillä matkoilla vauhti nousee ja tuntuma paranee....tämmösiä kommentteja täältä..

Sykkeet lenkkien aikana ovat olleet koholla normaalista... Esim. juuri kesään ja puolimaratonin treenikauteen verrattuna. Vauhti ja tekniikka ovat kuitenkin Cooper-kuurin ansioista jonkin verran kehittyneet. Nopea juoksu tuntunut hieman paremmalta, tosin lukuunottamatta sitä, että viimeiset n. 3 viikkoa tuntuneet kaikin puolin aika pahalta.

Palutuminenkin on vähään hitaan oloista, esim. pitkän lenkin jälkeen pidin leopäivän ja seuraavana päivänä lenkille. Oli karmea fiilis. Kesällä ainakin yksi välipäivä riitti.

Kävipä mielessä, että olisikohan vastauksena Hb... Ei ole montaa viikkoa siitä kun se on mitattu, mutta Hb:lläni on tapana mystisesti tippua anemian puolelle aika ajoin, viimeksi viime kesän alussa. Rautakuurilla saan sen aina nostettua, mutta sitten se romahdus tulee. Viimeksi oli vuosi väliä Hb:n romahduksella. Pitänee käydä mittauttamassa...

Kohonnut syke kertonee kyllä siitä, että jokin on elimistössä epänormaalissa kuosissa.

Muutaman päivän totaalilepo voisi tehdä ihan hyvää, ja katsella vaikka tuota leposykettä mitä sille tapahtuu.

Itse koitan erottaa laiskuuden ja ylirasituksen tuosta suoritustasosta ja fiiliksestä. Jos ei huvita lähteä lenkille, ei jaksaisi, olo väsynyt jne...

1. Raahaan itseni lenkille, ja suoritus on suht normaalin tuntuinen ja jälkeenpäin tyytyväinen -> kyse oli laiskuudesta

2. Raahaan itseni lenkille, olo ei ole hyvä, sykkeet koholla, vauhti alhaalla ja muutenkin vtuttaa koko touhu -> pientä lepoa vailla mies

Voisiko olla kaamosväsymystä? Mulla on viime viikot ollut samankaltaisia oireita ja olotiloja, ja olen diagnosoinut ne pimeydestä johtuviksi, koska mitään muuta selitystä ei tunnu olevan. Itse suoritus on ok, jopa helppoa, mutta lähteminen on taistelun takana ja palautuminen hidasta.

Syksyt ovat meikäläiselle vuosi vuodelta vaikeampia, mutta niinhän se ikä vaikuttaa ;)

Sä olet 15v nuorempi, eikä mulla tuossa iässä vielä näitä oireita ollut, mutta kai sitä voi esiintyä nuoremmillakin.

Mikä siihen sitten auttaa? Jos tiedätte, niin kertokaa minullekin!

Ylirasitus (sitäkin olen muuten kokeillut) voi oireilla niin monin eri tavoin, että se vaatii melkeinpä lääkärin tutkimuksia, ennenkuin asian voi varmistaa.

Voisiko olla kaamosväsymystä? Mulla on viime viikot ollut samankaltaisia oireita ja olotiloja, ja olen diagnosoinut ne pimeydestä johtuviksi, koska mitään muuta selitystä ei tunnu olevan. Itse suoritus on ok, jopa helppoa, mutta lähteminen on taistelun takana ja palautuminen hidasta.

Syksyt ovat meikäläiselle vuosi vuodelta vaikeampia, mutta niinhän se ikä vaikuttaa ;)

Sä olet 15v nuorempi, eikä mulla tuossa iässä vielä näitä oireita ollut, mutta kai sitä voi esiintyä nuoremmillakin.

Mikä siihen sitten auttaa? Jos tiedätte, niin kertokaa minullekin!

Kaamosväsymys + stressi? Sehän se voisi kyllä myös olla. Ei välttämättä levolla ihan heti lähdekään. No, joululoma alkaa ensi viikolla, mutta mistäs sitä luonnonvaloa saataisiin?:conf:

Ja vielä asiaan palatakseni...

Kokeilein eilen lenkkiä. Jäi kokeiluksi. Tuntui aika pahalta. Tällä kertaa mahaan koski. Alkaa varmaan olla psykosomaattista kohta, ei oikein kiinnosta tuo lenkkeily enää. Ärsyttää ihan mielettömästi, kun sellaista lenkkiä ei olekaan, että mahaan ei sattuisi:mad0228:

Pistää kylkeen, pistää palleaan, pistää vatsalaukkuun tai pistää suolistoon, yleensä viimeiseen tuonne jonnekin navan paikkeille. Ihan tosi kivaa. Maha ei muutenkaan toimi, turvottaa jatkuvasti... Minä todella vihaan mahaani ja ruoansulatustani:cry:

Ja vielä asiaan palatakseni...

Kokeilein eilen lenkkiä. Jäi kokeiluksi. Tuntui aika pahalta. Tällä kertaa mahaan koski. Alkaa varmaan olla psykosomaattista kohta, ei oikein kiinnosta tuo lenkkeily enää. Ärsyttää ihan mielettömästi, kun sellaista lenkkiä ei olekaan, että mahaan ei sattuisi:mad0228:

Pistää kylkeen, pistää palleaan, pistää vatsalaukkuun tai pistää suolistoon, yleensä viimeiseen tuonne jonnekin navan paikkeille. Ihan tosi kivaa. Maha ei muutenkaan toimi, turvottaa jatkuvasti... Minä todella vihaan mahaani ja ruoansulatustani:cry:

Kokeile luontaistuotekaupasta saatavaa Molkosania joko jauheena tai litkuna. Litku on kaamean makuista, mutta on poistanut lähes täysin mun mahan turvottelut ym.ruoansulatusvaivat. Se litku maksaa jotain 5-6 euroo pullo ja jauhepurkki,josta riittää ainakin pariksi kuukaudeksi jotain 17 euroa.

Kokeile luontaistuotekaupasta saatavaa Molkosania joko jauheena tai litkuna. Litku on kaamean makuista, mutta on poistanut lähes täysin mun mahan turvottelut ym.ruoansulatusvaivat. Se litku maksaa jotain 5-6 euroo pullo ja jauhepurkki,josta riittää ainakin pariksi kuukaudeksi jotain 17 euroa.

Kiitoksia! Pitääpä kokeilla :thumbsup:

Toivottavasti toimii, kun ihan kaikkia ruoka-aineita en ole vielä keksinyt, jotka mahatuskaa aiheuttavat, mutta lista pitenee koko ajan...

Maailman paras ja tehokkain palautumiskeino -riittävän pitkä ja laadukas yöuni ! onhan kaikki sen muistaneet...henkilökohtaisesti tunnen, että juuri tähän vuodenaikaan tarvitsen unta 1-2 tuntia enemmän yössä kuin Maaliskuusta Lokakuuhun ulottuvalla ajanjaksolla....ja nyt nukkumaan.

Itse koitan erottaa laiskuuden ja ylirasituksen tuosta suoritustasosta ja fiiliksestä. Jos ei huvita lähteä lenkille, ei jaksaisi, olo väsynyt jne...

1. Raahaan itseni lenkille, ja suoritus on suht normaalin tuntuinen ja jälkeenpäin tyytyväinen -> kyse oli laiskuudesta

2. Raahaan itseni lenkille, olo ei ole hyvä, sykkeet koholla, vauhti alhaalla ja muutenkin vtuttaa koko touhu -> pientä lepoa vailla mies

Täysin samaa mieltä. Talvella lumihankeen juoksemaan lähtö on mulla pääsääntöisesti tuota ykköskohtaa. Sykkeet on sitten toinen tarina. Vielä kun osais sen muutaman päivän levon pitää tarvittaessa.