Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uimarin pandaefekti

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Tunnin verran, kun altaassa polskii, niin pelottavan näköinen pandakarhuhan sieltä lopulta kuoriutuu ja pirullinen oireyhtymä kestää monta tuntia.

Muutama eri mallinen uimalasi on tullut hankittua, mutta valintaa on todella vähän, kun pitää olla miinusvahvuiset lasit. Piilolaseja joskus uidessa kokeillut, mutta ihan kamalaa, kun uinnin jälkeen ei saa niitä silmistä pois, liimaantuvat silmämuniin kiinni.

Pidan lasit niin löysällä, että juuri ja juuri ei mene vettä laseihin ja kuitenkin ihan sama homma.

Uiminen on ihan älyttömän kivaa, mutta pikkulapsia ei ole kiva pelotella uimatreenien jälkeen.

Kaikki vinkit otetaan vastaan, kiitos!

Piilolaseja joskus uidessa kokeillut, mutta ihan kamalaa, kun uinnin jälkeen ei saa niitä silmistä pois, liimaantuvat silmämuniin kiinni.

Oletko kokeillut kertakäyttöpiilareita? Niistä löytyy hyvin happea läpäiseviä malleja eivätkä juutu niin helposti silmiin kiinni.

Toinen vaihtoehto on uida pelkästään Halloweenina jolloin on lupa pelotella lapsia :kapa:

Jaa-a...itsellä ei ainakaan moista tapahdu. Ettei ne lasit kuitenkin olisi liian kireällä...?

Lasien istuvuuttahan voi koittaa siten, että painaa kevyesti lasit silmille (ilman että kuminauha on pään ympärillä). Sopivat lasit imaisevat kevyesti kiinni, ja pysyvät ilman kuminauhaakin.

Eikä niitä tarvi "pumpata" kiinni silmään siten että syntyy kuppausefekti.:kapa:

Auttaisiko sukellusmaski tai silmien laser-leikkaus? Moni sukellusmaski ainakin peittää niin laajalti, että tuollaista pandaefektiä ei luulisi syntyvän. Laserointi ei tietenkään välttämättä auta, jos kaipaa uimalaseja kloorin tai muun syyn kuin näöntarkkuden vuoksi. Toisaalta mahdollisten uimalasien valikoima laajenee.

Sukellusmaskilla on hankala uida, se on liian suuri ja sen kanssa menee tekniikka ihan sekaisin kun nenän kautta ei voi hengittää sisään eikä ulos. Piilolinssit on ihan toimiva vaihtoehto, tiputat kostutustippaa silmiin ennen kuin otat linssit pois, linssit suorastaan liukuvat pois silmästä kun tarpeeksi laitat. Minulla toimivat parhaiten uimalasit, joissa ei ole pehmusteita ollenkaan, itse laitat remmit paikalleen ja nenän kohdalla on naru jolla linssien etäisyys säädetään.

Istuvia laseja en ole löytänyt eli eivät imaise itseään kiinni päähän, mutta johtunee valokoiman pienuudesta, kun pitää olla vahvuuksilla eli altaassa pitäisi myös nähdä jotain. Tai pitääkö siellä nähdä jotain? Täytyypä miettiä...

Koitapa ns ruotsalaisia -- niitä kovia, joita oikeat uimarit käyttävät. Mulla on vissiin tällaiset Tyrrit, joiden reuna on vähän joustava. Eivät vuoda eivätkä kiristä, kun pehmusteen puuttuessa niitä ei tarvitse puristaa niin tiukasti päähän. En tiedä saako tällaisia myös vahvuuksilla, jos maisemien katselu on välttämätöntä.

Piilolinssit on ihan toimiva vaihtoehto, tiputat kostutustippaa silmiin ennen kuin otat linssit pois, linssit suorastaan liukuvat pois silmästä kun tarpeeksi laitat.

Minulla toimivat parhaiten uimalasit, joissa ei ole pehmusteita ollenkaan, itse laitat remmit paikalleen ja nenän kohdalla on naru jolla linssien etäisyys säädetään.

Mitä piilolasien kosteusainetta käytät? Koekäytössä on ollut Optitears, mutta aivan tehoton.

Minkä merkkiset uimalasit sellaiset pehmustettomat on?

Ihan mikä tahansa kostutustippa jota voi käyttää piilolinssien kanssa toimii. Itselläni käytössä Vizcure, mutta jos et käytä usein, osta vaikka Oculacin kertakäytttöpipettejä ja tyhjennä koko pipetti silmiin.

Omat uimalasit taitaa olla Tyr, tai jotain muuta. Niitä saa ainakin Mäkelänrinteen uimatarvikekaupasta, kesäisin Uimastadionin edestä, todennäköisesti myös urheiluliikkeistä. Ovat noin halvimmat mitä myydään, koska niissä ei ole mitään hienouksia ja ylimääräistä. Mutta parhaat.

Lisäys: lisää tippoja silmiin erissä, jos tuntuu ettei auta. Jos laitat liikaa kerralla, se valuu pois. Ensin pari tipppaa, silmä kiinni, pyörittelet vähän silmää että leviää ympäriinsä ja toistat koko operaation. Ja toistat taas jos ei vieläkään auta. Jossain vaiheessa neste pääsee linssin ja silmän väliin eikä tarvitse repiä linssiä irti vaan se tulee nätisti.

Muokattu

Itsel vanhat Swedish uimalasit eli samat mitä kilpauimarit käyttää (en tiedä meneekö nimi samalla koska nämä ostettu 10 v sitten)..on todettu hyväksi. Vanhat uintikaverit suosittelivat myös tyrrin laseja joissa pieni pehmustus..

Itse menossa ensi viikolla näöntarkastukseen ja ensimmäiset piilolinssit hakusessa uintia varten ..kaverit jotka käyttävät uidessa piilolinssejä suosittelevat kerta piilolinssejä (pehmeitä).

Mulla on ihan sama pandaongelma. Pienet kasvot ja silmät ilmeisesti syvällä normi-ihmiseenverrattuna. Ongelma on ollut paha jos pitäisi tehdä starttihyppy altaaseen, mitkään lasit eivät pysy päässä. Samon käännöksissä valskaavat ja vettä menee laseihin. Kireällä ei ole kiva pitää, mutta ei lasit täynnä vettä voi uida. Olen kokeillut monia eri laseja, mutta todennut että kyllä päässä on vika kun ei lasit toimi. Vähiten pahat ovat eräät lasten koon lasit, mutta pandaksi niissäkin muttuu...