Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kathy

Kasvisruokavalio ja juoksu

Recommended Posts

3 tuntia sitten, huh huh kirjoitti:

Kyllä menee jo spartalaiseksi touhu, jos joku harjoittelee kovasti, ei syö herkkuja ja ruoastakin karsitaan pois suurin osa kaikesta maukkaasta.

Tämä on tavoite. Lisäksi harjoitellaan mieluiten pimeässä ja vesisateessa lisäpainot päällä 😉

Lainaa

Joku aika sitten lehdessä luki, että se olisi hyvä jos vaikka vähentää puoleen lihansyöntinsä. Ei tarvitse nollatoleranssia laittaa päälle.

Tässä nyt on käynyt parina viime päivänäkin niin että kasvisruokavaihtoehto näytti ylivoimaisesti parhaan makuiselta ja valitsinkin tästä syystä.

Lainaa

Ihmisten kuuluu syödä lihaa ja kalaa, niin on ollut jo ainakin miljoonan vuoden ajan. Mitä siitäkin tulisi, jos eläimet lakkaisivat syömästä toisiaan.

Ihminen on sekaruokavalion käyttäjä. Mennään kuitenkin spartalaisen kautta ja sesongin mukaan, punaista lihaa vähemmän.

Itse yritin kasviruokaan siirtymistä alkusyksystä, mutta parinviikon jälkeen siirryin siihen, että noin kolmannes päivistä on kasvispainotteisia. Kolmannes päivistä on kalapäiviä ja kolmannes kanapäiviä. Punainen liha on kyllä aika harvoin pääruokien raaka-aineena, leikkeleenä niitä kyllä menee. Ylipäänsä olen koettanut vähentää eläinperäisen proteiinin syömistä, mutta kyllä taidetaan vieläkin mennä suositusten yläpuolella ja selvästi. 

13 tuntia sitten, m-52 kirjoitti:

Meinaatko muuten, että kasvisruoat eivät voi olla maukkaita?

En ole tähän aiheeseen perehtynyt juuri ollenkaan. Vähän huono silleen, kun usein kastikkeissa on jotain lihaa, mutta kai sen voisi jättää pois. Samoin hernekeitto on hyvää, mutta usein siinäkin on jotain lihaa. Lasagnessa on lihaa, makaronilaatikossa on jauhelihaa ja niin edelleen. Leivän syömisestäkin häviää hohto, jos ei saisi laittaa juuston lisäksi meetvurstia tai muuta kinkkua.

Sen nyt vielä kestäisi, jos jättää pihvit, lihapullat ja muut sellaiset hankkimatta.

12 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Maailmaa en tosin usko tuolla kasvissyönnillä mitenkään hallitusti ja kestävästi pelastettavan ennenkuin nähdään se ihme että väestönkasvua aletaan säätelemään ja se voi olla tälle lajille aika hankala rasti. No hieman tietysti voidaan katastrofia pitkittää jos siitä oikea trendi tulee että ihan ok tietysti sekin. Mutta vähän niinkuin ei laittaisi veneen pohjaan ollenkaan tulppaa (vaikka se on mukana) ja sitten alkaisi äyskäröimään ihan perkl..sti aavalla merellä.

Kai se on sillä tavalla, että länsimaissa pitäisi alkaa tinkiä lihansyönnistä, autoilusta ja muovin käyttämisestä. Samaan aikaan lihansyönti, autoilu ja muovin kulutus lisääntyy paikoissa kuten Afrikka, Intia ja Kiina. Varsinkin kun mennään 10-20 vuotta eteenpäin.

10 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Ite ollut useita vuosia teurastamolla töissä, metsästänyt pari vuosikymmentä (ollut mukana pidempään toki) ja mitään eettistä ongelmaa itselläni ei ole lihansyönnin kanssa eikä sen puoleen eläimien tappamisenkaan kanssa - kuuluu luonnonkiertoon ja itse olen 100% sitä mieltä, että esimerkiksi omat ampumani eläimet kuolee monin verroin kivuttomammin kuin keskimääräinen kuolema luonnossa tapahtuu.

Itse olen kyllä ihmetellyt, miksi kukaan haluaisi lähteä tuonne ulos ampumaan eläimiä, mutta syön lihaa mielelläni. Eikä onkiminenkaan oikein houkuttele, kun koukku juuttuu kalan leukoihin ja se pitää tappaa. Mutta tosiaan näin on tehty jo miljoona vuotta, ja onhan hyvä vähentää hirvikantaa ainakin tieliikenteen turvallisuuden kannalta. 

50 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Itse olen kyllä ihmetellyt, miksi kukaan haluaisi lähteä tuonne ulos ampumaan eläimiä, mutta syön lihaa mielelläni.

Ihan sen vuoksi, että hyvää laadukasta lihaa itsekin syö mielellään ja tykkään myös ruuanlaitossa riistanlihasta. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen ruoka kuin pasta carbonara riekonrinnasta on melko suunmyötäistä! Tahi pitkään uunissa haudutettu hanhipata, tai rose peuranpaisti. Noitahan riittää. Nuotiolla järven rannalla halsterissa paistettu harjus/taimen on myös niin hyvää, ettei moni varmaan tuommoista kalaa maista koko elämänsä aikana. Cittarin pussilohi ei ole kala. 

Metsästäminen on myös eräänlainen harrastus tai jopa elämäntapa. Itselleni metsästys on 99% kävelyä maisemia ja uusia paikkoja tutkien ja eritoten omien koirien työskentelyä seuraten. Sellaista leppoista kuljeskelua raikkaassa luontoilmassa. Ja sitten välistä paukuttelee tarvittaessa ruokaa lautaselle. En itsekään kokisi mielekkääksi osallistua vaikkapa fasaanien ajojahtiin, jossa seisotaan paikallaan ja ammutaan. Englanniksi noille onkin keksitty kaksi eri nimiä: shoot ja hunt. 

En koko ketjua jaksanut kahlata läpi, mutta eiköhän tuo lienee liikkujalle käytännössä ole ihan sama, mistä sen energian ja ns. suoja- aineet ottaa elimistöönsä? Elimistö on nimittäin varsin hyvä pilkkomaan saamastaan tavarasta hyödyn irti. Saadun energian kokonaismäärä sitten kuitenkin ratkaisee suorituksen ja myös palautumisen onnistumisen ensikädessä. Suoja-aineiden osuus on tietenkin myös varmistettava. Pelkillä hiilareilla ei pitkän päälle pärjää.

12 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Sen verran tulee tehtyä energiahommien kanssa myös töitä, että ymmärrän, että ympäristö ei Suomessa elävän kasvissyöjän toimesta pelastu (ellei puhuta jostain elämäntapaintiaaneista, jotka pakastaa kesän antimia talven varalle).

Kyllähän lihansyönti kuluttaa etenkin mitä ameriikkalaisemmat on tottumukset, mutta niin kuluttaa kaikki muukin. Sen sijaan että esim lihasta tehdään ihmiskunnantuhoaja pitäisi keskittää huomio siihen että länsimaat kuluttavat aivan helvetisti kaikkea mahdollista, ja Kiina hönkii päälle. 

Hyvin yksinkertaisesti: Se mitä hiilijalanjälkeä saadaan piennettyä katoaa kasvavan kulutuksen nieluun... Kulutustottumuksille pitäisi tehdä jotakin, eikä vain siten että kulutetaan vihreämmin vaan että kulutetaan myös selvästi vähemmän. Etenkin länsimaissa joissa mitään väestönkasvua ei edes tapahdu, mutta kulutus kyllä kasvaa. Mutta tämä ei ole kiva juttu ihmisten mielestä. Jos oikeasti alkaa miettimään että jotakin radikaalia pitäisi tehdä niin voi hyvinkin käydä niin että yksityisautoilu on se suurin ongelma, ei edes se että millä se auto liikkuu vaan se että jokaisella on oltava auto... ja sen tietää mitä keskimääräinen länsimaalainen asiasta ajattelee että jatkossa töihin on mentävä jotenkin muuten kuin henkilöautolla. 

• Like 2

Itse ajattelen asian niin, että minulla on jokatapauksessa oltava pakastin, jossa säilöä marjoja ja muita tuotteita kesältä talvelle. Jos siihen kylkeen täytän pakastimen luonnosta poimimallani lihalla/kalalla, niin saa tulla ehdottamaan sellaista proteiininlähdettä, joka on tuota vihreämpää. Suomessa talven aikana tuotetut kasvikset eivät ole mitenkään erityisen vihreitä tuotteita. Peruna ja muut juurekset pitäisi olla ympäristötietoisen kasvissyöjän pääravintoa talvisin. 

Suuressa kuvassa ruuan hiilijalanjälki on kohtuullisen marginaalinen asia vs. kaikki muut lähteet (energiantuotanto, liikenne yms). Mielestäni länsimaalaisen ihmisen ei tulisi vaatia kehittyneitä maita olemaan kehittymättä vaan mietittävä kuinka pitkälle vastaan voi tulla omasta elämäntasosta, että ollaan kestävällä pohjalla maailmanlaajuisesti. Tähän liittyen esimerkiksi voisi ottaa vaikkapa lentomatkustamisen. Länsimaissa lentäminen on business as usual, mutta entäs jos vaikkapa intialaiset alkavat matkustamaan maan sisällä lentäen? Itse vähän huono asiasta puhumaan, kun työn puolesta "on pakko" matkustaa, mutta ainaskin itse olen jyrkästi esim. lomalentoja vastaan!

26 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Itse ajattelen asian niin, että minulla on jokatapauksessa oltava pakastin, jossa säilöä marjoja ja muita tuotteita kesältä talvelle. Jos siihen kylkeen täytän pakastimen luonnosta poimimallani lihalla/kalalla, ...

Yritätkö jotenkin vihertää tuota eläinten ampumista ja kalojen rääkkäämistä?

27 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Itse ajattelen asian niin, että minulla on jokatapauksessa oltava pakastin, jossa säilöä marjoja ja muita tuotteita kesältä talvelle. Jos siihen kylkeen täytän pakastimen luonnosta poimimallani lihalla/kalalla, niin saa tulla ehdottamaan sellaista proteiininlähdettä, joka on tuota vihreämpää. Suomessa talven aikana tuotetut kasvikset eivät ole mitenkään erityisen vihreitä tuotteita. Peruna ja muut juurekset pitäisi olla ympäristötietoisen kasvissyöjän pääravintoa talvisin. 

Suuressa kuvassa ruuan hiilijalanjälki on kohtuullisen marginaalinen asia vs. kaikki muut lähteet (energiantuotanto, liikenne yms). Mielestäni länsimaalaisen ihmisen ei tulisi vaatia kehittyneitä maita olemaan kehittymättä vaan mietittävä kuinka pitkälle vastaan voi tulla omasta elämäntasosta, että ollaan kestävällä pohjalla maailmanlaajuisesti. Tähän liittyen esimerkiksi voisi ottaa vaikkapa lentomatkustamisen. Länsimaissa lentäminen on business as usual, mutta entäs jos vaikkapa intialaiset alkavat matkustamaan maan sisällä lentäen? Itse vähän huono asiasta puhumaan, kun työn puolesta "on pakko" matkustaa, mutta ainaskin itse olen jyrkästi esim. lomalentoja vastaan!

Ruoan hiilijalanjälki on samaa luokkaa kuin liikenteen tai asumisen.

tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

Itse ajattelen asian niin, että minulla on jokatapauksessa oltava pakastin, jossa säilöä marjoja ja muita tuotteita kesältä talvelle. Jos siihen kylkeen täytän pakastimen luonnosta poimimallani lihalla/kalalla, niin saa tulla ehdottamaan sellaista proteiininlähdettä, joka on tuota vihreämpää.

Onhan tuo kyllä totta, että se on ympäristöystävällistä ruokaa jos ampuu vaikka hirven ja leikkaa siitä lihaa syötäväksi. Tai jos kalastaa.

Ei tarvita energiaa tai mitään hirven ja kalojen kasvattamiseen, lihatuotteiden valmistamiseen, kuljettamiseen ja kylmäaltaaseen.

Toisaalta yleensä metsästäjät liikkuvat autoilla, kalastajalla on moottorivene ja nuotiosta nousee savua ilmakehään.

Varmaan suurin osa kasvissyöjistä on pitkään ollut nuoria naispuolisia ihmisiä, jotka muutenkin haluavat syödä vain vähän ja terveellisesti, että pysyy laihana. Siitä se on lähtenyt leviämään, ja on siinä ollut myös se nautojen ja muiden eläinten tappaminen argumenttina.

Itse tykkään oikeasti kananmunista ja soijasta, mutta niiden syönti tekee minusta ympäristöhaitan. Sama lemu mikä tulee katalysaattorista ulos. 

Onko mitään ruokaa tai vaikka pilleriä mikä lieventäisi hajua? 

Valkosipulista pidän myös tuskin auttaa ongelmaani. 

Kananmunissa on kaikki välttämättömät aminohapot? Täysin vegaanit ei kai niitäkään syö? 

Mitäs linssit sisältää? 

musta ois hyvä jos hirvet ja porot ampuis takas...ois jännitävämpää metsästää..

ite en metsästä ..mut syön riistaa..jos lihan tuotanto loppuis työttömyys lisääntyisi...

lyhyen matkojen auto ajot  tuo paljon pääatöjä maapalloon..mut tää on tätä...

linsseissä on protskuja...syön niitäkin joskus....

2 tuntia sitten, rjr kirjoitti:

Yritätkö jotenkin vihertää tuota eläinten ampumista ja kalojen rääkkäämistä?

Ei kai minulla tarvetta tämmöiseen ole. Olen vain perustellut itselleni monin eri tavoin minkä takia on järkevää syödä riistanlihaa. Ja menisin väittämään, että itse ampumani riistan hiilijalanjälki on vihreydessä täysin verrannollinen muihin proteiinilähteisiin. Että tuota argumenttia ei voida käyttää sitä vastaan, kuten jotkut yrittää tehdä. 

Minusta eläinten kuoleminen kuuluu luontoon ja olen itse esimerkiksi nähnyt millaista elukoiden elo on siellä luonnossa ihan omin silmin. Tulee nimittäin liikuttua siellä oikeassa luonnossa ja kun riittävästi ulkoilee oikeassa erämaassa niin näkee uskomattomia juttuja, joita interwebin ihmeellisessä maailmassa ei ole kuvin eikä videoin tarjolla. Useimmiten nämä jutut on kohtuu karuja kohtaloita. Kuinka moni esimerkiksi pysähtyy, jos ajaa jäniksen/supin päälle ja varmistaa, että se on kuollut? Aika harva. Eläinten tuskallinen ja pitkittynyt kuolema nyt vain on ihan täysin normaalia luonnon arkea, jota tapahtuu joka päivä ja ihan ihmisen toimista riippumatta. Ei siis sillä, että tähän pitäisi mitenkään pyrkiä vaan lähinnä että se eläinten "luonnollinen" kuolema on usein (melkein voisi sanoa aina) tuskainen verrattuna metsästyksessä aiheutuneeseen kuolemaan. Itselle metsästäminen ei ole eläinten tappamista, vaan eläinten tappaminen on erittäin pieni osa metsästystä.

Samoiten kalojen rääkkääminen on mielestäni voimakas ilmaisu kalastamisesta. Usein kalastaessa saa saaliiksi sellaisia pienempiä tai joskus isompiakin kaloja, joita petokala on yrittänyt syödä. Joskus on ihan oikeasti kohtuu merkittäviä silmillä havaittavia vammoja näissä kaloissa. Myös sokeita/yksisilmäisiä tullut saaliiksi melkoinen määrä. Jos siihen nähden kutsuu kalojen rääkkäämiseksi sitä, että esimerkiksi uistinvälinein nostaa kalan ja heti rannalle tultua pamputtaa, niin se on sitten erilainen näkemys kuin mitä itselläni on. Kun kalastan, minulla on aina tavoite saada syötävää pöytään. Ja lopetan välittömästi kun riittävä määrä syömistä on saatu. Harvemmin tarvitsee laskea kaloja takaisin. Sen sijaan olen vahvasti sen kannalta, että isot emokalat on järkevää laskea takaisin. Mielestäni järvikalojen syöminen, etenkin siis pienempien kalojen, syöminen on kyllä ihan kunnon ekoteko.

En koe minkään sortin nautintoa kalojen tai sen puoleen eläintenkään tappamisesta, mutta en näe siinä myöskään mitään eettistä ongelmaa. En myöskään suhtaudu väheksyvästi tappamiseen vaan ihan oikeasti arvostan jokaisen kerran, kun jotain saaliiksi saa ja täten käytän sen myös ravinnoksi melko tehokkaasti. Lihansyöjän tulisi mielestäni vähimmmäisvaatimuksena ymmärtää miten se syömänsä liha on tuotettu ja miten se päätyy ruokapöytään. Jos sitä prosessia ei hyväksy, on parempi olla syömättä. Tämä olkoon viimeinen sanani tästä aiheesta täällä ja jatkettakoon urheiluun liittyvissä merkeissä omalta osaltani... 

• Like 2