Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kathy

Kasvisruokavalio ja juoksu

Recommended Posts

On 3.12.2018 at 15.47, Baltsu kirjoitti:

Tämä on ihan sikahauskaa seurattavaa: http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=9135419

Vegetouhun osoittautuminen skeidaksi tuo vähän samanlaiset fiilikset kuin Neuvostoliiton loppuminen aikanaan. Suomessakin oli moni toveri ihmeissään, kun kommunismi loppuikin yht'äkkiä. Jotenkin tuntuu, että vegeilylle käy ihan samoin ja porukka palaa normaaliin sekaruokavalioon, jolloin elämänlaatu paranee ja pysyvät terveimpinä 

Niin Baltsua, niin Baltsua eli po....aa.

Kyllä menee jo spartalaiseksi touhu, jos joku harjoittelee kovasti, ei syö herkkuja ja ruoastakin karsitaan pois suurin osa kaikesta maukkaasta.

Joku aika sitten lehdessä luki, että se olisi hyvä jos vaikka vähentää puoleen lihansyöntinsä. Ei tarvitse nollatoleranssia laittaa päälle.

Ihmisten kuuluu syödä lihaa ja kalaa, niin on ollut jo ainakin miljoonan vuoden ajan. Mitä siitäkin tulisi, jos eläimet lakkaisivat syömästä toisiaan.

On 3.12.2018 at 15.47, Baltsu kirjoitti:

Tämä on ihan sikahauskaa seurattavaa: http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=9135419

Vegetouhun osoittautuminen skeidaksi tuo vähän samanlaiset fiilikset kuin Neuvostoliiton loppuminen aikanaan. Suomessakin oli moni toveri ihmeissään, kun kommunismi loppuikin yht'äkkiä. Jotenkin tuntuu, että vegeilylle käy ihan samoin ja porukka palaa normaaliin sekaruokavalioon, jolloin elämänlaatu paranee ja pysyvät terveimpinä 

Kun näkisit vähän vaivaa fiksuna ihmisenä perehtyä ja syventyä ravitsemukseen, niin ymmärtäisit, että monipuolinen kasvisruokavalio on oikein totetutettuna äärimmäisen terveellinen valinta ja toimiva ruokavalio juoksijalle.

Täällä foorumilla kovasti hehkuttamasi Sage Canaday on muuten kanssa kasvissyöjä 😊

Ihmisen aivothan alkoi vasta kehittymään (kasvamaan) lihan proteiinin syönnin myötä. Kasvissyöjinä ei varmasti nyt kirjoiteltaisi

mitään oltaisiin simpanssien älykkyyden tasolla. Pystyasento myös kasvatti aivoja.

Itse kyllä korvaan/käytän aina välillä soijamaitoa, kauramaitoa ja välttelen  punaisen lihan liika-syöntiä.

Kasvisten hedelmien lisääminen yleisesti ruokavalioon on mun mielestä aina kannatettavaa etenkin mitä lihakarjatalouden metaanipäästöt aiheuttaa ilmastolle.

11 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Kyllä menee jo spartalaiseksi touhu, jos joku harjoittelee kovasti, ei syö herkkuja ja ruoastakin karsitaan pois suurin osa kaikesta maukkaasta.

Joku aika sitten lehdessä luki, että se olisi hyvä jos vaikka vähentää puoleen lihansyöntinsä. Ei tarvitse nollatoleranssia laittaa päälle.

Ihmisten kuuluu syödä lihaa ja kalaa, niin on ollut jo ainakin miljoonan vuoden ajan. Mitä siitäkin tulisi, jos eläimet lakkaisivat syömästä toisiaan.

Minusta liha ei ole ollut ikinä maukasta, vaan varsin epämiellyttävää jo lapsena. Ihan hyvin oon pärjännyt ilman lihaa jo yli 20 vuotta ja juoksukin kulkenut kohtuullisesti sen 8 vuotta, mitä oon harrastanut. 

16 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Mitä vikaa spartalaisuudessa on? Minä olen aina ihaillut ihmisiä, joilla on itsekuria tiettyjen asioiden suhteen. Meinaatko muuten, että kasvisruoat eivät voi olla maukkaita?

6 minuuttia sitten, sk kirjoitti:

Minusta liha ei ole ollut ikinä maukasta, vaan varsin epämiellyttävää jo lapsena. Ihan hyvin oon pärjännyt ilman lihaa jo yli 20 vuotta ja juoksukin kulkenut kohtuullisesti sen 8 vuotta, mitä oon harrastanut. 

Lapsethan ei koskaan tajua laadun päälle. Mitä hienompia liharuokia loitsii niin sen enemmän nenät nyrpistyy, sitten lyödään eteen jotakin halpatuotettuja jäte-nakkeja niin parempaa ruokaa ei olekaan. Toki eihän noissa lihaa olekaan... 

Vegaanius koskee kuitenkin aika montaa muutakin asiaa, erityisesti kananmunat ja maitotuotteet. Toki eläinrasvat myös. Ilman lihaa pärjäisin, mutta maitotuotteet ja kananmunat vaan on niin keskeinen osa monipuolista ruokavaliota että vaikea niitä on korvata kasvisruokavaliolla.  Onnistuu kyllä, vaatii vaivaa. 

Ongelmana on monipuolinen aminohapon saanti, muistaakseni vain hamppuproteiini ja ehkä tummariisi omaavat täydellisen aminohappo-profiilin, eli vertautuvat eläinproteiiniin. Esim soija on liian yksipuolinen yksistään käytettynä, sitä pitäisi kokoajan täydentää herneillä ja tummalla riisillä, jos muistan oikein. Vaatii monipuolisuutta ja tiedostavaa syömistä: Olen lukenut tapauksista joissa vegaani-vanhemmat ovat aiheuttaneet ruokavaliollaan lapsensa kuoleman, ei Suomessa mutta länsimaissa kuitenkin. Toki äärimmäinen tapaus, mutta minusta vegaaniudessa pitää tiedostaa se että asioita joutuu opiskelemaan aika tavalla, etenkin jos on jälkikasvua.

Olisi varmaan ihan hyvä jos valtio alkaisi herätä siihen että yleistä opintomateriaalia pitäisi olla tarjolla. Eli Vegaanin lautasmalli. Sen verran kun olen asiaan tutustunut ja kokeillut että olen huomannut että käytännössä koko ruoka-annoksen järjestys menee uusiksi, eikä toimi niin että liha korvataan vaikka pavuilla tai soijarouheella... Koska kasviksissa ei ole puhtaista proteenin lähteitä vaan niissä on aina runsaasti hiilihydraattia seassa (=soija, riisi, herneet, pavut)  tai rasvaa (=pähkinät), tämä on melkoinen ongelma kun sitä ruoka-annosta alkaa kasaamaan sillä ajatuksella että pastan kylkeen tehdään vaikkapa soija-kastike, joko kaloreita on ihan älyttömästi tai sitten ei ole proteiinia riittävästi.

Ei siis riitä että sille perheen vege-tyttärelle jauhelihapullien sijaan tarjotaan soijarouhepullia... Toki näinhän se käytännössä sitten menee etenkin jos perheessä on sekaisin ei-vegaaneja ja vegaaneja.

24 minuuttia sitten, second kirjoitti:

24 minuuttia sitten, second kirjoitti:

Olisi varmaan ihan hyvä jos valtio alkaisi herätä siihen että yleistä opintomateriaalia pitäisi olla tarjolla. Eli Vegaanin lautasmalli. 

On sitä tarjolla https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemussuositukset/vegaanit/

Edit. tekstin lainaaminen tökki kännykällä.. 

tunti sitten, m-52 kirjoitti:

Meinaatko muuten, että kasvisruoat eivät voi olla maukkaita?

Voivat, mutta aika monessa paikkaa eivät valitettavasti ole. Ruokaloissa tai jossain tien päällä joutuu usein aika ihmeellisiä ruokia syömään jos ehdottomalle linjalle lähtee. Itsehän syön nykyisin ihan kaikkea, mutta kasvisruoan osuutta voi kyllä hyvin lisätä kun opettelee ja viitsii laittaa kunnon pöperöt. Suomessa pitäisi poistaa ne ylimääräiset tuet punaiselta lihalta niin sen hinta asettuisi todelliselle tasolle. Silloin syöminen järkevöityisi automaattisesti kasvispainotteisemmaksi ilman sen kummempaa ehdottomuutta tai luopumista mistään nautinnoista. Tai ilman ravintoaineiden laskeskelua. Maailmaa en tosin usko tuolla kasvissyönnillä mitenkään hallitusti ja kestävästi pelastettavan ennenkuin nähdään se ihme että väestönkasvua aletaan säätelemään ja se voi olla tälle lajille aika hankala rasti. No hieman tietysti voidaan katastrofia pitkittää jos siitä oikea trendi tulee että ihan ok tietysti sekin. Mutta vähän niinkuin ei laittaisi veneen pohjaan ollenkaan tulppaa (vaikka se on mukana) ja sitten alkaisi äyskäröimään ihan perkl..sti aavalla merellä.

Ite ollut useita vuosia teurastamolla töissä, metsästänyt pari vuosikymmentä (ollut mukana pidempään toki) ja mitään eettistä ongelmaa itselläni ei ole lihansyönnin kanssa eikä sen puoleen eläimien tappamisenkaan kanssa - kuuluu luonnonkiertoon ja itse olen 100% sitä mieltä, että esimerkiksi omat ampumani eläimet kuolee monin verroin kivuttomammin kuin keskimääräinen kuolema luonnossa tapahtuu. Sen verran tulee tehtyä energiahommien kanssa myös töitä, että ymmärrän, että ympäristö ei Suomessa elävän kasvissyöjän toimesta pelastu (ellei puhuta jostain elämäntapaintiaaneista, jotka pakastaa kesän antimia talven varalle).

Tämän sanottua täytyy myöntää, että nykyisin tulee voimakkaasti kyllä oltua osa-aikainen kasvissyöjä. Joskus menee kokonainen viikko, ettei lihaa tule syötyä. En varsinaisesti tuohon pyri, mutta nykyisin siihen helposti ajautuu. Lihasta ja kalasta pyrkii suosimaan itse pyydettyä riistaa (nytkin ois reilu kymmenen kiloa varmaan vielä pakkasessa ja eiköhän tuota tässä tule vielä lisää), itse pyydettyä kalaa (nolla kiloa pakkasessa) ja sitten ostetuissa tuotteissa pyrkii panostamaan laatuun määrän sijaan. Kananmunia tulee syötyä, mutta enemmän voisi niitä kyllä syödä. Tällä viikolla kun olen työreissulla ollut, niin mennyt 3-4 munaa päivässä ja toimii kyllä hyvin aamiaisella! Näillä reseptein olen voinut nukkua yöni ilman painolastia maailman tuhoamisesta.