Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kathy

Kasvisruokavalio ja juoksu

Recommended Posts

No, osa oli kirjasta, sieltä nimittäin luin koko sukraloosista ekaa kertaa. Terveyshaitta-arvelu oli minulta, sen kyllä luin, että migreeniä voi aiheuttaa ja tuo intialaisopiskelijan töpeksintä löytyi netistä. Light-juomissa sitä on usein, Coca-Cola ilmeisesti luopui siitä alkuvuodesta ja otti aspartaamin takaisin, miksiköhän?

On liiassa suolansaannissa selkeitä haittoja, sitä ei kukaan kiellä, mutta eiköhän kestävyysurheilijan tulisi tietää sen tarpeellisuuskin. (kirjassa suosittiin merisuolaa, jos se kiinnostaa)

Aiheen ohi tosiaan...

Nyt kun jo ohi mennään, niin.. Sen verran mitä olen yliopistolla aiheesta "joutunut" kuulemaan, niin kyllä tuota sukraloosia ihan "oikeastikin" pidetään epäilyttävänä. Lähinnähän kyse on siitä, että ei ole kunnon tietoa mm. juuri tuon sukraloosin ympäristövaikutuksista pidemmällä tähtäimellä. Yhdiste ei tiettävästi juurikaan luonnossa hajoa, joten oletetaan että pitoisuudet luonnossa vielä kasvaa.

(Mm.) EU:han on sukraloosin hyväksynyt ja todennut tutkimuksiin perustuen turvalliseksi ihmiselle. Aiheesta löytyy kuitenkin vaikkapa googlettamalla (esim. Splenda, sucralose) kaikenlaista mielipidettä. Minulla ei ole sellaista ymmärrystä että voisin niihin sen kummemmin kantaa ottaa, mutta jos nyt mainitsisi että näistä kyllä keskustellaan tieteessäkin joten ihan huuhaata huolestuminen ei ehkä ole.

Klooriatomeilla sinänsähän ei kai asian kanssa sen kummempaa tekemistä ole vaikka osa sukraloosiyhdistettä ovatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voisihan sitä alkuperäiseen aiheeseenkin kommentoida.

Avokkini on (ollut) kasvissyöjä ja urheilee suht paljon, treeniä ehkä 7 tuntia viikossa ja varsinkin kesäisin monen tunnin pyörälenkit päälle. Aiemmin soijarouhe, pasta ja maitorahka olivat iso osa ruokavaliota, nykyään(tonni)kalan syönti on helpottanut protskupuolella.

Itse olen ollut kasvissyöjä nuorempana 8 vuotta, mutta nykyään syön lihaa/kanaa pari kertaa kuussa ja kalaa ehkä kerran viikkoon ja näin on ollut sen ajan kun on tullut enemmän lenkkeiltyä. En ole koskaan ajatellut että lihasta sinänsä olisi ollut hyötyä, mutuni on että maitotuotteiden korvaaminen vaatisi enemmän kekseliäisyyttä.

Olen tykännyt tehdä pirtelöä, johon ensin sauvasekoittimella murskataan n. 1/2 dl seesaminsiemeniä pienessä vesimäärässä ja sitten lisätään luonnonjogurttia, marjoja ja mitä vaan haluaa (pellavansiemenrouhetta, "voimajauheita" jne.). Tiedä sitten juoman ravintoarvoista urheilun kannalta, mutta terveellistä ja kiva välipala joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otetaanpa tähän keskusteluun osaa, kun vähensin aiemman aika olemattoman lihansyöntini vuodenvaihteessa olemattomaksi. Saattaapi käydä niin, että täällä tulen myöhemminkin pohtimaan syömisiäni, kun ajattelin, että voisi vähän entistä tarkemmin alkaa miettiä, saako ravinnostaan riittävästi kaikenlaista ravintoainetta.

Aluksi linkkivinkki, jota ei tainnut tässä keskustelussa olla: http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/erityisruokavaliot/#anchor-1126606 eli Olympiakomitean sivuilta löytyvä ravitsemusjuttu urheilijoille.

Yleensäkin olisi hyvä muistaa syödä riittävästi. Paino on pudonnut aika lailla

riittävästi viimeisen vuoden aikana, toukokuusta tammikuuhun noin 7 kiloa. Tällä hetkellä mietin lähinnä sitä, että ruokavalio menee helposti kovin hiilihydraattipitoiseksi. Mihin niitä suuria hiilarimääriä juoksemisessa tarvitaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin niitä suuria hiilarimääriä juoksemisessa tarvitaan?

Tähän on helppo vastata lainauksella noilta samoilta Olympiakomitean ravintosivuilta:

"Hiilihydraatit toimivat lihasten pääasiallisena energianlähteenä harjoittelussa. Hiilihydraattien tarve kasvaa energiankulutuksen kasvaessa. Koska urheilijoiden energiantarve on valtaväestöä suurempaa, myös hiilihydraatteja tarvitaan enemmän. Suurinta hiilihydraattien tarve on kestävyyslajeissa, joissa se voi olla yli kaksinkertainen valtaväestöön nähden. "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän on helppo vastata lainauksella noilta samoilta Olympiakomitean ravintosivuilta:

"Hiilihydraatit toimivat lihasten pääasiallisena energianlähteenä harjoittelussa. Hiilihydraattien tarve kasvaa energiankulutuksen kasvaessa. Koska urheilijoiden energiantarve on valtaväestöä suurempaa, myös hiilihydraatteja tarvitaan enemmän. Suurinta hiilihydraattien tarve on kestävyyslajeissa, joissa se voi olla yli kaksinkertainen valtaväestöön nähden. "

Kiitos pjh, tuli aivan yläasteen äidinkielen opettaja mieleen. Se kovasti puhui aina sisälukutaidosta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä siis juoksentelee useitakin kasvissyöjiä. Joskus tuli pohdittua tuota proteiinien saantia ja ruokavaliota urheilun tukena. Yllättävän helppoa hommaa kun löytää oikeanlaisia ruoka-aineita.

Syön illallisen aina lenkin jälkeen. Kiinnitän paljon huomiota myös lisukkeisiin. Kvinoa, ohra ja kaura ovat mainioita proteiinin lähteitä jolloin ne ovat täydentämässä koko aterian proteiinin osuutta. Pehmeä tofu on hyvä pohja esim. kasvispihveille ja pyöryköille. Tofu murusiksi ja sekaan voi laitella muussattuja papuja, kikherneitä ja raastettuja kasviksia. Munaa ei tarvitse, ja "pohjan" saa helposti turvottamalla puurohiutaleita ja leseitä maidossa tai kasvisliemessä.

Linssejä käytän paljon ravintosisältönsä takia, sekä panostan paljon myös raakaruokaan esim. idättämällä itse ituja salaatteihin, hyvää ja terveellistä. Noh, meni vähän reseptien jaon puolelle kyllä vaikka varsin asiantuntevaa infoa ketjussa näyttää jo olevan.

Siskoni joskus treenaili fitnessiä kilpailumielessä vegaanisella ruokavaliolla ja kyllä se minut ainakin onnistui vakuuttamaan lihaksillaan:D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä siis juoksentelee useitakin kasvissyöjiä. Joskus tuli pohdittua tuota proteiinien saantia ja ruokavaliota urheilun tukena. Yllättävän helppoa hommaa kun löytää oikeanlaisia ruoka-aineita.

Jos protskun saanti jotakuta kasvispipertäjää itseni lisäksi huolettaa, niin blogistani löytää ns. vegaanista äijäruokaa. Pitäisi olla ainakin proteiinia riittävästi. Muusta en uskalla luvata. EN ole päivittänyt tätä melkein vuoteen, mutta ehkä joskus taas lisää: http://vegaani.blogit.fi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää suhtaudun aika skeptisesti noihin superfoodeihin. Kyllähän ihmisen on tultava toimeen ihan perusterveelliselläkin ruualla. Ja jotenkin koen kauhean ristiriitaiseksi sen, että toisaalta tuohon superfood-ajatteluun liittyy ehkä lisäravinteiden tms. kammoksuminen ja korostetaan, että ravintoaineet pitäisi saada ruuasta. Myös luonnonmukaisuutta korostetaan. Mutta sitte toisaalta nuo kaikki maca-jauheet ym. on jotenkin aika lisäravinnemaisia, siis että niitä ikään kuin lisätään muuhun ruokaan (vai vetääkö joku niitä paljaaltaan?) ja myydään pienissä muovipaketeissa.

Mutta toisaalta toki kai parempi nuokin kuin ainaiset einekset (joita kaikki tuntuu ostavan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää suhtaudun aika skeptisesti noihin superfoodeihin. Kyllähän ihmisen on tultava toimeen ihan perusterveelliselläkin ruualla. Ja jotenkin koen kauhean ristiriitaiseksi sen, että toisaalta tuohon superfood-ajatteluun liittyy...

Minulla on vähän sama fiilis. Koko superfood -konseptissa on jotenkin erikoisuudentavoittelun tuntu.

Sekin, että viiden esitellyn joukossa oli esim. hamppu, herättää vähän ajatuksia.

Nyt tarvittaisiin joku kotimainen aktivistijoukko, joka sen sijaan että tuottaa goji-marjoja Tiibetistä, alkaisikin lobata esim. pellavasta ja karpalosta tai tyrnistä kansainvälistä superruokaa. Ne eivät ehkä toimi HIV- ja herpeslääkkeenä kuten spirulina, tai ~kolminkertaista seksuaalista halukkuutta kuten maca (tämä oli peräisin inkoilta Perusta), mutta ravinnesisällön puolesta pitäisi kyllä painia samassa kastissa noiden nykyisten listattujen kanssa.

Urheilijat ovat jo pitkään käyttäneet macaa myös lääkeaineiden (esim. steroidit) käytön yhteydessä, sen sivuvaikutuksia vähentävien ominaisuuksien vuoksi.

...

Monelle tuntuu olevan myös epäselvää, onko maca urheilussa sallittu aine. Maailman antidoping-toimikunnan (WADA) vuonna 2009 julkaisemalla listalla ei ollut yhtään adaptogeeniä, joten macaa voi huoletta nauttia myös ilman doping-käryn pelkoa.

Jos olisivat karpaasitkin käyttäneet Lahdessa Hemohessin sijaan macaa... :icon_rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni superfood tarkoittaa erityisen ravintoainetiheää ruokaa, ja kyllä mä uskon että moderni ruoka on keskimäärin jonkin verran köyhempää ravintoarvoiltaan kuin se ruoka, jota vanhoina hyvinä aikoina syötiin suoraan luonnosta. Jalostaminen ja tehokasvatus huonontavat ravintoarvoja. Eri asia on sitten, onko mitään järkeä ostella riistohintaan jotain uruguaylaista luomukaakaota ja tiibetiläisiä goji-marjoja, kun kyllä niitä superfoodeja löytyy ihan suomenkin luonnosta (nokkonen, mustikka, karpalo) ja viljeltynä niin kuin Eskon mainitsema pellava. Suomalainen mustikkahan on muuten suosittu superfood Japanissa ja sitä viedään sinne tonneittain. ;) Eli kai tuohon superfood-käsitteeseen liittyy jotain turhaa magiaa ja eksotiikkaa, kun toiselta puolelta maapalloa tilattu rehu tuntuu ihmisten mielestä paremmalta valinnalta kuin omat rehut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy