Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kathy

Kasvisruokavalio ja juoksu

Recommended Posts

Hei hyvät juoksijat!

Mahtaakohan foorumilla liikkua muita kasvisruokavaliota noudattavia juoksijoita? Itse olen pescovegetaristi (eli syön kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotuotteita (laktoositon), munia ja kalaa). Oma valintani noudattaa kyseistä ruokavaliota on sekä eettinen, että terveyteen liittyvä. Itselläni on sellainen kokemus, että heti kun treeniä kertyy hieman enemmän, nälän tunne on aivan pohjaton. (Se on mahdollista kyllä ilman kasvisruokavaliotakin, tiedän!) Mietin, saanko riittävästi kaikkia ravintoaineita kasvisruokavaliosta ajatellen kestävyysjuoksun harrastamista?

Kasvisruokavalioni on joustava, saatan siis syödä karkkia jossa on liivatetta. Eli en ole aivan ehdoton. (Tähän jollain todellisella kasvisruokailijalla on varmasti sanansa sanottavana...) Lihaa sinällään vältän kuitenkin. Muuten ruokavalioni on mielestäni terveellinen. Syön tavallista kotiruokaa töissä. Välipaloina yms. syön hedelmiä, soija-ja viljajugurtteja, leipää (ehkä liikaakin). Ja puuro on hyvää!

Minulla on jostain kumman syystä luontaisesti hyvät hemoglobiiniarvot, eikä tämä ruokavalio ole sitäkään hetkauttanut. Nämä arvot olen testauttanut aina tilaisuuden tullen. Toisinaan kuitenkin pohdin johtuuko väsymykseni treenatessa ruokavaliostani? Mielipiteitä?

Mielenkiinoista olisi kuulla, kokemuksistanne kasvisruokavalion ja juoksun yhdistämisestä. Vaikka, et olisikaan kasvisruokalija olisi mielenkiintoista kuulla pohdinoja/mielipiteitä aiheeseen liittyen.

Jep. Toivottavasti saan jotain vastauksia tai pohdintoja. Kiitän ja kumarran niistä kauniisti jo näin etukäteen.

Kathy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut parin vuoden taukoa lukuunottamatta lakto-ovovegetaristi viimeiset 14 vuotta, käytännössä myös koko sen ajan kun olen harrastanut juoksua. En ole missään vaiheessa havainnut, että lihan ja kalan poisjättäminen olisi jotenkin haitannut juoksemista. Riittävään proteiinin saamiseen kiinnitän huomiota ja syön aika hiilihydraattipitoista ruokaa, mutta muuten en ole erityisemmin miettinyt ruokavaliotani liikunnan näkökulmasta.

Kasvisruokavaliota noudattaessa pitää hieman enemmän kiinnittää huomiota proteiinin saamiseen. Tosin, kun syöt kalaa, niin sekin on kunnossa. Kun Paavo Nurmikin oli vege, niin eiköhän sillä ruokavaliolla tavallinen taapertajakin kykene kipittämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen pescovegetaristi, ollut pian 14 vuotta. Kasvispainotteisessa ruokavaliossa proteiinin saanti on yleensä se, mihin tulee kiinnittää eniten huomiota. Koska proteiinit ovat solujen rakennusaineita ja tärkeitä tekijöitä solujen eri toiminnoissa, korostuu niiden tarve aktiiviliikkujan (ja laihduttajan) tuokavaliossa. Liha on eittämättä paras proteiinin lähde, koska se sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja, mutta kalastakin saa proteiineja ihan hyvässä pakkauksessa.

Itse syön kalaa useampana päivänä viikossa. Lisäksi syön pähkinöitä (mm.välipalana oiva energian lähde hyvine rasvoineen) ja palkokasveja sekä höystän ruokiani raejuustolla. Helposti tulisi vedettyä kovaan nälkään vaan näkkäriä levitteen kanssa, jonka jälkeen käy yleensä niin, että nälkä häviää ja sitä kunnon ruoka ei tule syötyä. Siispä yritän aina nähdä sen verran vaivaa, että saan koottua sellaisen evään, jossa on kaikkea sopivassa suhteessa. Paljon teen ruokaisia salaatteja, joissa on esim. kalaa/katkarapuja/keitettyä kananmunaa/pähkinöitä/siemeniä/juustoa/papuja. Tulee hyvää ja täyttävää! Jonkin verran käytän soijavalmisteita.

Lenkin/salin jälkeen on tullut tavaksi myös vetäistä Hera80-jauheesta väännetty rahka tai drinksu. Siihen ku sitten vetää vaikka pari hedelmää niin saa myös sitä hiilaripuolta. Muutenkin menee paljon hedelmiä ja marjoja ja jos jonkin sortin kasviksia.

Tällä ruokavaliolla olen jaksanut treenata hyvin ja parantaa tuloksia. Olen joskun miettinyt sen lihan palauttamista ruokavalioon, mutta koska ei yhtään tee mieli niin en ole pakottanut itseäni. Ja tosiaan kasvispainotteisella ruokavaliollakin pystyy saamaan niitä protskuja ihan hyvin. Vaikka olen tässä jankannutkin niistä protskuista vaan, niin tottahan monipuoliseen ruokavalioon kuuluu paljon muutakin, niinkuin varmasti tiedät. Netissäkin on paljon tietoa ravinnosta ja ilmaisia ohjelmia, joiden avulla pystyy tarkkailemaan omaa syömistään ja eritoten sen laatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minä olen jo kymmenisen vuotta ollut samankaltaisella ruokavaliolla kuin Kathy, tosin silloin tällöin syön lihaakin nykyään, kun lapsille tulee liharuokia kuitenkin kokkailtua. Ja eikös amerikkalainen ultrajuoksija Scott Jurek ole myös kasvissyöjä? Hyvin tuntuu hänellä juoksu kulkevan ilman lihaakin :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kaksi vuotta noudattanut vegaanista ruokavaliota. Jatkuvat jännetulehdukset ovat helpottaneet. Mitään vaikutusta muuhun ei juurikaan ole ollut havaittavissa. Tofua ja seitania pitää proteiinin saannin vuoksi pakottautua syömään enemmän kuin luonnostaan tulisi tehtyä ja rasvakin tahtoo välillä jäädä vähän liian vähiin. B12- ja D- vitamiineja sekä kalsiumia täytyy syödä pillereinä. Hetken, kun jalka oli paketissa ja olin saikulla, jaksoin blogata vegaanimössöjäni, mutta nyt se on jäänyt. Vanhaa blogia löytyy osoitteesta: http://vegaani.blogit.fi/

Puolentoista vuoden vegaaniruokavalion jälkeen kolesteroliarvot olivat nousseet jonkin verran, samoin yllättäen hemoglobiini. Vähän niin kuin kaikkien oppien vastaisesti. Jos olisin korkean kolesterolin takia vegaaniksi ryhtynyt, niin olisi varmaan vähän harmittanut. Tulos saattoi liittyä siihen, että kaikki rasvansaanti, myös hyvän rasvan saanti romahti vegaaniruokavalion myötä. Perjantaina saan kuulla uudet verikoetulokset, saa nähdä onko pakkorasvan syöminen parantanut kolesteroliarvoja.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä käsitteet ovat mulle hieman hämäriä. Vegetaristi tarkoittaa luullakseni henkilöä, joka ei syö mitään eläinperäistä, kun taas vegaani tämän lisäksi ei käytä esim. villasukkia tai nahkabuutseja? Itse en ole ikinä ollut vegetaristi (tai vegaani), mutta pitkiä aikoja on tullut elettyä "fleksitaristina". En usko että tästä mitään haittaa on, paitsi että kalaa kannattaisi syödä useammin.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni sekä vegetaristi että vegaani voivat yleensä syödä mitä vain, mutta eivät halua. Tarkennetaan nyt vielä, että en ole vegaani, vaan noudatan vegaanista ruokavaliota.

Vegaaninen ruokavalio ei sisällä mitään eläinperäistä - vegetaristinen ruokavalio sen sijaan saattaa sisältää ja usein sisältääki. Vegetaarinen on terminä paljon epämääräisempi, useimmiten se kai tarkoittaa lähinnä ruokavalotai, jossa ei ole mitään varsinaista lihaa, mutta muuta eläinperäistä voi hyvinkin olla Toisinaan termiin lisätään lisämääräitä sen mukaan, mitä muuta kuin kasviksia ruokavalioon kuuluu, esim. lakto-, ovo-, pesci- tms. vegetaarinen. Ravintolaruuassa vegetaarinen, eli "kasvisruoka", voi tarkoittaa lähes mitä vain. Yleensä ruuassa sentään on edes jotain kasvista. Mutta esimerkiksi "kasvispastassa" on poikkeuksetta ainakin juustoa ja toisinaan myös kermaa. Kasvissallaatissa voi olla fetaa ja kasvispyttipannussa voi ravintoloitsijan mielestä hyvin olla muna päällä. Senpä vuoksi olen päätynyt pyytämään "vegaanista" ruokaa, niin ei tule yleensä niin paljon epäselvyyksiä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pescovegetaristi minäkin. Jo vuosia, muistaakseni noin 15 vuotta.

En hirvittävästi kiinnitä huomiota siihen, mitä syön. En edes proteiinin saantiin. Kalaa syön ehkä kerran viikossa. Maitotuotteita päivittäin, samoin pähkinöitä, hedelmiä ja marjoja. Puuro on hyvää, sitä syön lähes joka aamu. Makeita herkkuja, kuten karkkia, keksiä, jäätelöä menee luvattoman paljon. Juoksu kulkee ihan kepeästi. Ei tosin ole kokemusta miten kulkisi lihalla, mutta eipä tee mieli kokeillakaan! Näillä eväillä eteenpäin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senpä vuoksi olen päätynyt pyytämään "vegaanista" ruokaa, niin ei tule yleensä niin paljon epäselvyyksiä.

Mulla kuitenkin jäi ensin epäselväksi. :smiley: Täysvegetaristinen olisi minusta selkeämpi termi. Vaan mitäpä tästä turhaan jauhamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilin huvikseni viime keväänä kasvisruokavaliota parin kuukauden ajan. Seurauksena oli vaarallisen nopea painon lasku vaikka olin jo valmiiksi normaalipainoinen. Vauhti kiihtyi ja into sen mukana ja aika nopeasti päädyin n. 6kk telakalle :). Hyvin tuolla pärjäsi, mutta aika tarkkana pitää olla näköjään energiansaannin kanssa jos juoksee. Jos nyt kokeilisin uudestaan, nauttisin aika reippaasti öljyä, pähkinöitä jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin yksi lacto-ovopescovegetaristi. Yritän kiinnittää sen verran extrahuomiota ruokavalioon, että söisin jonkin proteiinipitoisen välipalan lenkin jälkeen: pähkinöitä, (soija)jugurttia, raejuustoa tms. Mulla ei kasvisvoittoinen ruokavalio ole vaikuttanut hb-arvoon, se on aina ollut matalahko. Ja rasvoja ei ole mitattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kävin terveydnehoitajan juttusilla kuulemassa verikoetuloksia.

Edellisen mittauskerran jälkeen olen vielä vähentänyt hiilihydraattia, ravinto koostuu siis pääasiassa kasviksista, kasvisproteiinista (soijaö ja vehnäperäinen), kasvisöljyistä ja pehmeistä ravistorasvoista sekä äärimmäisen pienestä hiilihydraattimäärästä. Juoksua tähän päälle ajankohdasta riippuen 25-50 km/viikko. Periaatteessa siis ravinto- ja liikuntasuositukset on täytetty lähes niin hyvin kuin pystyy. (Kala on ainoa puutos, mutta omegatkin hankin pellavaöljystä.)

Tästä huolimatta kolesteroli edelleen koholla (ja hemoglobiini hyvä). Siis kumpikin oikeastaa päinvastoin kuin teorian mukaan pitäisi olla. :WTF:

Pieniähän ne suositusten ylitykset ovat: kokonaiskolesteroli ja huono kolesteroli vähän koholla, hyvä yli suositusten ja triglyseridit ok. Ihmetyttää silti melkoisesti. Kolesterolin kannalta ainoa mieleen tuleva "pahe" on aito espresso, jota kuluu kyllä ehkä vähän liikaa. Täytyy kai siitäkin nautinnosta sitten luopua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koululla syön lihaa, jos sitä on tarjolla, mutta kotona menee viikossa melko tasan 3,5kg leipää, 700g vähärasvaista juustoa, pari litraa jäätelöä ja noin 5kg hedelmiä - siinäpä se melkein olikin (päivittäisen kouluruokailun lisäksi). Viikonloppuisin en syö lämmintä ateriaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koululla syön lihaa, jos sitä on tarjolla, mutta kotona menee viikossa melko tasan 3,5kg leipää, 700g vähärasvaista juustoa, pari litraa jäätelöä ja noin 5kg hedelmiä - siinäpä se melkein olikin (päivittäisen kouluruokailun lisäksi). Viikonloppuisin en syö lämmintä ateriaa.

Kannattaisi ehkä opetella kokkaamaan. :fryingpan: Mä en kestäisi päivääkään ilman lämmintä ruokaa, se onko siinä lihaa vai ei on aika merkityksetöntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy