Guest Oksan Kuvio Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Olen pitänyt itseäni rauhallisena kuskina, joka ei provosoidu liikenteessä. Tänään se hermostuminen kuitenkin sitten tapahtui: välkäytin valoja ja sanoin ääneen "URPO!". Mikä aiheutti tämän mieltä myllertäneen tapahtuman? Olin liittymässä pahimpaan aamuruuhkaan moottoritielle Oulussa Peltolan kohdalla pohjoiseen päin. Nopeusrajoitus oli 80 (kyllä, tämä on totta Oulussa). Katsoin sopivan raon kahden auton välissä (pieni rako, mutta kuitenkin ...), jolloin pystyisin liittymään liikenteeseen samaa vauhtia kuin liikennevirta. Mutta sitten URPO! kiihdytti raon umpeen juuri ennen kuin olin liittymässä. Olisi antanut lisää tilaa! Miksi pitää olla noin URPO! ? Mikä siinä oikein tulee mieleen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hatapa Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Ai Oulussa ajellaan noin. vähän sama tilanne täällä keskisessä Suomessa, jossa tuo liittyminen liikennevirtaan, kaistanvaihto kaupungissa ja ohittaminen perustuvat aina muiden autoilijoiden yllättämiseen. Paras konsti päästä motarille on kiihdyttää vauhti sinne 150 km/h:iin. Kyllä sieltä se rako löytyy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petex Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Noinhan siinä yleensä käy. Kun mielestään kiihdyttää järkevästi ehtiäkseen sopivaan rakoon, niin "ohitettava" kokee saavansa märän rukkasen vasten naamaansa. Provokaation välttämiseksi on aina parempi kiihdyttää niin, että saavuttaa rinnalla ajavan nopeuden, ja sitten vähän hidastaen jättäytyä rinnalla ajavan taakse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
micc Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Hmm.. menee kyllä totaalisen off-topiciksi juoksupalstalla, mutta lähdetään mukaan... Olin viime vuonna mukana onnettomuudessa joka syntyi kun yritin liittyä helsingissä kehätielle ja kehätietä jo ajava alkoikin kirittämään nopeuttaan niin että en päässyt hänen edelleen. Syynä oli ilmeisesti se, että hän kuvitteli jotenkin helpottavansa minun pääsyäni liikennevirran mukaan. Oikeasti kävi kuitenkin niin, että jouduin lopulta tekemään rajun jarrutuksen kun kiihdytyskaista loppui kesken (ja vieressä ajava auto kiihdytti koko ajan nopeuttaan niin etten päässyt vaihtamaan kaistaa) ja hän puolestaan rysäytti vauhdilla autojonon viimeisenä seisoneen auton perään. Toki joskus on järkevää väistää jos näkee että kiihdystyskaistalla ei saa nopeutta tarpeeksi, mutta silloinkin on parempi siirtyä itse siihen vasemmalle kaistalle kun alkaa sähläämään nopeutensa kanssa (jolloin liittyjän on mahdotonta enää sopeuttaa omaan nopeuttaan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
alle3h Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Tieliikennelain 3.4.1981/267 21§ sanoo: Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Liittymässä täytyy siis odottaa kiltisti, että ruuhka on ohi. Tosin 10§ sanoo: Ajoneuvojen välinen etäisyys Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään. Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin. Joten kyllä niitä välejä pitäisi myös löytyä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.BoneS Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Tosin 10§ sanoo: Ajoneuvojen välinen etäisyys Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään. Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin. Joten kyllä niitä välejä pitäisi myös löytyä. Jep. Ja lisäksi välin tahallinen kiinni kiihdyttäminen on tulkittavissa 3§ rikkomiseksi: Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oksan Kuvio Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 micc: tällä palstalla kaikki aiheet käy (Yleinen). Ei mulla kyllä enää yhtään korpea. Ajattelinkin aamulla, että pitää hyödyntää hyvä tuitutus ja eikun kädet heti näppikselle kun mahdollista. Tätä periaatetta kun noudattaa, niin työelämään saa nopeasti lisää mielenkiintoa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
micc Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 (edited) micc: tällä palstalla kaikki aiheet käy (Yleinen). Ei mulla kyllä enää yhtään korpea. Niinhän tuossa "Yleinen" osio kohdalla tosiaan lukee, ja jos foorumin pitäjä on niin päättänyt niin mikäs siinä. Eikä minua sinällään häiritse jos palstalla keskustellaan muustakin kuin liikunnasta, enhän muuten olisi tähän ketjuun edes vastannut. Noin yleisellä tasolla olen kuitenkin sitä mieltä että verkkokeskusteluissa aiheessa/aihepiirissä pysyminen on suurempi hyve kuin aiheesta lipsuminen. Mitä tulee tuohon keskustelun varsinaiseen aiheeseen, niin olen itse kyllä huomannut sekä moottoritiellä että kaupukiajossa myös ihan tietoista pyrkimystä estää toista vaihtamasta kaistaa "eteen". Luulen että tämä voi olla jopa osasyynä siihen, että moni vaihtaa kaupungissa (ainakin Hgi:ssä) kaistaa hyvin nopeasti ja niin että jos vilkkua käytetään niin se laitetaan päälle vasta kun toisen puolen pyörät ovat jo keskiviivan yli. Jos laittaa vilkun päälle ennen kaistanvaihtoa niin aina välillä käy niin että viereistä kaistaa ajava "hyökkääkin" siihen väliin ajamalla nopeasti ihan kiinni edellä ajavan puskuriin. En jaksa tajua moista. Mielenkiintoinen aspeksi on myös se, että tämä "et kyllä tuu mun eteen" tuntuu liittyvän osittain myös siihen minkälaisella autolla ajaa. Kun ajan 20v vanhalla ruosteisella pikkuautolla niin tätä tapahtuu subjektiivisten havaintojeni mukaan enemmän kuin silloin kun ajan uudella ja isolla autolla. Kuitenkin ajan molemmilla autoilla samalla tavalla, käytän vilkkua samalla tavalla jne. Muokattu 1. joulukuuta , 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janus Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Espoossa Kehä 1:llä Lintuvaaran kohdalla on rakenteilla tunneli, ja Lintuvaaran liittymä on yhtä massiivista tietyömaata. Paikalla on väliaikaiset liittymät Lintuvaaran suunnasta kehälle itään ja länteen. Näissä liittymissä kiihdytyskaistat on todella lyhyet, ehkä max 10 metriä. On vähintäänkin haasteellista yrittää päästä mukaan Kehä 1:n liikennevirtaan klo 8 aamulla. Jos kaipaat jännitystä elämääsi, mene kokeilemaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
villho Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Espoossa Kehä 1:llä Lintuvaaran kohdalla on rakenteilla tunneli, ja Lintuvaaran liittymä on yhtä massiivista tietyömaata. Paikalla on väliaikaiset liittymät Lintuvaaran suunnasta kehälle itään ja länteen. Näissä liittymissä kiihdytyskaistat on todella lyhyet, ehkä max 10 metriä. On vähintäänkin haasteellista yrittää päästä mukaan Kehä 1:n liikennevirtaan klo 8 aamulla. Jos kaipaat jännitystä elämääsi, mene kokeilemaan... Leppävaara-Lintuvaara -akseli on muutenkin ihan yhtä hullunmyllyä. Niin sekä Turunväylällä, että Kehä I:llä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 En tiedä Oulusta, mutta ilolla olen huomannut, että ainakin Kehä III:lla "vetoketju" toimii nykyisin hämmästyttävän hyvin. Tietysti aina joukkoon mahtuu joku Urpo, joka kynsin ja hampain pitää kiinni etuajo-oikeudestaan. Mutta pääsääntöisesti mennään sivistyneesti vuoron perään varsinkin, jos jonon etenemisvauhti on hidasta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iacobus Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Olen pitänyt itseäni rauhallisena kuskina, joka ei provosoidu liikenteessä. Tänään se hermostuminen kuitenkin sitten tapahtui: välkäytin valoja ja sanoin ääneen "URPO!". Mikä aiheutti tämän mieltä myllertäneen tapahtuman? Olin liittymässä pahimpaan aamuruuhkaan moottoritielle Oulussa Peltolan kohdalla pohjoiseen päin. Nopeusrajoitus oli 80 (kyllä, tämä on totta Oulussa). Katsoin sopivan raon kahden auton välissä (pieni rako, mutta kuitenkin ...), jolloin pystyisin liittymään liikenteeseen samaa vauhtia kuin liikennevirta. Mutta sitten URPO! kiihdytti raon umpeen juuri ennen kuin olin liittymässä. Olisi antanut lisää tilaa! Miksi pitää olla noin URPO! ? Mikä siinä oikein tulee mieleen? Täällä se sitten paljastui, että kuka pönttö yritti aamulla tunkea siihen eteen. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
corner Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 ...ilolla olen huomannut, että ainakin Kehä III:lla "vetoketju" toimii nykyisin hämmästyttävän hyvin. Juuri näin olen itsekin havainnoinut, sama pätee yleensä myös Tuusulan väylällä. Tietysti aina löytyy muutama URPO, joille hyvin toimiva vetoketju-systeemi ei riitä, mutta muiden joustavan ja järkevän liikennekäyttäytymisen ansiosta nämä kaaharitkin yleensä mahtuvat sekaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
esan Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Share Lähetetty 1. joulukuuta , 2009 Kyllä on rentouttavaa kulkea työmatkat junalla. Jo kolmas kuukausilippu menossa, eikä vielä kukaan ole kiilannut junan eteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now