Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Moottoritielle liittyminen ja sen estäminen


Guest Oksan Kuvio

Recommended Posts

Olen pitänyt itseäni rauhallisena kuskina, joka ei provosoidu liikenteessä. Tänään se hermostuminen kuitenkin sitten tapahtui: välkäytin valoja ja sanoin ääneen "URPO!".

Mikä aiheutti tämän mieltä myllertäneen tapahtuman?

Olin liittymässä pahimpaan aamuruuhkaan moottoritielle Oulussa Peltolan kohdalla pohjoiseen päin. Nopeusrajoitus oli 80 (kyllä, tämä on totta Oulussa). Katsoin sopivan raon kahden auton välissä (pieni rako, mutta kuitenkin ...), jolloin pystyisin liittymään liikenteeseen samaa vauhtia kuin liikennevirta. Mutta sitten URPO! kiihdytti raon umpeen juuri ennen kuin olin liittymässä. Olisi antanut lisää tilaa! Miksi pitää olla noin URPO! ? Mikä siinä oikein tulee mieleen? :WTF:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ai Oulussa ajellaan noin. vähän sama tilanne täällä keskisessä Suomessa, jossa tuo liittyminen liikennevirtaan, kaistanvaihto kaupungissa ja ohittaminen perustuvat aina muiden autoilijoiden yllättämiseen.

Paras konsti päästä motarille on kiihdyttää vauhti sinne 150 km/h:iin. Kyllä sieltä se rako löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Noinhan siinä yleensä käy. Kun mielestään kiihdyttää järkevästi ehtiäkseen sopivaan rakoon, niin "ohitettava" kokee saavansa märän rukkasen vasten naamaansa. Provokaation välttämiseksi on aina parempi kiihdyttää niin, että saavuttaa rinnalla ajavan nopeuden, ja sitten vähän hidastaen jättäytyä rinnalla ajavan taakse.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. menee kyllä totaalisen off-topiciksi juoksupalstalla, mutta lähdetään mukaan...

Olin viime vuonna mukana onnettomuudessa joka syntyi kun yritin liittyä helsingissä kehätielle ja kehätietä jo ajava alkoikin kirittämään nopeuttaan niin että en päässyt hänen edelleen. Syynä oli ilmeisesti se, että hän kuvitteli jotenkin helpottavansa minun pääsyäni liikennevirran mukaan. Oikeasti kävi kuitenkin niin, että jouduin lopulta tekemään rajun jarrutuksen kun kiihdytyskaista loppui kesken (ja vieressä ajava auto kiihdytti koko ajan nopeuttaan niin etten päässyt vaihtamaan kaistaa) ja hän puolestaan rysäytti vauhdilla autojonon viimeisenä seisoneen auton perään.

Toki joskus on järkevää väistää jos näkee että kiihdystyskaistalla ei saa nopeutta tarpeeksi, mutta silloinkin on parempi siirtyä itse siihen vasemmalle kaistalle kun alkaa sähläämään nopeutensa kanssa (jolloin liittyjän on mahdotonta enää sopeuttaa omaan nopeuttaan).

Link to comment
Share on other sites

Tieliikennelain 3.4.1981/267 21§ sanoo:

Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Liittymässä täytyy siis odottaa kiltisti, että ruuhka on ohi.

Tosin 10§ sanoo:

Ajoneuvojen välinen etäisyys

Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.

Joten kyllä niitä välejä pitäisi myös löytyä.

Link to comment
Share on other sites

Tosin 10§ sanoo:

Ajoneuvojen välinen etäisyys

Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.

Joten kyllä niitä välejä pitäisi myös löytyä.

Jep. Ja lisäksi välin tahallinen kiinni kiihdyttäminen on tulkittavissa 3§ rikkomiseksi:

Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

Link to comment
Share on other sites

micc: tällä palstalla kaikki aiheet käy (Yleinen). Ei mulla kyllä enää yhtään korpea. Ajattelinkin aamulla, että pitää hyödyntää hyvä tuitutus ja eikun kädet heti näppikselle kun mahdollista.

Tätä periaatetta kun noudattaa, niin työelämään saa nopeasti lisää mielenkiintoa.

Link to comment
Share on other sites

micc: tällä palstalla kaikki aiheet käy (Yleinen). Ei mulla kyllä enää yhtään korpea.

Niinhän tuossa "Yleinen" osio kohdalla tosiaan lukee, ja jos foorumin pitäjä on niin päättänyt niin mikäs siinä. Eikä minua sinällään häiritse jos palstalla keskustellaan muustakin kuin liikunnasta, enhän muuten olisi tähän ketjuun edes vastannut. Noin yleisellä tasolla olen kuitenkin sitä mieltä että verkkokeskusteluissa aiheessa/aihepiirissä pysyminen on suurempi hyve kuin aiheesta lipsuminen.

Mitä tulee tuohon keskustelun varsinaiseen aiheeseen, niin olen itse kyllä huomannut sekä moottoritiellä että kaupukiajossa myös ihan tietoista pyrkimystä estää toista vaihtamasta kaistaa "eteen". Luulen että tämä voi olla jopa osasyynä siihen, että moni vaihtaa kaupungissa (ainakin Hgi:ssä) kaistaa hyvin nopeasti ja niin että jos vilkkua käytetään niin se laitetaan päälle vasta kun toisen puolen pyörät ovat jo keskiviivan yli. Jos laittaa vilkun päälle ennen kaistanvaihtoa niin aina välillä käy niin että viereistä kaistaa ajava "hyökkääkin" siihen väliin ajamalla nopeasti ihan kiinni edellä ajavan puskuriin. En jaksa tajua moista.

Mielenkiintoinen aspeksi on myös se, että tämä "et kyllä tuu mun eteen" tuntuu liittyvän osittain myös siihen minkälaisella autolla ajaa. Kun ajan 20v vanhalla ruosteisella pikkuautolla niin tätä tapahtuu subjektiivisten havaintojeni mukaan enemmän kuin silloin kun ajan uudella ja isolla autolla. Kuitenkin ajan molemmilla autoilla samalla tavalla, käytän vilkkua samalla tavalla jne.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Espoossa Kehä 1:llä Lintuvaaran kohdalla on rakenteilla tunneli, ja Lintuvaaran liittymä on yhtä massiivista tietyömaata. Paikalla on väliaikaiset liittymät Lintuvaaran suunnasta kehälle itään ja länteen. Näissä liittymissä kiihdytyskaistat on todella lyhyet, ehkä max 10 metriä. On vähintäänkin haasteellista yrittää päästä mukaan Kehä 1:n liikennevirtaan klo 8 aamulla. Jos kaipaat jännitystä elämääsi, mene kokeilemaan...

Link to comment
Share on other sites

Espoossa Kehä 1:llä Lintuvaaran kohdalla on rakenteilla tunneli, ja Lintuvaaran liittymä on yhtä massiivista tietyömaata. Paikalla on väliaikaiset liittymät Lintuvaaran suunnasta kehälle itään ja länteen. Näissä liittymissä kiihdytyskaistat on todella lyhyet, ehkä max 10 metriä. On vähintäänkin haasteellista yrittää päästä mukaan Kehä 1:n liikennevirtaan klo 8 aamulla. Jos kaipaat jännitystä elämääsi, mene kokeilemaan...

Leppävaara-Lintuvaara -akseli on muutenkin ihan yhtä hullunmyllyä. Niin sekä Turunväylällä, että Kehä I:llä.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä Oulusta, mutta ilolla olen huomannut, että ainakin Kehä III:lla "vetoketju" toimii nykyisin hämmästyttävän hyvin. Tietysti aina joukkoon mahtuu joku Urpo, joka kynsin ja hampain pitää kiinni etuajo-oikeudestaan. Mutta pääsääntöisesti mennään sivistyneesti vuoron perään varsinkin, jos jonon etenemisvauhti on hidasta.

Link to comment
Share on other sites

Olen pitänyt itseäni rauhallisena kuskina, joka ei provosoidu liikenteessä. Tänään se hermostuminen kuitenkin sitten tapahtui: välkäytin valoja ja sanoin ääneen "URPO!".

Mikä aiheutti tämän mieltä myllertäneen tapahtuman?

Olin liittymässä pahimpaan aamuruuhkaan moottoritielle Oulussa Peltolan kohdalla pohjoiseen päin. Nopeusrajoitus oli 80 (kyllä, tämä on totta Oulussa). Katsoin sopivan raon kahden auton välissä (pieni rako, mutta kuitenkin ...), jolloin pystyisin liittymään liikenteeseen samaa vauhtia kuin liikennevirta. Mutta sitten URPO! kiihdytti raon umpeen juuri ennen kuin olin liittymässä. Olisi antanut lisää tilaa! Miksi pitää olla noin URPO! ? Mikä siinä oikein tulee mieleen? :WTF:

Täällä se sitten paljastui, että kuka pönttö yritti aamulla tunkea siihen eteen. ;)

Link to comment
Share on other sites

...ilolla olen huomannut, että ainakin Kehä III:lla "vetoketju" toimii nykyisin hämmästyttävän hyvin.

Juuri näin olen itsekin havainnoinut, sama pätee yleensä myös Tuusulan väylällä. Tietysti aina löytyy muutama URPO, joille hyvin toimiva vetoketju-systeemi ei riitä, mutta muiden joustavan ja järkevän liikennekäyttäytymisen ansiosta nämä kaaharitkin yleensä mahtuvat sekaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy