Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ekan maratonin tavoiteaika


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Olen juuri aloittanut treenamisen tukholmaan 2010. Juossut en ole enemmin oikeastaan ollenkaan, mutta harrastanut muunlaista urheilua jossain määrin, eli jonkinlainen pohjakunto löytyy...

Onko kovin epärealistinen tavoite lähteä treenaamaan 4 tunnin ohjelmalla ja yrittää juosta alle 4h eka maratoni?(olen nainen, jos merkitystä...)

Link to comment
Share on other sites

Itselleni ainakin alle 4h on jo kova saavutus. Olen urheillut kovastikin aikoinaan lapsena+nuorena, mutta 15 v tauon jälkeen tavoitteena 4h on haastava. Toki tavoitteet pitää laittaa tarpeeksi ylös, jotta motivaation saa pidettyä yllä.

Riippuu niin monesta tekijästä, ikä, pohjakunto ja taustat, paino, motivaatio ym henkiset tekijät, harjoittelumäärät, ei voi sanoa suoriltakäsin. Tsemppiä!:thumbsup:

Hoks, Kirsi Valastin Naisen Juoksukirjaa voin suositella kaikille naisjuoksijoille.

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteet on aina yksilöllisiä. Voi olla että 4h on sulle helppo hölkkä, tai sitten aivan utopiaa. Suosittelen, että asetat jonkun tavoitteet jonkun lyhyemmän kisan perusteella. Ja tavoitetta voi sitten päivittää lähempänä, jos tuntuu, että huti menee. Minä jouduin lisäämään 15 minuuttia alkuperäiseen tavoiteaikaani. Ei sitä 10kk aiemmin osannut arvioida - optimistina laitoin itselleni tosi kovan tavoitteen. Tavoitteen saavuttaminen, vaikkakin olin vähän helpottanut urakkaa, oli aivan uskomaton kokemus.

Onnea treeneihin!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Riippuu niin monesta tekijästä, ikä, pohjakunto ja taustat, paino, motivaatio ym henkiset tekijät, harjoittelumäärät, ei voi sanoa suoriltakäsin. Tsemppiä!:thumbsup:

Ikää on 33v, pituutta 165cm, painoa 57kg, rasva% 18.5, motivaatio korkealla ja jollain valmiilla ohjelmalla tarkoitus tosissaan alkaa harjoittelemaan.

Taustalla enemmän lihaskuntotreeniä ja kävelylenkkejä, kuin kovempaa aerobista liikuntaa. Pyöräilyä olen harrastanut viime keväästä.

Link to comment
Share on other sites

Ikää on 33v, pituutta 165cm, painoa 57kg, rasva% 18.5, motivaatio korkealla ja jollain valmiilla ohjelmalla tarkoitus tosissaan alkaa harjoittelemaan.

Taustalla enemmän lihaskuntotreeniä ja kävelylenkkejä, kuin kovempaa aerobista liikuntaa. Pyöräilyä olen harrastanut viime keväästä.

Varmasti pääset äkkiä hyvään juoksukuntoon. Ensimmäisen maran tavoitteeksi kannatta ajatella maalinpääsy, kokemus ja tunne on kuitenkin ennenkokematon. 30km kohdalla sitä vannoo, ettei lähde koskaan enää moiseen rääkkiin, mikä vaihtuu voittajan tunteeksi maaliviivan näkyessä edessä.

Sepon ohjelmat on hyviä, niitä on aloittelijankin helppo seurata. Onko sinulla kaveria juoksuhommiin? Kaveri tai joku "tukihenkilö" auttaa todella paljon. Hanki kunnon varusteet, mm netin kautta voi tilata halvemmalla kenkiä, käy vaan ensin urheilukaupassa sovittelemassa. Itse en ole sykemittarin perään, mutta se voi motivoida ja auttaa harjoittelussa.

Juoksu on tosi kivaa, onneksi sen tajus viimeistään nyt, vähän yli 3-kymppisenä!

Link to comment
Share on other sites

Kuten Petsa totesikin, fiksuinta on juosta jonkun alimatkan kisa ja yrittää siitä tehdä johtopäätöksiä.

Toinen vaihtoehto on tarkistaa omat harjoitusvauhdit ja -sykkeet ohjelman vastaaviin verrattuna. Esim marathon.se:n sivuilla olevan 4 h ohjelmassa PK-lenkit juostaan noin 6 min/km vauhtia. Jos tämä siis kuulostaa sopivalta PK-vauhdilta (=menee kevyesti, selvästi puuskuttamatta, itse asiassa juurikaan hengästymättä), ei muuta kuin 4 h ohjelman kimppuun.

Link to comment
Share on other sites

Tarvitseeko ekalla maratonilla olla tavoiteaika? Oli kyllä itselläkin, mutta jälkikäteen tuli mieleen, että vähän turhaa se ehkä oikeastaan oli. Toisaalta spekulointi on tietysti muuten ajoittain tylsänkin maratonharjoittelun suola. Itsekin tulee melkeinpä päivittäin laskeskeltua viimeisimmän harjoituslenkin perusteella erilaisia tuloshaarukoita seuraavalle maratonille. Tähänhän löytyy netistäkin älytön määrä kaikenlaisia laskureita. Yleensä arviot ovat menneet pieleen aikalailla, toteutunut aika on muistaakseni aina ollut joko yli tai onneksi toisinaan alikin kaikista haarukoista

Link to comment
Share on other sites

Itselläni ei ollut tavoitetta, mutta nämähän aina ovat ihmisestä kiinni. Toiset jopa eivät vaan voi olla kilpailematta ja tai tavoittelematta parempaa aikaa kuin muilla jo ennen kuin edes on juossut ensimmäistä kisaa.

Tänään tapan lenkillä TODELLA hurjan kaverin, joka uhkasi lopettaa juoksemisen, jos aika ikinä painuu yli kolmen tunnin. Ikää kaverilla oli 62 vuotta ja sen mittaisia juostuja kisoja oli takana 22 kpl, siis jotka kaikki olivat menneet huomattavasti tuota nopeammin. Ennätyksekseen taisi mainita 39 vuotiaana juosseensa 2:24 tai jotain siihen tietämille. En muista mitä sanoi ekan kisansa ajaksi.

Mitä tästä opin? No en mitään, olenhan minäkin jo useamman juossut - ja siis sen ensimmäisen ilman tavoitetta (3:49 toteutui). Tai no ehkä sen, että toiset vaan voi, osaa ja pystyy ja ovat lahjakkaita tässäkin lajissa. Toiset - kuten minä - saa tehdä vielä reilusti työtä, että selviytyy alle 3 tunnin sakkiin, mihin toiset siis lopettavat kaikki liikuntansa.

Voit hyvin lähteä reenaamaan 4 tunnin ohjelman mukaan, ja jos tuntuu kevyeltä - niin sitten pistät kovempaa tavoitetta. Ei mitenkään mahdotonta. Mikään ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy