Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Markku

"Makkarat" vyötäröllä

Recommended Posts

Se on ymmärtääkseni niin, että rasva lähtee vartalosta viimeisenä juuri keskeltä (voin olla väärässä, mutta tälläistä on tullut useissa keskusteluissa jne. vastaan) Pitää polttaa vaan enemmän kuin syö ja pitää proteiini määrä korkeana. Ja tietysti tehdä vatsalihasharjotuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lihaskuntoharjoittelukaan ei polta rasvaa vain treenatulta alueelta vaan koko kehosta.

Oikea ruokavalio on tähän makkaraan hyvä lääke, oikealla ruokavaliolla tarkoitan lähinnä terveellistä ruokaa, jossa ei ole

turhia rasvoja eikä sokereita.

PS.makkara se on tääläkin, joskin pienenemään päin.

Olen Hipsun kanssa samaa mieltä tuosta lihaskunnon vaikutuksesta noihin "makkaroihin". Vaikka kylkien ja vatsojen treenaaminen ei kauheasti rasvaa polttaisikaan, niin se kiinteyttää ja muokkaa kroppaa. Joten kyllä se auttaa. Ruokailu on tietysti myös tosi tärkeää, sen kuin itsekin oppisi :viheltely

Share this post


Link to post
Share on other sites

...muistan jostakin lehdestä hiljattain lukeneeni, että pelkkä vaikka kuinkakin kova vatsalihasten harjoitus EI juurikaan poistaisi tuota "makkaraa" - eli makkaralla tarkoitetaan ilmeisesti juuri sellaista löysää paksuhkoa "ihopoimua" vyötäröllä. Ei siis mitään tavallista kireää pömppöä....

Mieheni (kts. aikaisempi viestini aiheesta) tekee työkseen erittäin raskasta ruumiillista työtä kaiket päivät - ilman lomia jne... Lapioi, luo sementtiä, nousee kymmeniä kertoja päivän mittaan tikapuille jne....

Ja onkin sitten juuri muualta melekosen timmistä lihaskunnossa, takapuolikin on pienempi kuin minulla.

...yhdyn siihen kirjoittajaan, ettei sitä löysää nahkaa saa pois kuin leikkauksella. Tietysti meissä kussakin on enemmän tai vähemmän mitä moninaisempia lihasryhmiä, joita pitäis treenata enemmän.

...ja tietysti katsoa mitä suuhunsa laittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kehonrakentajathan pitää ns. massakausia ja sitten kisan lähestyessä polttavat rasvat niukalla ravinnolla ja kovalla treenillä pois. Saattavathan ne ottaa purnukasta tapuja, jotka edesauttaa rasvan palamista. Kasvuhormoonin sanotaan parantavan rasvanpolttoa, mutta se taitaakin olla jo sitten toinen juttu.... Omaperäsiä kokemuksia asiasta ei ole jos joku juoksija podari kommentois asiaa. :tietokone

Botari en ole, mutta läheltä kisoihinkin valmistautumista seuranneena jotain tiedän. Kyllähän siinä on kyse myös efedriinin, ym termogeenien käytöstä, mutta ruokavalio sen lopullisen lopputuloksen kuitenkin sanoo. hiilihydraatit on vedettävä todella alas, proteiini todella ylös ja rasvaakin kohtuudella. Säännöllisesti hiilareita alaspäin ja matalatehoista airobista reeniä tyhjään mahaan heti aamulla. lopultahan heillä on hiilarit lähes nollissa ( ja myös ajatus) ei meinaan paljoa energiaa löydy ylimääräseen. Mutta sehän on taas äärimmileen vietyä. He ovat kyllä ammattilaisia tässä asiassa.

Tosin erittäin vähän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio ja juoksu ei oikein sovi hyvin yhteen. Kuuri luontoisesti tietysti esim 12-15 viikkoa laskee hiljalleen hiilihydraatteja alaspäin ja käy hölköttelemässä aamuisin tyhjällä mahalla 1-2h lenkkejä 5 kertaa viikossa, niin jos vaan maltti riittää, niin varmasti tulostakin tulee. Sehän se tärkein on, että malttaa pitää kiinni tarkasti ruokavaliosta ja suunnittelee sen hyvin etukäteen. siitä sitten jatkaa hyvällä ruokavalio rungolla eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hiljalleen hiilihydraatteja alaspäin ja käy hölköttelemässä aamuisin tyhjällä mahalla 1-2h lenkkejä 5 kertaa viikossa, niin jos vaan maltti riittää, niin varmasti tulostakin tulee. Sehän se tärkein on, että malttaa pitää kiinni tarkasti ruokavaliosta ja suunnittelee sen hyvin etukäteen. siitä sitten jatkaa hyvällä ruokavalio rungolla eteenpäin.

Tämä on aika hämmentävää.. Jotkut sanovat että rasvat pois ja paljon hiilihydraatteja + lenkkiä päälle. Itsekin olen todennut tämän tuottavan kohtuullista tulosta. Onko nyt kuitekin tuo proteiini se oleellinen juttu tässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on aika hämmentävää.. Jotkut sanovat että rasvat pois ja paljon hiilihydraatteja + lenkkiä päälle. Itsekin olen todennut tämän tuottavan kohtuullista tulosta. Onko nyt kuitekin tuo proteiini se oleellinen juttu tässä?

Oleellinen juttu on se, energian saanti on pienempää kuin kulutus. Kaikenlaisella ruokavaliolla (vaikka pelkkää rasvaa tai pelkkää hiilaria) voi pudottaa painoa ja laihtua kunhan syö tarpeeksi vähän.

Proteiinista on monelle hyötyä laihduttaessa koska riittävä proteiinin saanti minimoi lihaskudoksen menetyksen laihduttaessa. Proteiini myös vähentää näläntunnetta kun taas hiilihydraatti heittelee voimakkaammin verensokeria ja aiheuttaa siten helpommin repsahduksia syömisessä.

Rasvaa on oltava ruoassa tarpeeksi, jotta rasva-aineenvaihdunta pysyy

vilkkaana. Elimistö reagoi liian vähärasvaiseen ruokaan pitämällä tiukemmin kiinni rasvavarastoistaan. Monet rasvahapot ovat ihmisille välttämättömiä, joten senkin vuoksi on kyseenalaista tiputtaa rasvat nollaan.

Liian vähäinen hiilihydraatin saanti taas hankaloittaa liikuntaa.

Oma mielipiteeni on se, että liikkuvan laihduttajan kannattaa syödä monipuolisesti ihan kaikkea eikä missään nimessä lähteä rasvat nollaan- tai hiilarit nollaan-linjalle. Ruoan määrästä sitten tingitään tarpeen mukaan. Kehonrakentajista ei kannata lähteä ottamaan mallia, sillä se on urheilulajina täysin poikkeava mistään muusta. Siinä harjoittelu ja ravintopuoli ovat ihan oma maailmansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on aika hämmentävää.. Jotkut sanovat että rasvat pois ja paljon hiilihydraatteja + lenkkiä päälle. Itsekin olen todennut tämän tuottavan kohtuullista tulosta. Onko nyt kuitekin tuo proteiini se oleellinen juttu tässä?

Proteiini estää lihasten polttamista energiaksi silloin, kun energiavaje on iso. Sopiva määrä rasvaa edistää lipolyysiä, eli triglyseridien hajottamista rasvahapoiksi ja sitä kautta energiaksi. Riittävä rasvamäärä tarvitaan myös pitämään mieshormonitasoja ylhäällä ja sitä kautta varmistamaan palautuminen, vaikka ollaan kalorivajeella sekä harrastetaan liikuntaa. Näillä asioilla on merkitystä silloin kun pyritään isoon painonpudotukseen (yli 1kg viikko).

Syömällä liian vähän ja liikkumalla liikaa tai liian kovaa ei laihduta nopeasti siitä syystä, että elimistö pukkaa suojamekanisminsa päälle, jolloin jostain kulutustekijästä on pakko tinkiä (nojoo, supermiehiä löytyy tässäkin, mutta itselläni ainakin flunssa tai ylirasituksen oireet tulevat melko helposti esiin, jolloin liikuntaa on vähennettävä ja syömistä lisättävä tai käy huonosti). Eli, energiavaje on tottakai olennainen, mutta toimiva kroppa vielä tärkeämpi. Miten sen sitten saavuttaa lienee myös yksilöllistä ja näillä bodailijoillakin löytyy eri koulukuntia tässä laihdutusasiassa.

Itse laihdutin hyvin nopeassa tahdissa n. 15kg keventämällä liikuntaa ja syömällä suhteellisesti enemmän rasvaa ja proteiinia. Tämän tavan järkevyyttä voi toki moralisoida, mutta itse ainakin olen tyytyväinen, koska grammaakaan ei ole vielä tullut takaisin. Toisaalta, nykyisestä painoindeksistä alaspäin tuleminen olisi kropalle vielä rankempaa ja varmasti ennemminkin laskisi suorituskykyä ja polttaisi enemmän lihasta - eli itse ainakin aion jättää makkarat kasvavan määräharjoittelun ja yläkropan punttitreenin hoidettavaksi, jos ovat lähteäkseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoiten rasva kelluu aika hyvin 8)

Sitähän minä olen aina toitottanut, huono uimari kun olen, että pärjään vain tiiliskivien uimakisoissa. Ja että eihän tämmöinen vähärasvainen ihminen yksinkertaisesti voi pysyä veden pinnalla, ellei ole nimeltään Jeesus. Ei mun passissa muistaakseni tuollaista nimeä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerrankin jollakin samanlainen ongelma kuin minulla. Nimittäin, urheilen paljon ja aika kovilla tehoillakin. Olen myös huomannut ettei se "löysä makkara" siitä ole mininkään kadonnut. Noin kymmenen vuotta sitten, juuri ennen armeijaa painoin 97.5kiloa ja armeijan lääkärintarkastuksessa 65kiloa. Pituus on pysynyt samana 175 sentissä. Eli laihdutus on ollut melkoinen. Nyt viime vuosina olen urheillut enemmän ja enemmän ja tarkkaillut syömisiäni tarkkaan. Ei pitäisi olla siinä ongelmia. Silti löysää löytyy ja teen todellakin vatsoja pari kertaa viikossa. Kesällä hieman vähemmän kun pyöräilen maantiellä ja maastossa.

Varmaankin löysä jää ikuisiksi ajoiksi vyötärölle, sellasta taikinaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Osta vähintään 69,99 € niin saat 20 % alennusta koko ostokerrasta!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy