Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Markku

"Makkarat" vyötäröllä

Recommended Posts

Strategiset mittani ovat 176 sm / 65 kg. Siitä voi laskea monenlaista indeksiä ja todeta, että ylipainoa ei ole. Mutta tuossa vyötäröllä on tuo kerpeleen HK Blue. Sitä kun rutistaa, niin sormien väliin jää n. 4 senttiä pelkkää rasvaa.

Tässä on nyt juostu kieli vyön alla 4 ja puoli vuotta ( 9000 km ) eikä vararengas ole pienentynyt tippaakaan. Millä sen saisi pois, paitsi tietysti ehkä rasvaimulla?????

Kertokaapa minulle, hyvät pyykkilauta/sixpack -vatsat, millä treenillä / ruokavaliolla pääsen eroon "makkarastani".

Share this post


Link to post
Share on other sites

...miehelläni, joka on juossut jo yli kaksikymmentä vuotta, on juuri tuollainen samanlainen makkara...edelleenkin...ei se siitä muuksi muutu, vaikka juoksisi kuinka (mieheni maraton enkat 2.57, puolikas 1.20 jne...)

Armeijaikäisenä hän painoi maagiset sata kiloa, ja päätti ettei koskaan enää puntari näytä kolminumeroista lukua (nyt pituus 178 ja paino 75-77. Liekö tuo makkara juuri perua tuolta pulskemmalta kaudelta????

Itselläni pakkaa tuota ihraa kertymään väkisinkin noihin reisiin, eli ylä ja alaosa vartalosta on aivankuin eri paria, kun olen aina ollut pieni tuolta yläpäästä. Maratoneja olen minäkin juossut, mutta painoa vaan kertyy vuosi vuodelta enemmän, mitä vanhemmaksi tulee ja vaikka kuinka reenais...taitaa meillä naisilla olla kaikilla sama vaiva!!!???

Ennen joulua oli joku häiriö ja paino käväisi viisi kiloa alempana kuin se nyt on...Mutta vot - kuinka heppoosta oli juokseminen 55 kg ja 170 senttisenä, kuin nyt kuusikymmentäkiloisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos muutkin kuin sixpack-miehet saa vastata niin tossa jotain mun ajatuksia ruokavaliosta yms

Enemmän proteiinia ja hyvää rasvaa, vähemmän hiilaria. Esim kylmäpuristettua rypsi- tai oliiviöljyä voi ottaa ruokalusikallisen aamuin illoin. Kun elimistö saa riittävästi ja tasaisin väliajoin rasvaa sen ei tarvitse niin tiukasti varastoida sitä. Ja kun rasvasta aina mediassa varoitellaan niin pitää muistaa että hyvä rasva on erittäin terveellistä ja elintärkeää, sitä ei pidä pelätä. Juoksumäärä sinänsä ei ratkaise mitään vaan energiansaannin ja -kulutuksen tasapaino. Asiasta tekee vielä monimutkaisemman se, että "kalori ei ole kalori" eli periaatteessa proteiinista saatu kalori on vähempiarvoinen kuin hiilarista saatu kalori. Tai toisinsanoen elimistö ei pysty käyttämään/varastoimaan proteiinin sisältämää kalorimäärää yhtä tehokkaasti kuin samaa hiilareista saatua kalorimäärää. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos noudattaa runsasproteiinista ja vähän hiilareita sisältävää ruokavaliota niin kestävyystyyppiseen harjoitteluun ei kunnolla energiat riitä. "Vararenkaan" kertymisalttiuteen vaikuttanee myös geneettiset seikat eli toisille rasva kertyy vyötärömakkaroiksi helpommin kuin toisilla.

Ja jos haluaa sikspäkin, pitää vatsalihaksia treenata. Muuten ei lihakset erotu vaikka olis miten hoikka. Vatsalihakset onkin siitä erikoinen ja oikeastaan ainutlaatuinen lihasryhmä että niitä voi treenata kovaakin vaikka joka päivä. Ja erilaisia harjotuksia on paljon, ei kannata pelkkiä istumaannousuja päivästä toiseen vääntää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaahas hyviä vastauksia tulikin sillä välin kun muotoilin mun vastausta muiden hommien välissä. Tuo Skylihmen mainitsema seikka kannattaa erottaa varsinaisesti vyötärölihavuudesta. Eli jos aikaisemmin on ollut selvästi ylipainoinen ja siitä on laihduttanut niin vyötärölle voi jäädä ja todennäköisesti jääkin venynyttä ihoa joka ei lähde muuta kuin leikkauksella pois. Tällaisella henkilöllä makkarat ei siis välttämättä ole läskiä vaan ihokudosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös lihaskunto olisi hyvä tapa tuohon "makkaran tappamiseen". Mä ajattelisin niin. Kyljet ja vatsa vaan töihin ja pitkiä sarjoja aluksi ilman mitää painoja ja sitten välissä vaikka painojen kanssa lyhyempiä sarjoja. :venyttely

Lihaskuntoharjoittelukaan ei polta rasvaa vain treenatulta alueelta vaan koko kehosta.

Oikea ruokavalio on tähän makkaraan hyvä lääke, oikealla ruokavaliolla tarkoitan lähinnä terveellistä ruokaa, jossa ei ole

turhia rasvoja eikä sokereita.

PS.makkara se on tääläkin, joskin pienenemään päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itelläkin on tommonen värisevä elintasokelluke tuossa vatsalihasten päällä. Talvella hiihto tekee ihan ihmeitä kellukkeelle, mutta kesällä sitten aina repsahtaa. Monta monituista vuotta tässä on jo tullut lupailtua, että se kelluke häviää... Ruokavaliosta pitäisi jättää jäätelo pois ja lisätä lihaskunnon määrää. Sitä lihaskuntoa on vaan yhtä helppo vältellä kuin venyttelyäkin, aina mukamas parempaa tekemistä. :seinä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa kaikenlaisen muun jumpan ohessa harjoittaa myös syviä vatsalihaksia. Jos syvät vatsalihakset on huonossa kunnossa, voi vatsa pömpöttää vaikka varsinaisia liikakiloja ei olisikaan ja vaikka sixpack muuten olisi kunnossa. Hyvää treeniä ovat mm staattiset pidot: lattialle vaan vaakatasoon käsivarsien ja jalkojen varassa (punnerrusta muistuttavaan asentoon) ja selkä ehdottoman suorassa, ei saa mennä notkolle alas eikä peffa nousta liian ylös. Siinä kun pitää asentoa puolesta minuutista ylöspäin niin alkaa toimia. Kannattaa ottaa kellolla aikaa ja päättää ennakkoon, miten kauan asennossa pönöttää niin ei tule heti lopetettua kun vähän alkaa tuntua.

Toinen hyvä treeni, jota voi tehdä päivän mitaan vaikka kuinka paljon, on vetää kroppa hyvää ryhtiin, vatsa sisään ja jännittää alavatsan ja lantiopohjan lihaksia. Toimii vaikka kävellessä tai istuessa. Nämä liikkeet ei polta rasvaa, mutta tuovat muuten ryhtiä olemukseen ja korsettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vai vielä jäätelö pois :hämmästynyt . Älä nyt savolka kovin minua järkytä näin heti herättyäni. Siinähän on terveellisia ainesosia esim. maito ja maito ja hmmm..onpas nyt hankala muuta näin väsyneenä muistaa. Mutta on siinä aivan varmasti kauheasti kaikkia hyviä vitamiineja ja muita.

Mutta nuo mahan ympärille jäävät makkarat voivat olla sitä omenalihavuutta. Eli paino on kurissa, mutta rasva sijoittuu vyötärölle. Se taas on vaarallista kun omenalihavuuden tunnus on rasvoittuneet sisäelimet.

Ja Kaisan mainitsemat syvät vatsalihakset ovat myös tärkeät. Itsellä lisäksi henk.koht ongelmana monen raskauden jälkeen pitkien mahalihasten erkaantuminen eli eivät ole palautuneet kiinni toisiinsa ja maha on aina pömppö, vaikka mitä tekisi. Niin ja se ylimääräinen nahka, mikä on kyllä nyt juoksun aikana hävinnyt hiukan jonnekin.

Tuosta omenalihavuudesta en osaa sanoa, mistä se johtuu ja miksi joillekin sitä tulee. Itsekin olen siihen taipuvainen. Jalat on tikut, mutta maha kasvaa jos kiloja tulee lisää. Mutta siitä varmaan löytyy netistä tietoa ja varmaan ravitsemusohjeitakin.

Käsittääkseni siihen kai on jotain syytä (mitä en nyt kyllä muista yhtään tällä hetkellä), miksi joillekin se rasva asettuu peffaan ja reisiin ja toisille mahaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ite en sentään kärsi omenalihavuudesta, vaan kyllä ne laardit tasaisesti pitkin kroppaa jakaantuu. Eniten vaan häiritsee tuo elintasokelluke vatsalihasten päällä. Hassua kyllä, äitini puolella kaikki naiset ovat tikkujalkaisia omppumahoja, isäni puolella naisilla on läski jakautunut tasaisesti.

Eihän siinä jäätelössä muuten mitään, mutta koettakaapa syödä vaikka Carte Dorin Mascarponea pari lusikallista... Ei tuu mittää! Trio kevyillä sun muilla hapatuksilla saa sitten pyyhkiä arseensa, ne ei maistu miltään. Niin eikös siinä jäätelössä ole proteiinia ja kalsiumia ja jajajajajaj... Kuulostaapa hyvältä. :viheltely

Tuo KaisaO:n mainitsema vatsis on muuten törkeän tehokas liike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kehonrakentajathan pitää ns. massakausia ja sitten kisan lähestyessä polttavat rasvat niukalla ravinnolla ja kovalla treenillä pois. Saattavathan ne ottaa purnukasta tapuja, jotka edesauttaa rasvan palamista. Kasvuhormoonin sanotaan parantavan rasvanpolttoa, mutta se taitaakin olla jo sitten toinen juttu.... Omaperäsiä kokemuksia asiasta ei ole jos joku juoksija podari kommentois asiaa. :tietokone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennukset jopa -70%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy