Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liikaa ohjelmaa yhdelle vuodelle?


Kipkap
 Share

Recommended Posts

Sanokaapa kokeneemmat, suunnittelenko ahnehtivani ihan liikaa tapahtumia yhdelle vuodelle, kun pähkäilin ensi vuoden juoksukalenteristani seuraavanlaista? Takana on vasta yksi vuosi juoksuharrastusta. Tuossa tuo "leppoisasti" tarkoittaa siis todellakin leppoisasti, lähinnä siis reippaampaa harjoituslenkkiä ja tapahtumatunnelmasta nauttimista - mutta onko silti turhan paljon tapahtumaa aloittelijalle, tai kannattaisiko jotenkin muuten rustata vielä suunnitelmia? Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan!

25.4. Länsiväyläjuoksu (17,4km) - leppoisasti

8.5. HCR (½) - totisemmin, kevään päätavoite

12.6. Forssan Suvi-Ilta (½) - leppoisasti

3.7. Turku (½) - totisemmin

14.8. HCM (M) - totisemmin, kesän päätavoite

5.9. HCT (minitriathlon) - leppoisasti, hauska kokeilla

20.9. Rantamaraton (½) - leppoisasti

17.10. Kankaanpään maraton (M) - totisemmin, kauden päätös

Link to comment
Share on other sites

Itsellä tuo ohjelma ei menisi läpi, mutta toisaalta se ensimmäinenkin kokonainen odottaa vielä. Kolme puolikasta oli itselle riittävästi toisena juoksuvuonna - tämä kolmas vuosi menikin sitten ihan :102:. Miten olet toipunut aiemmilta matkoiltasi? Mitä ajattelit tehdä talvikauden ja noiden juoksutapahtumien väliset ajat?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille kommenteista! Juu, paljon tietysti riippuu siitä, miten talvikauden harjoittelu onnistuu. Nyt on mennyt syksy sangen pieleen mm. sairastelun takia.

Cokekola: hyvä kysymys. :) Kyllähän noista kuitenkin hyvää tuntumaa saisi noihin pääkoitoksiin, kuten Hatapakin totesi. Ja ainahan tapahtumissa tunnelma on ihan oma juttunsa, vaikkei aivan satapiipussa jokaista tapahtumaa ottaisikaan...

Pitää katsella. Ehkä pieni ohjelman karsinta olisi yhtäkaikki vielä paikallaan.

Link to comment
Share on other sites

...ja paljon riippuu omasta psyykestä. Olen omalta kohdaltani huomannut, että asiallinen suoritus vaatii asianmukaisen henkisen latautumisen. Mikä tahtoo sanoa, että suorilta jaloilta ei tule hyvää juoksua. "Jos fyysisesti ei ole flegu kaksi päivää ennen kisaa - niin fyysinen valmistautuminen ei ole onnistunut. Jos taas pollassa ei kierrä edellisyönä - niin ei ole kuuppavieteri siellä missä pitää". Ja onpa käynyt niinkin, että puolikkaalle valmistava kympin kisa pari viikkoa ennen on jo vienyt parhaan terän (tällöin siis se 10K on todellakin juostu liki yrjöä kätellen). Eli omalta kohdaltani kunnon koitokset tarvitsevat (jo) alimatkoilla (ainakin) kolme viikkoa väliinsä (ei fyysisesti vaan psyykkisesti). Toisaalta puolikkaita on aina edeltänyt jonkinmoinen tehokausi, joka jo itsessään vaatii arjessa melko pitävää kanttia. Elikkäs (jo pelkästään) puolikas per kuukausi olisi turhan kova vetäisy kesäkauteen omalta osaltani.

Itse juoksin nyt kesällä kisapuolikkaan toukokuussa ja heinäkuussa - jaksottuivat hyvin. Syksyn tavoitteet menivätkin ns. kasseille johtuen erittäin monipuolisesta tautikannasta. Mutta ilman sitä riesaa kolme kisapuolikasta kesään olisi ihan sopiva + valmistavat 10-15 hölkkäkisat väleissä + vuodenvaihteen hupijuoksu. Olet erittäin kypsä ja kokonaisvaltainen kaveri, jos välijuoksut pystyt ottamaan ihan oikeasti valmistavina. Ehkä asiaa auttaa kun päätavoite(?) on kuitenkin täydellä matkalla. Länkkäri ollee "helpompaa" juosta valmistavana, koska matka on ns. mallia "pipo".

Ja onhan toisaalta niinkin, että täysi kalenteri antaa släkkiä tavoitteiden kanssa. Mahdollisesti pieleen mennyttä kisaa seuraa jo kuukauden päästä seuraava mahdollisuus. Pari flunssaa kesään ei tällöin vielä kaada tavoitepyramidia. Ja välitavoitekin voi joskus tautien tms. takia muuttua päätavoitteeksi. Mutta sitten taas toisaaalta...jos tavoitteet seuraavat tiheästi toisiaan, niin onko siinä välissä tilaa oikealle nappimätkäisylle...?

Tartuin kysymykseen koska tuo henkinen puoli tuntuu koko ajan vain korostuvan tässä omassa tekemisessäni. Eittämättä toisin rakennetut lajitoverit painavat vain menemään ja ovat palautumisjuomansa jo juoneet jahka meikäläinen vasta raahustaa "henkisine reppuineen" maaliin. Meinaa vain välillä tulla briketti juoksutrikooseen jo näiden puolikkaiden kanssa valmistautuessa...mites sitten kun on vuosi rakennettu täydelle matkalle (tai ultralle kolme) ja sitten tuleekin lintunuha tai muu kinnertulehdus ja homma aloitetaan taas alusta...on se jännää...

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ihan hyvältähän tuo näyttää, riippuen tietty taustoista.

Mulla tuo "leppoisasti" onnistuu ainoastaan maratoneilla. Puokkia tai lyhyempiä en oikein osaa vetää muuten kuin täysiä. Sun ohjelmassa noi puokit tai lyhyemmät on sen verran harvoin, että ne voi mun mielestä vetää täysiä kaikki, jos vaan on rakennettu aerobinen pohjakunto hyvin.

Palautuminen on hyvin yksilöllinen asia. Mulla (joskus tehty kovia kilometrejä) se menee suunnilleen näin:

- maraton täysiä 1kk (mutta en tekisi toista maraa täysiä kuukauden jälkeen. Edellisen tuska on unohdettava ennen kuin vedetään mara 100 lasissa.)

- puokki täysi 3vk

- 10 täysiä 2vk

Sitten pitää vähän laskeskella yhteisvaikutusta, henkistä ja fyysistä. Esim. en itselleni tekisi sellaista ohjelmaa jossa olisi 5 puokkia täysiä 3vk välein. Siinä tulee kyllä väsy.

Joskus olen käyttänyt erityyppisten kisojen ryppäitä saavuttaakseni hyvän maratonkunnon. Esim. eCross 18km ja ratakymppi muutamaa viikkoa ennen maraa toimi mulla oikein kivasti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy