Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
josuu

Viimeistelyharjoitukset kympille

Recommended Posts

Tarkoituksena on siis juosta tuo Pyynikki-juoksun kymppi kolmen viikon päästä. Kysyisin pikkaisen apuja viimeistelyharjoitusten tekoon nyt muutaman viikon säteellä. Tämä kun on ihka ensimmäinen juoksukilpailuni, vaikka noin harrastusmielessä olen juossut jo muutaman vuoden.

Tavoitteena olisi tuollainen n. 50 minuutin aika, uskoisin sen olevan realistinen. Perjantaina tein testijuoksun, töistä kotiin 8,5 km. Ensimmäiset pari km. menin rauhallista lönköttelyä n. 7 min / km ja loput 6,5 km n. 5 min / km vauhtia vähän hidastaen ylämäissä. Yhteensä aikaa kului sellaiset vajaa 50 minuuttia ja kotiin päästyäni jaksoin vielä hyvin puuhailla kaikenlaista, eli ihan piippuun en vetänyt. Tuo lenkki kun tuli vielä tehtyä kohtuullisen rankan treeniviikon ja työpäivän päälle. Mulla ei ole sykemittaria, ja aikaa otaan minuutin tarkkuudella kännykän kellosta, joten sikäli epämääräisiä lukuja.

Tässä talven aikana olen tehnyt sellaiset 6-7 lenkkiä viikossa, joista pari todella löysiä kävelylöntystelyitä koiran kanssa lepo- / palautumistarkoituksessa ja 3-4 juoksulenkkejä. Pitkä lenkki on ollut mittaa 12-13 km ja lyhyemmät sitten 6-9 km. Tähän päälle sitten 1-2 kuntosaliharjoitusta n. 45-60 min kerrallaan. Nyt ajattelin tämän viikon vetää vielä tuolla tahdilla, sen jälkeen pääsiäisen laskettelureissu vähän katkaisee treeniputkea, mutta se nyt tuskin haittaa, liikuttua tulee kuitenkin, eikä mikään ryyppyreissu ole kyseessä. Reissun jälkeen jälkeen on viisi päivää aikaa kisaan, millaiset treenit sille ajalle olisi hyvät?

Mä ajattelisin niin, että ihan jatkat peruslenkkeilyä ja ehkäpä joku vauhtileikittelyn tapanen ( 500 rennosti 500 vauhdikkaasti) voisi olla hyvä valmistava harjoitus. Saa paikat auki ja vähän vauhti tuntumaa jalkoihin. Vauhdit ehkäpä 3 min / rento 500 ja 2.30 / kovempi 500. Taí jotain sinne päin.

Kannataa ottaa lenkin jälkeen (varsinkin koiran kanssa käydessä) laskettelut, kiihdytykset, aukasut, jumintappovedot (rakkaalla lapsella monta nimeä) lenkin perään niin jalkoihin jää vaudikkaampi olotila. :juoksu

Aika rajun aloituskisan olet valinnut.Nousua on paljon ja vielä pahempana pidän rajua asfalttilaskua Näkötornilta alas.Se hakkaa pahasti jalkoihin,jos on vielä juossut ylämäkiosuuden liian lujaa.Itse olen juossut normaaleja 10 km maantiekisoja n. 37-38 minuuttiin,mutta Pyynikillä on aina mennyt yli 40 min.Saa nähdä taas tällä kertaa.Viimeiset päivät ennen kisaa kannattaa ottaa kevyesti.

Juu, katselin reittikarttaa, että aika paljon on nousua kyllä. Se hyvä puoli tuossa on, että olen tuolla pyynikinharjulla aika paljon juossut kun vielä jonkin aikaa sitten asuin siinä lähistöllä, eli joku käsitys on siitä miten tuota vauhtia pitää jakaa noissa mäissä. Kävi itseasiassa mielessä, että kävisin jonkun viikonlopun lenkin heittämässä siellä päin vielä tässä ennen, niin saisin reittiin vähän tuntumaa.

Ja noin oikeasti sillä ajalla ei pahemmin mulle ole merkitystä, kunhan tulee mentyä katsomaan vähän kisameininkiä. Jonkinlainen tavoite vaan pitää asenteen kunnossa noin treenejä ajatellen. Ajattelinkin, että noina viimeisinä päivinä kannattaa ottaa vähän rauhallisemmin, kun tuo peruskunto nyt kuitenkin on kunnossa.

Perustreeniä jatka pääsiäiseen asti kuten ennenkin. Mitään muutoksia ei kannata/ehdi tekemään eikä niihin kyllä ole tarvettakaan.

Jos laskettelet ja ulkoilet pääsiäisenä niin kyllä ottaisin sen viisi päivää sitten hyvin iisisti. Kävisin ite ehkä normaalilla lenkillä eka päivänä jos reissu ei ole vienyt aivan voimia, sitten toinen ja kolmas päivä lepoa. Neljäntenä paikat auki lyhyellä leikittelyllä, eli jotain 5 km. Viides päivä taas totaalilepoa, tai ehkä illalla haistelemassa ilmaa ja muutama sata metriä juoksupyrähtelyjä.

Kymppiin ei tarvi sen kummemmin tankkailla, pidät vaan huolen että ei ole mikään sisäfilepivi aamupalana, että on siis kevyt olo vatsassa. Ja ei mitään ihme kokeiluja esim urheilujuomien kanssa, lähdet kisaan muuten aivan kuten tavalliselle lenkille.

Mulla tulee kisa-aamuna ihme tuntemuksia, että nyt ei oo paikat kunnossa tai että onkohan kuumetta jne.. niistä ei kannata liikaa välittää. Kuulunevat asiaan, ja häviävät kun alkaa h-hetki lähestyä. Sitten kun starttipistooli pamahtaa niin fiilistele ja nauti!

Kiitoksia vinkeistä kaikille. Pieni hytinä on, että tästä saadaan meikäläiseenkin vähän kisaintoa tartutettua.

Tankkauspuolta ei ollutkaan tarkoitus sen kummemmin harrastaa, joku hyvä aamupala jolla jaksaa ja edellisenä päivänä normisafkat, eiköhän se sillä. Mieheke varmaan tulee maaliin vastaan vesipullon ja kuivan paidan kanssa.