Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuntosalin kautta kesää kohti


joukor
 Share

Recommended Posts

Täällä on myös yksi vastikään kuntosaliharjoittelu aloittanut. Itse asiassa tää harrastus alkoi asiantuntijamääräyksellä. Juokseminen on tehnyt jalat sen verran kipeiksi, että fysioterapeutti määräsi harjoittelemaan painoilla. Hän oli sitä mieltä, että kun paljon juoksee eli harrastaa kuluttavaa liikuntaa, niin väliin pitää ottaa myös rakentavia harjoituksia. Mulla on ollut kipuja etureisissä ja toisessa polvessa, joten fysioterapeutti arveli, että parempi lihastasapaino voisi vähentää kipuja. Eli eiköhän ainakin paljon juoksevan olisi hyvä harjoitella, talvikaudella etenkin kun ei tarvitse niin paljon lajinomaista harjoittelua ja seuraavan kesän kuntoa rakennellaan. Yhden juoksun vaikka korvaa tolla saliharjoittelulla, niin luulisi vammariskin siinä samalla pienenevän. Niin, ja hyvät venyttelyt pitää myös muistaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tänään se alkaa, reilun vuosikymmenen jälkeen...

Palkkasin personal trainerin tekemään ohjelman ja valvomaan

ensimmäisen kerran... Katollaan nyt miten lähtee...

Jalat jätän vähemmälle kun juoksun lisäksi myös mm. pyöräilen.

Yläkroppa tiekemmaksi, kevyillä painoilla toistoja:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Olenpa tuossa tuumaillut, että liittyminen paikallisen salin jäseneksi voisi olla hyvä ajatus.

Kerta viikkoon jalkakyykkyä pitkiä sarjoja muutaman kympin painoilla ja vatsa + selkälihasten aktivointia..

Jumittaiskohan tuo kovasti, kun kuitenkin tulee juostuksi pitkin ja poikin lähes joka päivä.

Ei jumita pahasti kun malttaa pitää painot kohtuullisina. Torstaisin olen käynyt aamulla, ja samana iltana kevyt juoksu on kyllä raskasta, mutta seuraavana päivänä veekoo kulkee ihan samalla tavalla kuin ei olisi salilla käynytkään. Omasta mielestä olen vielä tehnyt kyykkyjä selvästi "liian isoilla" painoilla. Yleensä salitreeni on ottanut 1 h ja 10-30 min. Jalkojen koukistajille, ojentajille, ja kyykkyjä on tullut sellaiset 5 sarjaa/liike. Vatsalle ja selälle 3-4 sarjaa. Yläkropan lihaksille yksi sarja kaikille, loppuun vetäen 10-15 toistoa.

Nyt kun on enää muutama tehoviikko juoksua Kauden "päätavoitteeseen", jätin salin pois ja teen laiskasti silloin kun jaksaa kotona askelkyykkyjä ja vatsoja.

Meinaan ilman muuta jatkaa näin. Uskon aika vahvasti että veteraanin on pakko tehdä säännöllisesti voimaa, jos meinaa pysyä kunnossa pidempään, ja haluaa juosta päivittäin ilman ongelmia. Tai en pelkästään usko, vaan olen lukenut aiheesta tarpeeksi vahvaa tekstiä juoksujulkaisuista.

Se on muuten semmoinen homma että jotkut kenialaiset juosijat tekevät kovat vetoharjoitukset heti seuraavan päivän aamuna, kun on ollut edellisenä päivänä voimatreenit. Minä olen siis tehnyt, ei kenialaisjuoksijana, vaan karjalohjalaishölkkääjänä tästä tällaisen kevytversion.

Link to comment
Share on other sites

Omat kokemukseni jalkatreenistä salilla ovat seuraavanlaisia: kunnollisen/kovan jalkatreenin jälkeisinä kahtena päivänä on todellakin juokseminen selkeästi tukkoista. Mutta. Jos halua on, kyllä VOI tehdä vaikka mitä vk-treeniä, tai vaikka mk-treeniäkin. Se vaan vaatii kovaa itsekuria. Se tuntuu pahalta, mutta onnistuu kyllä. Sama päinvastoin. Pitkät lenkit saavat ainakin minulla helpoiten jalat kipeäksi seuraavaksi päiväksi. Silti heti pitkää seuraavana päivänä VOI tehdä vaikka kuinka kovan jalkatreenin salilla (tein näin koko syksyn). Se vaan on hemmetin kivuliasta pahimmillaan. Mutta onnistuu, ja kroppa jopa tottuu siihen jonkin verran ajan kuluessa. Voimataso ei tunnu juurikaan kärsivän juoksemisesta, tai toisinpäin, MUTTA se polla, se polla... Henkisesti raskasta, ei varmasti sovi kaikille, enkä itsekään kovin mieluusti tee. On vain ollut vähän pakko jos haluaa jalkatreeniäkin tehdä. Ja minähän haluan. :heilutus

Ai niin, vielä sellainenkin huomio, että jos ennen jalkatreeniä salilla vetäisee lyhyehkön (max 30min, mieluummin ehkä max 20min) kovan juoksutreenin vaikkapa salin matolla, ja sitten pienen tauon (esim. 5min) jälkeen pusertaa vaikka jalkakyykkyjä maksimipainoilla (lämmittelysarjat tietysti ensin), niin tämäkin toimii aivan mainiosti, vaikkei ehkä siltä kuulosta. Vuosi sitten minulla oli tapana säännöllisesti juosta "Cooper" matolla, aina täysillä, jäähdytellä sitten 5-10min vielä matolla, vähän venytellä, ja sitten kova jalkatreeni, aloittaen jalkakyykyillä (levytangolla). Tuollainen rivakka mutta ei liian pitkä juoksu ei haittaa yhtään, vaan jopa parhaimmillaan aukaisee jalkalihakset todella valmiiksi jalkatreeniä varten, myös maksimipainoilla tehtäviä harjoituksia varten. Pointti on se, että juoksu ei saa olla niin pitkä että sen jälkeen tuntee itsensä väsyneeksi kuin korkeintaan hetkelliseksi (Cooperin jälkeen yleensä puuskututtaa vähän aikaa...).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ai niin, vielä sellainenkin huomio, että jos ennen jalkatreeniä salilla vetäisee lyhyehkön (max 30min, mieluummin ehkä max 20min) kovan juoksutreenin vaikkapa salin matolla, ja sitten pienen tauon (esim. 5min) jälkeen pusertaa vaikka jalkakyykkyjä maksimipainoilla (lämmittelysarjat tietysti ensin), niin tämäkin toimii aivan mainiosti, vaikkei ehkä siltä kuulosta. Vuosi sitten minulla oli tapana säännöllisesti juosta "Cooper" matolla, aina täysillä, jäähdytellä sitten 5-10min vielä matolla, vähän venytellä, ja sitten kova jalkatreeni, aloittaen jalkakyykyillä (levytangolla). Tuollainen rivakka mutta ei liian pitkä juoksu ei haittaa yhtään, vaan jopa parhaimmillaan aukaisee jalkalihakset todella valmiiksi jalkatreeniä varten, myös maksimipainoilla tehtäviä harjoituksia varten. Pointti on se, että juoksu ei saa olla niin pitkä että sen jälkeen tuntee itsensä väsyneeksi kuin korkeintaan hetkelliseksi (Cooperin jälkeen yleensä puuskututtaa vähän aikaa...).

Olen itsekkin käynyt tämän kevään työpaikkani kuntosalilla ja käyttänyt aivan samaa konstia, että juoksen juoksumatolla ensin vartin ja lopetan saliharjoittelun matolla juoksuun. Olen huomannut, että jalat pysyvät paljon vetreämpinä. Asiaan voi vaikuttaa tietysti myös työmatkapyöräily.

Minua kiinnostaa, kuinka monen viikon jaksoissa teette samoilla painoilla? Onko juoksijalle esim. hyvä tehdä 10 viikon jaksoissa vai pitäisikö olla lyhyemmät? Joku sanoi,että kolme-kuusi viikkoa, mutta eikö se ole liian lyhyt jakso? :innostunut

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy