Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräily juoksun tukilajina

ArS
 Share

Recommended Posts

Olen ajatellut ottaa pyöräilyn osaksi harjoittelua. Tähän liittyvästä asiasta oli juttua myös uudessa Juoksija- lehdessä.

Kiinnostaisi tietää minkälaisia määriä sitä pitäisi ajella, jotta siitä olisi jotakin hyötyä ja toisaalta, ettei sillä olisi negatiivista vaikutusta juoksuharjoitteluun. Juoksen tällä hetkellä 55 - 75 km viikossa ja tavoitteena maratonit Tallinnassa heinäkuussa ja syyskuussa Berliinissä - ehkä myös elokuun HCM.

Pyörätyyppi on myös vielä harkinnan alla. Ajeletteko enempi maastossa ja huonommilla teillä vai maantietä?

Maantiepyöräily vastaa rytmityksen puolesta enemmän maratonjuoksua. Kunhan muistaa ajaa tarpeeksi pienellä vaihteella. Pyörälenkit kun teke ajallisesti kaksi kertaa korvattavaa juoksulenkkiä pidempänä, niin vastaa suunnilleen samaa. Pitkillä lenkeillä riittää kyllä 1,5 kertaa pidempi lenkkikin. Palauttavilla kevyillä lenkeillä pyöräily on hyvä korvaava harjoittelumuoto.

Katso täältä vanhaa keskustelua http://seponkotisivut.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1126157253

Itse olen joskus pyöräillyt jonkin verran ja tein seuraavia reenejä

1-3 tuntia pyöräilyä ja päälle pieniä juoksu pyrähdyksiä niin, että sain juoksun kulkee eli pääsi juoksu rytmiin noin 10-30 min tai 2-6 km

Ensi kesänä olisi tarkoitus lisätä pyöräily taas ohjelmaan. Ainoana haitta

puolena koen pyöräilyssä kun se vaatiin niin paljon aikaa.