Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Eppu

Erilaisia harjoitusfilosofioita?

Recommended Posts

Minä haluaisin vielä täydentää vastaustani. Mitä kauemmin olen treenannut, sitä vähemmän minua kiinnostaa kilpailut. Pelkästä harjoittelusta on tullut tärkeämpää. Saan siitä niin hyvän olon, että en kaipaa kilpailuja. Tietysti kuitenkin pitää olla joku tavoite. En tiedä, kuvittelenko vain. Juoksemisesta ja liikkumisesta yleensä on tullut minulle tapa, josta ei voi enää luopua.

Edelleen tuo kuulostaa siltä, miten "urani" voisi jatkua tai oikeammin toivoisin jatkuvan. Kyllähän nuo kilpailut varmaan kiinnostaa jatkossakin, muttei niinkään kilpailuina kuin tapahtumina, oikeastaan juoksemisen juhlina. Jotta juhlinpa tässä mahdollisuutta kokeilla tämänkin matkan taittamista tällä tämänhetkisellä kunnollani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleen tuo kuulostaa siltä, miten "urani" voisi jatkua tai oikeammin toivoisin jatkuvan. Kyllähän nuo kilpailut varmaan kiinnostaa jatkossakin, muttei niinkään kilpailuina kuin tapahtumina, oikeastaan juoksemisen juhlina. Jotta juhlinpa tässä mahdollisuutta kokeilla tämänkin matkan taittamista tällä tämänhetkisellä kunnollani.

Hyvin sanottu tossa, tapahtuma, juoksemisen juhla. Sitä se alkaa minulle olemaan nykyään ja pitääkin olla. Samanhenkisten ihmisten tapaamista ja yhdessä juoksemisesta nauttimista. Meillä kaikilla on erilaiset resurssit ja lähtökohdat juoksun harjoitteluun, mutta silti tuloksista voi yhdessä nauttia. Tämmöisiin tapahtumiin on omiaan juuri aikajuoksut. Kuuden tunnin, 12 tunnin, 24 tunnin jne. Kaikki ovat yhdessä koko kisan ajan, toiset vaan juoksevat enemmän kilometrejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki ovat yhdessä koko kisan ajan, toiset vaan juoksevat enemmän kilometrejä.

Tässä asiassa asustaa kyllä iso lohtu. Tuskinpa olisin itse innostunut koko asiasta jos näin ei olisi. Vaikka en oikein osaa vielä ajatella, että miten tehokkaasti voisi jonkin ajan käyttää, niin ajattelen kuitenkin että pystyisin käyttämään jonkin ajan mielekkäästi ja eteenpäin tahtoen ihan vain voidakseni olla osallisena. Se motivoi minua kovasti harjoittelemaan - vaikken oikeastaan joudukaan keskustelemaan itseni kanssa näistä motivaatioasioista.

Tämähän on sellainen asia, mikä varmasti myös muuttuu ajan kuluessa. Kun tulee tottumusta ja kokemuksia, niin varmasti tulee jossain vaiheessa mieleen myös tuo ajan tehokkaan käyttämisen toive. Ja kun näin varmaan joskus käy niin se on hyvä - sehän on sitten taas uusi puoli ja asia tässä liikuntaharrastuksessa.

Uskonpa, että sellaisen kehityksen yhtenä tuloksena on jossain vaiheessa halu osallistua johonkin yhtenä matkana käytävään kisaan.

Ainakin näin voisi kuvitella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"kaikkeen ei tarvita lahjakkuutta tai älyä"

erityistä suunnitelmaa ei ole eikä senpuoleen erityisiä tavoitteitakaan. liikun sen minkä pystyn ja loppuajan olen töissä, nukun tai syön ;). liikunta on masennuslääke, työpsykologi ja perheterapeutti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pidän harjoittelusta, mutta luonteeni vaatii tavoitteen, jota kohti pyrkiä. Itse suunnittelenkin omaa harjoitustani vuosi kerrallaan eteenpäin. Tämä tarkoittaa itselläni sitä, että lyön seuraavan vuoden pääkisat jotakuinkin lukkoon loppuvuodesta. Lisäksi yritän laittaa tavoiteaikoja, jossa olen tosin ollut huono, aina jään tavoitteista. Harjoitteluvuoteni kestää syys-elokuu ja yleensä loppuvuoteen ennen vuoden vaihdetta tulee vähän pitempi "tauko" jolloin ei seurata mitään ohjelmaa. Annetaan vain kropan toipua koitoksesta.

Kun pääkisat on päätetty, niin sitten vedän mahdollisimman pitkän peruskuntokauden, joka itselläni tarkoittaa, että kaikki treenit tehdään alle 145 sykkeellä. Yritän noudattaa nousevia kuormamääriä ja tuntimääriä. Olen lisäksi innostunut triathlonista, joten harjoitukset sisältävät juoksun lisäksi uintia, pyöräilyä ja punttia. Rytmityksenä toimii 2 kovaa ja 1 kevyt. Peruskunnon jälkeen 6-8 viikkoa ennen kisaa yritetään sitten kääntää peruskuntoa vauhdiksi. Tämä ei ole kyllä onnistunut, joten joudun varmaan muuttamaan tätä tulevana vuonna.

Eli jonkinlainen runko on kokoajan. Päärunkona toiminee kuitenkin tuo, että pääkisat lukkoon, pitkä peruskuntokausi, vähän vauhtia, lisäksi kaikki harjoitukset pyritään tekemään 2 kovaa ja 1 lepo viikko.

Aina olen kisoja varten sitten netistä tai kirjasta löytänyt harjoitusohjelman, jota on voinut soveltaa harjoitteluun.

Kaikkea ohjaa tietysti suuri unelma, että joskus kykenisi ja pystyisi Spartathloniin osallistumaan. Tämä vaatii, että joskus olisi tuo 100K:lla alitettava 10:30 ja jossain oli vinkkinä, että 24h:ssa pitäisi aika lähelle 200K:ta päästä. Näille ei kuitenkaan ole vuosia edes lyöty lukkoon... Ensimmäisen kerran vasta kokeilen 100K:ta WiHassa 2010.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kerran vasta kokeilen 100K:ta WiHassa 2010.

Sama homma, virallisesti kelloa vastaan. Ensimmäisen kerran kokeilen sitä ylihuomenna, toivottavasti (=+100km)...

Mutta ketjun aiheeseen: Oma harjoitusfilosofia ainakin vielä (tällä kunnolla) on sellainen, että pyrin samaan mahdollisimman paljon kilometrejä koneeseen, oli vuodenaika mikä tahansa. En sen kummemmin mieti eri kausia. PK-lenkit yleistyvät varmaan talvella, jos kelit ovat huonoja. Toisesta ketjusta esille tullut "ylimenokausi" on varmaan siinä vaiheessa, kun joku paikka menee joskus rikki.

Kisoja ja tapahtumia ajattelin ensi vuonnakin ottaa suurinpiirtein kerran kuukauteen. Varsinkin kesällä. Ajattelin taas kahlata kaikki mahdolliset läpi (puolimaraton (jäi juoksematta tänä vuonna), maraton, mäkimaraton, 6h, Nokia, 100km...) ja jos teen niissä omat ennätykset suhteessa tähän vuoteen, niin silloinhan on kehitytty. Periaatteessa ajattelen niin, että läpijuostu tapahtuma on maaliintulon jälkeen osa seuraavaan tapahtumaan harjoittelua. Esim. Finlandia Marathonin jälkeen ajattelin, että tässä tuli tehtyä 42,2km "pitkis" tulevia ultria silmällä pitäen. Toki otan joka kisaan pienen keventelyn ja jälkeen pienet palauttelut. Mutta päätarkoituksena on palata mahdollisimman nopeasti takaisin radoille, jotta voi taas harjoitella seuraavaan tapahtumaan.

Tällä hetkellä tämä tyyli tuntuu hyvältä, mutta ehkä jossain vaiheessa tulee hetki, kun pääkoppa tarvitsee lepoa. Esim. ennen Finlandiaa kävi mielessä, että mitenköhän sitä jaksaa raastaa, koska Nokian loppu oli todella rankka. Toistaiseksi palautuminen tuossakin suhteessa on toiminut hyvin, tai ainakin siltä on tuntunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovia jätkiä ootte kaikki, olipa filosofia mikä tahansa. Maratonin juokseminen tuntuu pikkupoikien touhulta ultran rinnalla. Itsekin kokeilisin näitä vähän pidempiä matkoja, jos se ei olisi niin "järjetöntä". Hölkkääminen on muutenkin jo tarpeeksi hullun puuhaa niin vedä siinä sitten vielä jotain 24h.. Ei siitä saa nykymaailmassa normaali ihmisten parissa kuin päästään vinksahtaneen nylkyn leiman. Oma filosofiani onkin istua neljän seinän sisällä syömässä pullaa, kaukana kavala maailma. Nukkuminen on toinen hyvä harrastus, siinä on jotain selittämätöntä vapauden tunnetta mukana. Mutta en olekaan ultrajuoksija, pari kertaa viisikymppiä tempaissut lenkillä ja muutaman maratonin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko myöntää, että kyllähän tuo kyllähän tuo ultra kovasti kiinnostaa. Ei sitä tosiaankaan tänne muuten kirjoittelisi :) Mutta pitänee jatkaa omia treenikokeiluja sopivassa välissä ennen kuin uskaltaudun lappu rinnassa minkään ultrajuoksukisan lähtöviivalle. Ja siinäkin varmaan pitää aloittaa nöyrästi joko Tampereen 5-kymppisestä tai Vaajakosken 60km maastojuoksusta tai jostakin vastaavasta "pikamatkasta", kun se aika joskus vääjäämättä oman super-egon vastustelusta huolimatta koittaa. Juosta 24h yhteen putkeen on tällä hetkellä vielä jotain oman käsityskykyni ulkopuolella olevaa. Ensin voisin tsekata, miltä tuntuu kävellä sellainen aika tai vaikka reilut puoletkin siitä ja vähän hölkkäillä väliin. Ehkä ensi syksynä juoksukauden jälkeen saattaisi olla saumaa yrittää. Aikaahan nuo tosiaan vievät hieman enemmän kuin jotkut neljännesmailin pyrähdykset juoksuharrastuksen toisesta päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy