Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hidastavatko hitaat?


Mick Winter
 Share

Recommended Posts

Hienosti sujuneen Vantaan maran (2:49:28) jälkeen ajattelin panostaa nopeuteen ja aloin noudattaa Runners Worldin saksalaispainoksen 5000m:n ohjelmaa, joka tähtää 16:45 aikaan. Muutamana päivänä olen tehnyt myös 15:15 ohjelman treenejä, toki suositeltua hitaammilla vauhdeilla. Kun kuitenkin pidän maratonia päämatkana, ajattelin että ohjelman hitaampien lenkkien pidentäminen etenkin viikonloppuisin olisi kestävyyden kannalta hyvä juttu. Nyt askaruttaa se, että syökö noiden hitaiden pidentäminen kovavauhtisten treenien tehoa, vaikka se ei vaikuttaisikaan kovavauhtisten treenien laatuun?

Link to comment
Share on other sites

Hienosti sujuneen Vantaan maran (2:49:28) jälkeen ajattelin panostaa nopeuteen ja aloin noudattaa Runners Worldin saksalaispainoksen 5000m:n ohjelmaa, joka tähtää 16:45 aikaan. Muutamana päivänä olen tehnyt myös 15:15 ohjelman treenejä, toki suositeltua hitaammilla vauhdeilla. Kun kuitenkin pidän maratonia päämatkana, ajattelin että ohjelman hitaampien lenkkien pidentäminen etenkin viikonloppuisin olisi kestävyyden kannalta hyvä juttu. Nyt askaruttaa se, että syökö noiden hitaiden pidentäminen kovavauhtisten treenien tehoa, vaikka se ei vaikuttaisikaan kovavauhtisten treenien laatuun?

Meitsi ei ole mikään ASIANTUNTIJA, mutta MUTUA (=musta tuntuu -ajattelua) on kertynyt vuosien saatossa.

Ensinnäkin: onneksi olkoon hieno maratontuloksesi!

Itsekin pohdin samoja asioita: mitä kannattaisi tehdä niin nopeuden kuin kestävyyden lisäämiseksi. Luulen, etten voi tehdä molempia yhtä aikaa. Jos haluan kehittää nopeutta, ylläpidän kestävyyttä ja päinvastoin.

Omassa harjoittelussani yritän nyt keskittyä hapenoton ja lyhyen vauhtikestävyyden kehittämiseen. Juoksen kerran viikossa pitkän lenkin, mutta lähinnä ajatuksella "tarpeeksi". Tavoitteenani on juosta hyvä tulos 3000 metrillä hallikaudella tammi-helmikuussa. Näinä viikkoina rassaan anaerobista kynnystä ja hapenottoa kerran viikossa. Pitkät lenkit ovat noin 20 km:n mittaisia.

Hallikauden jälkeen ajattelin keskittyä toukokuun lopussa juostavaan puolimaratoniin. Pitkien lenkkien pituutta pitää hieman nostaa ja vauhtikestävyysharjoitukset yritän juosta lähellä anaerobista kynnystä. Maksimaalinen hapenotto jää ylläpidettäväksi ominaisuudeksi.

Ensi syksynä - jos Luoja suo - kokeilen juosta ensimmäisen maratonini. Kuvittelen, että harjoittelun painopiste on tuolloin pitkissä rauhallisissa lenkeissä ja maratonvauhtisissa vauhtikestävyysharjoituksissa. En kuitenkaan aio silloinkaan kokonaan luopua lyhyestä vauhtikestävyysharjoituksesta, vaan pidän sitä ohjelmassa ylläpitääkseni kirikykyäni.

Kaikki edellämainittu perustuu täysin arkikokemukseeni. Koska haluan kokeilla rajojani 1500 m - maratonilla, täytyy harjoittelukausi jakaa pienempiin osiin ja ottaa yksi, korkeintaan kaksi kehitettävää osa-aluetta käsittelyyn. Juoksufoorumilla on taatusti paljon asiantuntemusta tästä asiasta ja toivon lisäkommentteja niin Sinulle kuin itsellenikin.

P.S. Eikö kuitenkin niin, että kannattaa laittaa viikon harjoitusohjelmaan YKSI (tai Sinun harjoitusmäärilläsi kenties kaksi) varsinainen kehittävä harjoitus ja muu on pelkkää ylläpitoa ja huoltoa. Itse pystyn harjoittelemaan vain neljä kertaa viikossa ja kehittäviä harjoituksia (nyt lyhyt vauhtikestävyys) on vain yksi.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hienosti sujuneen Vantaan maran (2:49:28) jälkeen ajattelin panostaa nopeuteen ja aloin noudattaa Runners Worldin saksalaispainoksen 5000m:n ohjelmaa, joka tähtää 16:45 aikaan. Muutamana päivänä olen tehnyt myös 15:15 ohjelman treenejä, toki suositeltua hitaammilla vauhdeilla. Kun kuitenkin pidän maratonia päämatkana, ajattelin että ohjelman hitaampien lenkkien pidentäminen etenkin viikonloppuisin olisi kestävyyden kannalta hyvä juttu. Nyt askaruttaa se, että syökö noiden hitaiden pidentäminen kovavauhtisten treenien tehoa, vaikka se ei vaikuttaisikaan kovavauhtisten treenien laatuun?

Rytmitä viisaasti: Jos su pitkä niin tehoja tiistaina, keskiviikko taas aerobista ja perjantai/lauantai tehoa!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy