Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Keski-Suomen Metsoreitille marraskuun 14. päivä?

jamaatta
 Share

Recommended Posts

Jos ei ehdi tulla isommin lunta, haaveilisin vielä yhdestä pidemmästä (porukka)retkeilystä. Suunniteltu starttisuunta olisi Laukaan Äijälän kylä, josta pääsisi rämpimään maastoltaan, pohjaltaan ja maisemiltaan vaihtelevaa Metsoreittiä pitkin kohti Jyväskylää.

Äijälään pääsee esimerkiksi yhdeksältä Jyväskylästä starttaavalla Konneveden bussilla. Matkan varrella on mm. Kuusan kanava ja Peurunka. Leppäveden, Vihtavuoren ja Tiituspohjan kaupat eivät ole kovin kaukana reitistä. Seppälänkankaan taakse Ampujien majalle taitaisi tulla matkaa jo maratonin verran. Pimeähän voisi loppupäässä yllättäisi, mutta voisi sen tarpomisen jättää tarpeen tullen keskenkin. Kai sieltä jonkun bussin kyytiin osuisi, tai soittaisi sitten vaikka taksin. Joka tapauksessa itseni on oltava tuona lauantaina suihkunraikkaana Jyväskylässä viimeistään kuudelta, että joku raja sentään.

Tarkoitus olisi mennä mahdollisimman leppoisaa juoksuvauhtia, hyytymisen iskiessä edettäisiiin tietysti kävellen. Sään salliessa voisi pitää kohtalaisia taukojakin. Taivalsin juhannuksen jälkeen Kuusan kanavan ja Ampujien majan välin lisättynä yhdyspätkällä Ampujien majalta Vaajakoskelle. Tuolloin arviolta 39 km:n matkaan meni helteessä, parillakin reippaalla eksymisellä terästettynä ja Perniön ensisatasen jälkimainingeissa kuutisen tuntia. ( http://www.lenkkivihko.fi/jamaatta/hevi%C3%A4_menoa_helteell%C3%A4 )

Nyt viileämmällä kelillä vauhti voisi olla hiukan reippaampaa, mutta tämä riippuu myös siitä, minkälainen porukka saataisiin kasaan. Ja tehdäänkö matkalla oikein taukotulet.

Kiinnostaisiko ketään?

(Jos tuolloin onkin jo lunta, varasuunnitelma voisi olla Leppäveden pohjoispuolen kierto, n. 45 km mäkisehköä maantiejuoksua. Hatapan ja Antikon kanssa mentiin se kiekka huhtikuussa. Tuoltakin löytyy vaihtelevaa maisemaa, mutta huoltopisteitä vähemmän.)

Jos minä tulen mukaan, niin silloin matkavauhti on hidas ja tuletkin tehdään (ja makkaraa syödään).

Ongelma on vain se, että edellisenä päivänä on pippalot ja jos siellä olen mukana 100%:sti niin silloin ei suraavana (ei edes sitä seuraavana) päivänä juosta.

Man mÃ¥ste tänkä pÃ¥, sanotaan jossain.

Jos minä tulen mukaan, niin silloin matkavauhti on hidas ja tuletkin tehdään (ja makkaraa syödään).

Ongelma on vain se, että edellisenä päivänä on pippalot ja jos siellä olen mukana 100%:sti niin silloin ei suraavana (ei edes sitä seuraavana) päivänä juosta.

Man mÃ¥ste tänkä pÃ¥, sanotaan jossain.

Niinkuin Wihasta palatessamme visioin, kompromissikin voi olla pulmassasi mahdollinen. Eli jos haluttaa pippaloida keskiraskaasti, voit liittyä retkueeseemme myöhemmin päivällä vaikka Vihtavuoren-Leppäveden(-Tiituspohjan) korkeuksilta..?

Lunta tömähti, mutta Jyväskylän ja Vaajakosken korkeuksilla ainakin sitä on vielä juoskun kannalta siedettävästi. Laukaan korkeuksilla voi toki olla sitä jo enemmänkin... Kävien äsken koelenkillä tuossa Savonmäen takamailla otsalampun valossa, ja kyllä koskematontakin polkua pystyi ihan mukvasti hipsimään. Pitkospuilla oli kyllä aika jännää. Launatina lumi lienee himpun kuivempaa, jos Forecan ennsutren n. 5 asteen pakkasesta toteutuu.

Eli itse olen edelleen lähdössä. Ellei tämä lievä nuha pahene - ei ole pahennut ainakaan sitten maanantain, jolloin se alkoi.

Ja kun Kariuolevin kyytitarjous peruuntui, reissu toteutuisi alkuperäissuunnitelmalla: "Äijälään pääsee esimerkiksi yhdeksältä Jyväskylästä starttaavalla Konneveden bussilla." Takas juosten sen verran kuin jaksaa ja ehtii. Ampujien majalle tulisi jotain 40 km, sieltä lisäoptiona hölkkä Vaajakoskelle = n. 10 km. Toisaalta 30 kilsaakin tuolal lumessa olisi jo hieno pitkis. Ans kattoo ny. Jos hyydyttää, taksi tuokoon kotio. Kerrankos miehet ratsastaa - eikun seikkailee.