Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cooperin juoksuvauhdin lisääminen


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hyvää iltaa!

Tässä on nyt pienoinen juoksukärpänen puraissut, ja tavoitteena olisi ensi maalis/huhtikuussa cooper. Lihaskunto on keskivertoa paremmassa kunnossa, mutta ongelma on tämä aerobinen puoli.

Muutaman lenkin olen nyt juossut, ja sykkeet ovat aina olleet korkealla, maksisykettä en ole varsinaisesti testannut, mutta "parhaimmillaan" se on mäen huipulla ollut 211. Tästä siis jotain vertailupohjaa. Nimittäin lenkkien keskisykkeet ovat noin 180-185 välillä ja matkaa on kertynyt vajaa 4 km. Ja siis tätä puhumis-sääntöä on noudatettu ja kaverin kanssa rupateltu vaikka se syke noin korkealla pyörii. Ka-Kilometrivahti on vain ( :( ) noin 7.30 - 8.00 minuutin välillä.

Juokseminen on aina ollut vaikeaa ja ruumin rakennekkin ei ole mistään ns. siroimmasta päästä vaan punttisali on ollut aina se "vahvempi". Kuitenkin haaste on otettu vastaan eli maalis/huhtikuussa, niinkuin jo sanoinkin on tämä "kilpailu" cooper.

Vertailun vuoksi, edellinen cooper oli 1900, ihan oikeasti! Se rupesi jo itseäkin hirvittämään. :/

Oliskio jollakin jotain vinkkiä, tai esimerkiski sopivaa ohjelmaa cooperia varten, tai vaikka sopivaa sykealuetta kunnon kohottamiseen. Olenkohan ihan toivoton tapaus, vai lähteekös se kunto vielä kohoamaan?

Kaikki ohjeet ja vinkit ovat tervetulleita!

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se nousee. Jätän varsinaisen hifistelyn ja neuvomisen viisaammilleni mutta sanoisin että koeta vaan vaikka puoliksi kävelemällä saada tehtyä matalasykkeistä lenkkeilyä. Itse kanssa joskus vedin kaikki lenkit sykkeellä joka oli jotain 20-30 lyöntiä alle maksimin. Vauhti ei ollut huima mutta kovempaakaan ei päässy. Sitten kylmästi vaan mittariin reilusti alempi sykeraja ja vaikka kuinka riipi jyystää omituista puolihölkkää ja mittari huuti silti vähän väliä... Pari kuukautta ja a vot, alkoi tahti muuttua. Matalalla sykkeellä pystyi jo hölkkäämään pitkästikin ja kun otti reippaampia mukaan, pystyi pikkuhiljaa myös koventamaan vauhtia. Eli lyhyesti: Opettele juoksemaan hiljaa matalilla tehoilla, sitten voit juosta kovaa kovilla tehoilla.

Link to comment
Share on other sites

Oliskio jollakin jotain vinkkiä, tai esimerkiski sopivaa ohjelmaa cooperia varten, tai vaikka sopivaa sykealuetta kunnon kohottamiseen. Olenkohan ihan toivoton tapaus, vai lähteekös se kunto vielä kohoamaan?

Kaikki ohjeet ja vinkit ovat tervetulleita!

Pikaisella hakutoiminnolla

Miten treenata

Cooper >2800

Viittaus Juosija-lehteen, jos ko. numeron vielä löydät

Vilkaise nuo aluksi nuo ja kysy lisää.

Kukaan ei ole toivoton tapaus. Homma on vain omasta asenteesta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Tuli luettua nyt noita linkkejä ja ihan hyvin löytyi tietoa. Löytyykös jostain sykerajoja prosentteina maksimisykkeestä?

Kun tässä nyt on sentään 5 kuukautta aikaa, niin ensimmäiset kuukaudet on syytä käyttää ihan vain peruskunnon kohottamiseen pitemmillä ja matalasykkeisimmillä lenkeillä?

Kuinka pitikiä pk-lenkkien pitäisi olla? 45-60 min? Ja 60-70 % max-sykkestä? Kannattako heti alusta laittaa mukaan vetoja, vaikka ensin kerran viikossa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy