Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Keskinkertaiset PAAVOLLA tuloksiin?


zxcv
 Share

Recommended Posts

PAAVO-systeemi tuhoaa nuorisoa amerikassa, mutta PAAVO tuo huhujen mukaan tuo nopeasti tulosta keskinkertaisilla juoksijoilla. Hienosta nimestään huolimatta Juoksufoorumissa ei ole vielä perehdytty PAAVOON. Käsittääkseni nimen alkuperä on nimenomaan meidän oma Paavomme, mutta en ole ihan varma.

Letsrunissa on esimerkiksi ketju, josta pääsee jyvälle:

PAAVO must DIE!

Herkullisimpia yksityiskohtia on esimerkiksi 32 x 200m treeni, jota tehtiin koko päivä.

Perusohjelma:

S- fast intervals, 200s

M- slow intervals, 800s

T- pace intervals, 1000s

W- easy

T- slow intervals, 800s

F- easy

S- race

Tuossa "fast intervals" on käytännössä all out kakkosia, esimerkiksi 6 x 200m. Hitaat intervallit ovat niitä, joita kutsumme täällä MK-treeniksi. Pace-intervallit ovat mailin vauhtia 200m - 1600m toistoina. Tämä siis minun tulkintani noista.

Alkuvaiheessa tehdään kovina harjoituksina kaksi kertaa viikossa näitä hitaita intervalleja.

Kukaan kokeillut?

Link to comment
Share on other sites

Kukaan kokeillut?

Periaatteessa vähän tuollaista vuonna 2003. Surkean kevätkauden jälkeen jotenkin luovutusmeiningistä huolimatta sisuunnuin ja aloin vetämään lyhyitä intervalleja pururadalla. Lyhyillä tarkoitan sitä, että ensin löysäillään kunnes alkaa tuntua siltä, että vois vaikka muutaman askeleen ottaa. Sitten aletaan kiihdyttelemään ensin täysillä eka puhelinpylvään väli ja toinen puhelinpylvään väli yritetään vetää mahdollisimman rennosti suunnilleen täysiä. Jos vauhti alkoi hiipumaan, niin sitten taas kävelyksi. Sitten kävellään kunnolla ja palautellaan oikein hyvin. Näitä siis se 4,5 km lenkki josta alussa tuli ehkä alle puolet juostua.

Viiden lenkin jälkeen vauhti alkoi nousemaan ja 3 viikon sisällä oli kunto noussut aivan hämmästyttävästi ja juoksu tuntui tosi helpolta. Koska lenkit oli noin lyhyitä, niin mitään vaivojakaan ei tullut. Tietysti siihen päälle 1,5 t futistreenit kaksi kertaa viikossa ja täysi peli/vko.

Lopputuloksena sain seuran parhaan pelaajan pikkupalkinnon koska oli selkeästi syyskauden paras pelaaja. Olin elämäni parhaassa kunnossa - olisipa tullut silloin Cooper juostua.

Tästä viisastuin sen, että en aio enää nollakunnosta aloittaa mitään nylkyttämistä. Hitaasti juoksemalla oppii vain mukavuusalueelle ja juoksemaan hitaasti.

Ensin vedän kovan treenin jolla saan kunnon sellaiseksi, että treenaaminen on mukavaa ja en henkisesti löysty nössöksi. Sen jälkeen hyvässä kunnossa onkin kiva aloittaa hyvä piiitkä peruskuntokausi oikein löysillä vauhdeilla. Ja tämä ilman väkinäistä vauhdin hidastamista kun pk sykkeet ei nouse yli rajojen jo kävelyvauhdissa. Sitten ennen kisakautta taas PAAVOT ja onpa ukko iskussa kun tarvitaan. Näin siis aion tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Tämä pulpahti mieleen tuoreesta Holménin jutusta, jossa tähän amerikan systeemiin viitattiin pahana esimerkkinä ja rupesin kaivamaan, että minkälainen se oikein on.

Paavossa oli tuo maaginen paavoiluvauhti, PPM, joka on "kontrolloidulla rasituksella juostu 1600m:n testijuoksun vauhti". Kauden aikana tässä tulee kehitystä jopa 45s per maili, joten koko aikaa ei tahkota tonniviidensadan tavoitevauhdilla. Toinen pehmeä seikka on tuo yksittäisen vetoharjoituksen volyymi, joka on lopuksi aika pieni.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy