Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rautaveden maraton 2009

Recommended Posts

Hyvin järjestetty ja perinteinen. Plussana yhtenä kierroksena juostava lenkki, jossa juostaan (ainakin) kolmen kirkon vierestä, Ellivuoren laskettelukeskuksen ohi ja alkumatkasta noin kympin jälkeen muutamia kilometrejä ison tien laitaa. Mäkiä matkalla kivutaan jonkin verran, joten ajat jäävät usein muutaman minuutin hitaammiksi kuin nopeilla reiteillä.

Mukava tunnelma. Mukana melko runsaasti 100+-kerholaisia. Maratonin taustahahmoihin kuuluva Mikko Rautakallio oli aikoinaan perustamassa kerhoa, vaikkei itse olekaan sataa maratonia juossut.

Puolikkaalla juostaan edestakaisena lenkkinä maratonin viimeinen neljännes ja se on profiililtaan huomattavasti maratonia helpompi, samoin kymppi. Esimerkiksi viime vuonna 43-vuotias Jouko Mahlamäki juoksi pappasarjassa puolikkaan kelpo aikaan 1.12.38.

Reitin aurausta järjestäjät eivät voi luvata. Mehu on muistaakseni lämmitetty. En ole tosin aivan varma.

Erikoisuutena voisi mainita, että huonolla tuurilla joutuu odottamaan puomien takana junaa. Vaikka olihan 1970-luvulla Rautaveden maratonin vanhalla reitillä vielä enemmän jännitystä. Silloin käytettiin lossia vesistönylitykseen, joten taktisisista syistä kannatti alkumatkasta olla kärkiryhmässä:-)

Muokattu

Aika paljon on tullut jo hölkkiä kierreltyä, mutta kyllä Rautavedellä on oma tunnelmansa.:thumbsup:

Olen ollut mukana vissiin 5 tai 6 kertaa, puolikkaalla ja maratonilla.

Hauskan lisän tuo vielä keli, se on täysin arpapeliä. Joskus on menty lumihangessa ja 8c pakkasessa ja joskus täydellisessä tyynessä ja sulassa syyskelissä. Maratonilla (kiskokabinetti-karkku) on myös kaarteet kallistettu, ettei lipsahda ulos tieltä mutkissa.

Suosittelen!

Ekan marani juoksin Rautavedellä 1999. Soittelin järjestäjälle ennen juoksupäivää ja kyselin, onko radalla suuria korkeuseroja (tyhmää, kyllä, kyllä:-). Vastaus oli jotain tyyliin "no on siinä joku nyppylä matkalla, ei mitään mahdotonta" tms. Joopa, joo: reittihän kulkee Ellivuoren laskettelurinteitä ylös alas, ehkä vähän, mutta ei paljoa liioitellen. Olisihan tuon tietysti kartalta itsekin nähnyt, jos olisi katsonut, missä Vammala oikein sijaitsee. Edelleen tästä ymmärtämättömäna sitten lähtöviivalle tuli asetuttua, pikku pakkasella, vedensekaisessa räntäsateessa. Oma mäennousukykyhän on tunnetusti Suomen huonoin, mutta tulipa juoksu kuitenkin rämmittyä läpi. Aivan muutaman voimasana taisi päästä matkan varrella, tosin. Täytyy myöntää, että tuon juoksuun jälkeen on kaikki muut juoksut tuntuneet kevyiltä pyrähdyksiltä. (Paitsi ei tietenkään juoksun aikana mikään juoksu tunnu kevyeltä.)

Muuten järjestelyt siihen aikaan hyvät: huolto n. 5 km välein, muutamilla viimeisillä pisteillä banaania, rusinoita, suolakurkkua mehun, veden ja urheilujuoman lisäksi. Maalissa parhaat suihkut millään juoksulla, johon olen osallistunut (tosin huoltopaikka on nyttemmin vaihtunut, silloin oli varuskunnan tiloissa). Lisäksi maalissa pala täytekakkua (maistui muuten järjettömän hyvältä), kahvia yms. tavanomaista.

Muokattu

Mäkiä Rautaveden maratonilla siis on, mutta cokekolan maininta reitistä, joka kulkee "Ellivuoren laskettelurinteitä ylös alas" lipsahtaa tosiaankin liioittelun puolelle, kuten hän itsekin toteaa. Normaali asfalttimaraton on kyseessä. Kovimmat nousut ovat suoralla valtatieosuudella. Ellivuoren-tielle kääntymisen jälkeen vielä muutama kevyempi nyppy. Reittiprofiili esitetään kilpailun kotisivulla.

Pitkissä nousuissa ja laskuissa kannattaa käyttää järkeä eli hieman omien heikkouksien ja vahvuuksien mukaan säädellä mäkivauhti lopputuloksen kannalta optimaaliseksi. Viimeiset viisi kilometriä voikin huoletta painaa täysillä. Siinä vaiheessa mäkiä ei enää ole.

Hyvin se menee. Myönteisenä asiana lisäisin, että reitti taatusti opettaa omien voimavarojen arviointia.

Muokattu
lyöntivirhe

Mulla on Polar näyttänyt noususummaksi jotakin 350 metrin luokkaa.

Ei se ole niin paha kuin puhutaan.

Eikä kuumuudesta ole koskaan tarvinnut kärsiä.

Kaiken kaikkiaan hieno tapahtuma.

Kaksi vuotta sitten tapahtumaa kunnioitti itse Mr. Marathon - Horst Preissler - ja minulla oli kunnia ohittaa Horst ensimmäisessä pitkässä ylämäessä, kun hän käveli. Vaihdettiinkin siinä muutama sana, räntää tuli silmiim molemmilla.

Sitten jossakin kolmenkympin kohdalla Horst meni ohi ja jäi taas juttelemaan hetkeksi.

Kyllä minäkin osaan jakaa voimani oikein, sitten kun on puolitoista tuhatta maratonia takana. :thumbsup:

Kaksi kertaa omaa kokemusta marasta (viime vuonna ja 2003 muistaakseni), ja molemmilla kerroilla suht tyly simahdus puolimatkan jälkeen. En ehkä kunnioittanut nousuja alkumatkalla tarpeeksi.

Rautavesi on kuitenkin mielestäni todella hyvä ja kaunis reitti ja tunnelma porukassa on hyvä. Niin kuin Hietsu taisi mainitakin 100+ kerholaisia on monia.

Yhden kierroksen lenkki on todella miellyttävä juttu, sopii patikkavaellukseenkin jos ei erityisesti tulosta tavoittele .. itse olen molemmilla kerroilla patikoinut joitain loppuosuuksia ihan ruumiillisen pakon vuoksi.

Ainoat pikkumiinukset reitissä ovat alkuosuus/loppusouus suht vilkkaasti liikennöidyllä valtateillä, mutta Ellivuoren ja Karkun osuudet ovat sitä hienompia. Suosittelen!

Alunperin oli tarkoitus lähteä hölkkäämään Rautavedelle. Nyt on kunto sen verran huonolla tolalla ettei maratonin mittainen juoksu oikein houkuttele. Mutta tsemit Rautavedellä juokseville. Eiköhän ensi vuonna ole tämäkin kokeiltava. Harmi kun tuo lossi-juttu ei enää ole erikoisuutena :D

On pieni mahdollisuus, että joutuu odottamaan junaa Karkun kohdalla eli jotain on jäljellä vanhoista hyvistä ajoista.