Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
HimPura

Nilkkakipu?

Recommended Posts

Vaivaklubiin vääntyy hänkin, nilkka on alkanut vaivata. Kipu on juuri nilkan sisäpuolella, kehräsluun pallukan kohdalla. Olisiko limapussintulehdus? Ei ole turvoksissa, lepo auttaa.

Akillekset ei ole olleet ongelma, ja kipu tuntuu enemmän olevan jänne/nivelpuolella, kun lihasperäistä. Ei ole kengillä väliä, olen vaihdellut paria ja vaiva pysyy samana. Kipu tuntuu, kun koukistelee ja ojentelee nilkasta.

...muutenkin pientä ylikuntoa pukkaa, kuumetta iltaisin ja levottomia jalkoja, joten tauko tekee hyvää. Riittääköhän viikko?

Jaa-a. Kuulostaa hyvinkin tutulta, mulla oli vastaavan kuuloinen päällä vielä pari viikkoa sitten. Vieläkin nilkka on jäykkä ja taipuu selvästi huonommin kuin aikaisemmin, mutta ei ole enää kipeä ja nämä viimeiset reilu 2 viikkoa olen lepäillyt lähinnä muun vaivan vuoksi. Nilkka tuli kipeäksi ilman mitään selkeätä syytä tai ainakaan sellaista minkä olisin huomannut (kolhausta tai taittumista tai muuta vastaavaa) jo siitä vielä pari viikkoa aikaisemmin. Ei varmaan olisi pitänyt juoksennella sen kanssa, mutta juoksin silti - olisi saattanut parantua jopa nopeammin tauon kanssa.. Epäilen kovasti, että toipuisit viikossa.

Peukkutuntumani, jota en koskaan tosipaikassa usko:

- sama aika, mitä vamman kehittymiseen meni, sama aika menee palautumiseen normaaliin treeniin

Monesti olen kokeillut jatkaa ensimmäisistä kipusignaaleista välittämättä ja saman signaalin toistuessa jättänyt sen taas huomiotta, kun vielä kerran pystyy juoksemaan. Kuukauden vetänyt noin, kunnes kipu tekee stopin ja kuukauden taukoa/keventelyä edessä.

Ainahan juostessa kaikenlaisia tuntemuksia esiintyy, mutta selkeä kipusignaali toistuvana pitäisi ymmärtää ottaa vakavasti.

Tällä johdannolla ei kuulosta siltä, että vaiva viikossa tuli, joten ei viikossa mene kokonaan poiskaan.

Jahas, työpaikan fyssari epäili pronaatiossa olevan sittenkin syy. Mulla on ilmeisesti eriparijalat. Mitään anatomisia pohjallisia (esim footbalance) ei suositellut, koska nehän vaan tukee jalan siihen asentoon, mistä kipu tulee, vaan tukiliuskaa jalkaholvin alle.

Hyvä kuulla näitä eri arvioita muutenkin, toinen sanoo jalan olevan jäykkä ja supinoiva, toinen sanoo, että tarvii pronaatiotukea. Osta siinä sitten kenkiä ja tukipohjallisia. Niitä vois olla joka vaivaan laatikollinen, ja aina uuden ongelman ilmaantuessa vaihtaa paria.

Nyt lepoa ensin kuitenkin. Se on juuri näin kun Mage sanoi. Järki sanoo että stoppaa nyt jo, mieli haraa vastaan.

*muoks* JTG laittoikin asiallisen linkin vanhaan ketjuun. Tutultahan tuo vaikutti.

Muokattu

Jahas, työpaikan fyssari epäili pronaatiossa olevan sittenkin syy. Mulla on ilmeisesti eriparijalat. Mitään anatomisia pohjallisia (esim footbalance) ei suositellut, koska nehän vaan tukee jalan siihen asentoon, mistä kipu tulee, vaan tukiliuskaa jalkaholvin alle.

No mutta ei nyt tuohonkaan pidä mennä ainakaan empimättä. Kun mulla oli toi nilkka kipeä astuin juurikin sillä jalalla silltä tavalla, että kaveri sanoi lenkillä mun nilkuttaessa sen jalan kääntyvän aika reilusti sisäänpäin (ylipronaatio). Nyt kuitenkin (ja ennen tätä nilkkavaivaa) kummatkin jalat menivät melkolailla samassa linjassa. Minulla ON hiukan ylipronaatiota, mutta juoksen neutraaleilla tossuilla kun se riittää hyvin. Tuolloin sitä oli paljon, ja se johtui vain ja ainoastaan siitä nilkasta.

Paska nilkka vaivaa, kipu ei ole pysäyttävä, mutta säteilee ylös sisäpuolta pitkin.

Nyt koitan vielä paremmin vaimennettuja kenkiä (olen juossut kevyillä pääsääntöisesti omankin kevyen painon vuoksi), jos auttaisi.

Juostessa jalkaterä kuulemma askeltaa ulkosyrjälle, nilkka on jopa ulkokierossa eli jalkaterä vänksöttää vähän sisäänpäin.

Nostanpa tätä vanhaa ketjua, miten Himpuralla sitten meni tää ohi vai ihan omiaan? Tänään ja edellisellä pitkiksellä oli nimittäin samanmoista oiretta, ei pahasti mutta kumminkin..Ei haitannut niin että olis lenkkiä tarvinnu lopettaa, mutta mietityttää nyt sitten että mikä tätä tekee..ja ettei ainakaan käy äitymään pahemmaksi joskus.

Täällä saman tapainen kiusa - nilkka/pohjelihaksen alaosa nilkan sisäsyrjässä aloitti oireilun Tukholman maratonilla, mutta ei mitenkään estänyt juoksua, loppupuolella en edes huomannut ongelmaa. Kuinka ollakaan, vaiva on kuitenkin jatkunut siitä lähtien, ja alkaa tuntua viimeistään parin kilometrin kohdalla. Välillä kipu säteilee nilkasta ylöspäin, penikkataudin omaisestikin, välillä alas jalkaterään. Kilometrit ovat olleet koko kesän ajan todella vaatimattomia, välillä viikon taukokin, mutta muutosta ei juuri ole havaittavissa. Tossujakin on tullut vaihdeltua. Reilu kk sitten hieroja ei tuntenut jalassa mitään kumman tuntuista, akilleskin oli ok, arveli vaivan menevän piakkoin ohi. Olisiko kellään ideoita, mistä on kysymys ja/tai mitä asialle olisi tehtävissä, että pääsisi taas oikeasti juoksemaan?

Samaa täälläkin ollut jo puoli vuotta. Ei suorastaan estä juoksemista, mutta kipeytyy joka kerran. Kävin näyttämässä urheilulekurille ja tuli passitus perjantaiksi magneettikuvaukseen. Epäili jonkinasteista repeämää Peronius-jänteessä. Vaiva alkoi kevää liukkailla keleillä

Samaa täälläkin ollut jo puoli vuotta. Ei suorastaan estä juoksemista, mutta kipeytyy joka kerran. Kävin näyttämässä urheilulekurille ja tuli passitus perjantaiksi magneettikuvaukseen. Epäili jonkinasteista repeämää Peronius-jänteessä. Vaiva alkoi kevää liukkailla keleillä

Kuvaa ei vielä liene analysoitu? Itsekin innostuin sitten käymään lääkärissä, joka varsin auliisti myönsikin tietämättömyytensä asian suhteen, analysoi vaivan olevan kuitenkin jonkinlainen rasitusvamma jänteessä nilkan sivulla, pisti tulehduskipulääkekuurille ja varasi ajan urheilulääkärille ensi perjantaiksi. Siihen asti suositteli olemaan juoksematta. Ajattelin, että voisin tehdä torstaina koelenkin nähdäkseni, vieläkö kinttu sitten levon ja Burana-setin jälkeen oireilee. Tietäisi sitten kertoa erikoislääkärille sen hetken tilanteen.

Eilisen lenkin perusteella itsekin paikallistin tuon enimmän kivun siihen luun päällä/sivussa kulkevaan jänteeseen, ainakaan sitä ei kauheasti kärsi painella. Tosin lenkin alussa tuntui ensin akilleksessa, ja välillä kipua oli jo kantapäässäkin joten otapa tästä selvää..kuukauden päästä on kisa joten pikainen kuntoutuminen on kyllä suotavaa :conf:

Mielenkiintoista kuulla mitä lääkäri tappuralle tuomioi perjantaina.