Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vinkkejä aloittelijalle


Toniz
 Share

Recommended Posts

Morjes

Elikkäs, suoraan asiaan: olen tässä aloittelemassa todellista kuntoremppaa, ja kunnianhimoisena tavoitteena/haaveena olisikin muutaman vuoden päästä (joskus 2012+) suorittaa ironman matkan triathlon. Lähtökohdat harjoittelulle on sellainen suht ok peruskunto (viimeksi epävirallisen cooperin juossut syksyllä -09 n. 3000m pyöränmittarilla & sekuntikellolla mitattuna). Kuntoilua onkin tullut päivittäin harrastettua about vuoden verran, mutta nyt olisin vailla kokeneempien neuvoja todellisen harjoittelun aloittamiseen..

Miten kannattaisi lähteä liikkelle? Olisiko järkevää aluksi esim. tähdätä ensi vuodelle maratoonia varten, ja vaikkapa 2011 jo triathlonin puolimatkaa varten, ja siitä taas vuosi niin jopa täyspitkää matkaa?

Kalastelin netistä harjoitus-ohjelmia (maratonia varten) ja törmäsin tälläiseen: http://www.maxim-sports.fi/Media/1035_85.pdf . Olisiko mistään kotoisin? Alkuun nuo lenkit toki kaipaisi hieman räätälöintiä.. Mutta jotain tuohon suuntaan?

-Toni

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onneksi olkoon hyvästä päätöksestä, siis kuntorempasta!

Onko päätavoitteenasi kunnon kohottaminen vai nimenomaan täyspitkä triathlon? Jos jälkimmäinen, en voi olla suosittelematta heti kaikkien kolmen lajin kanssa aloittelemista. Kisojahan on paljon lyhyempiäkin, ja ensi kesälle kannattaisi jo ottaa jokin triahtlon tavoitteeksi, mikäli se täyspitkä häämöttää tulevaisuudessa.

Lisäksi jos aiot ryhtyä treenaamaan kovempaa, on useamman lajin tuoma rasitus tasaisempi kropalle, ja voit treenata kovempaa ilman rasitusvammoja, kuin pelkkään juoksuun keskittymällä.

En oikein osaa arvioida 3000 m:n Cooperin perusteella kuntoasi, mutta jos liikunta jo on päivittäistä, luulisi ensi kesänä puolimatkankin olevan ihan realistinen tavoite, mikäli aloitat treenin nyt (eikä sinulle esimerkiksi uiminen sinänsä ole ongelmallista).

Jos taas päätavoite on kunnon ja hyvinvoinnin kohottaminen, niin miksei maraton olisi hyvä tavoite! Tosin päivittäinen liikunta kuulostaa jo aika hienolta, kuvittelisi peruskuntosi tosiaan olevan jo melkolailla kohdallaan :thumbsup:

Tuo Maximin ohjelma vaikuttaa ihan perushyvältä, itse olen hakenut inspiraatiota tossu.comista, jossa on ohjelmat jaettu eri tavoitevauhtien mukaan. Siellä on myös infoa siitä, minkälaisilla sykkeillä mitäkin vedetään.

Link to comment
Share on other sites

Pölhö heittikin hyvät teesit kehiin.

Itsekin olen siirtynyt triathloniin juuri pelkän yksipuolisen maratontreenin aiheuttaman vammakierteen takia.

Ei muuta ku kaikki lajit heti kehiin ja totuttautuminen meininkiin lyhyempien matkojen kautta. Huomio heti lajitekniikkaan että ei ehdi oppia pahoille poluille, tämä koskee erityisesti uintia.

Kyl siinä sivussa pystyy maratoninkin sitten juoksemaan vaikkapa loppukesästä/syksystä.

Triathlon on parasta!!

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset vastauksista!

Niin tosiaan, mainitsin asian aika kunniakkaan epäselvästi: eli päätavoitteenahan olisi siis täyspitkä triathloni ja joskus ehkä kilpaileminen kyseisen lajin parissa mikäli laji vie mennessään :) Kuntoremppahan tulee tuossa ikäänkuin sivutuotteena :)

Tähän mennessä olen siis käynyt päivittäin about 30-40min hölkkä/kevyen juoksulenkin, kesällä pyöräilin enemmän (n. 3000km kesä-elokuussa). Uinti jäänyt vain muutamaan uintikertaan kesällä (enkä ole muutenkaan kovasti uinut viimevuosina), joten siinä onkin todella paljon parannettavaa (tekniikan osalta). Pitäisikin tässä varmaankin käydä jokin tekniikkakurssi tms uinnin osalta talven mittaan..

Millaista kalustoa teillä on käytössä triathlonissa? Käytättekö esim. märkäpukua?

Itsellä polkupyöränä on kona jake (halvahko cyclocross pyörä). Varmaan tuolla laitteella ainakin alkuun pääsee liikkeelle.. Mutta jos innostus sitten kasvaa niin toki parempi pyörä tulee hankinta listaan :)

Mutta kaikki mahdollinen vinkki harjoitteluun ja varustehankintaan on tervetullutta :)

-Toni

Link to comment
Share on other sites

Pölhö heittikin hyvät teesit kehiin.

Itsekin olen siirtynyt triathloniin juuri pelkän yksipuolisen maratontreenin aiheuttaman vammakierteen takia.

Ei muuta ku kaikki lajit heti kehiin ja totuttautuminen meininkiin lyhyempien matkojen kautta. Huomio heti lajitekniikkaan että ei ehdi oppia pahoille poluille, tämä koskee erityisesti uintia.

Kyl siinä sivussa pystyy maratoninkin sitten juoksemaan vaikkapa loppukesästä/syksystä.

Triathlon on parasta!!

Näin on.:026:

Fiksuja jutteli pölhökin, ei pölhömpi jätkä. Jatketaan lajiglooriaa vielä sellaisella faktalla, että itsekin siirryin triathloniin maratonharjoittelun piiristä. Parhaat juoksuajat ovat tulleet maratonilla ja puolikkaalla nimenomaan triathlonaikoina.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista!

Tosiaankin, täyspitkä triathlon se päätavoite tulee olemaan. Kuntoremppahan tulee siinä ohessa myös :026:. Kilpailuissakin varmasti tulisin käymään mikäli homma lähtisi luistamaan sitten.

Uimisesta sen verran, että se ei tosiaankaan ole minun vahvin alue kun en ole paljoa uinutkaan. Viimeksi ala-aste ikäisenä tuli uitua hieman enemmän, mutta sen jälkeen jäänyt hurjasti vähemmälle.. Pitääkin tässä alkaa tässä kyselemään läheiseltä uimaseuralta tekniikkakursseista..

Tähän mennessä olen käynyt lenkkeilemässä milteinpä päivittäin n. 30-40min hölkkää/kevyttä juoksua/intervalleja, kesällä enemmän sitten pyöräilin (about 3300km kesä-elokuu) kun laitoin keväällä uuden fillarin (kona jake) jolla sitten triathlonin pyöräosuuden varmaan ainakin saa alulle.. Toki ennen täysmatkaa kunnon pyörä tulee hankintalistaan.

Nyt syksyllä olen alkanut enemmän käymään lenkeillä jalkaisin (juosten/hölkäten) kun en omista tällä hetkellä kunnon talvivaate kerrastoa pyöräilyyn. Sen verran kalliita nuo vaatteet tuppaavat olemaan opiskelijan budjettiin.. :/

Mutta jos ensi kesälle sais reenattua niin mallikkaasti että saisi perusmatkan, tai jopa puolimatkan vedettyä ilman kummempia aikatavoiteita.. Jää nähtäväksi miten kunto alkaa kohoamaan :)

Kaikenlainen vinkki/tietous lajista ja sen harjoitteluun on tervetullutta!

-Toni

Link to comment
Share on other sites

Täytyy sanoa, että sulla on kyllä äkkiseltään luettuna hyvät lähtökohdat triathlonismiin. Toi tavaksi muodostunut juokseminen peräti intervallien kera, melko lailla ahkera pyöräily (enemmän kilsoja tänä kesänä kuin allekirjoittaneella :icon_redface:) ja vielä fiksu asenne uintiin (tekniikka ensin, kilsoja sitten) tietävät kyllä hyvää triathloneita ajatellen, jos innostus säilyy.

Ikääkään ei ilmeisesti liene vielä rasitteeksi saakka, kerta olet opiskelija?

Jos intoa piisaa, sisätraineri on hyvä vaihtoehto loskassa pyöräilylle. Trainereita saa alkaen jostain n. 150 €:sta, ja sillä siis voit ajella Jakella omassa olkkarissasi. On tosin melko hikistä puuhaa..

Itseäni motivoi aloittaessa (ja edelleenkin) ajoissa asetetut kisatavoitteet, oli niille tavoiteaikoja tai ei. Suurin osa Suomen kisoista on eri pituisia pikamatkoja, täyspitkiä tänä kesänä järjestettiin 1, puolimatkoja 2 (joista toinen täyspitkän yhteydessä) ja perusmatkoja 3. Lähes kaikki kisat ovat joksenkin juhannuksen ja elokuun alun välissä.

Pikamatkat ovat hienoja kisoja nekin ja suosittelen osallistumaan! Jos perus- tai puolimatkalle mielit, ei ole paljoa valinnan vaikeutta kisojen suhteen. Peruskisoja järjestettäneen ainakin 3.7. Kiskossa ja 24.7. TAI 31.7. jossain, puolikkaat lienee tarjolla 17.7. Joroisissa ja 1.8. Nokialla.

Ja edelleen sun kirjotuksista päättelisin, ettei tuo puolikas mikään mahdottomuus liene. Siitä vaan päiviä kalenteriin merkkaamaan, niin pääset aamukampaa ostelemaan!

Ja tosiaan, tervetuloa hienon harrastuksen pariin. Itselleni triathlon on antanut niin paljon sekä kolmen erillisen lajin että niiden yhdistelmän muodossa :cool0010:

muoks: oho, en huomannut yhtä viestiäsi välissä.

Tekniikkakurssi uintiin: ehdottomasti!

Välineet: märkäpuku on hyvä, auttaa vähän nopeudessa ja ennen kaikkea lämmittää (useampi kilsa viileässä vedessä uikkareilla > brr..).

Pyörä: Cyclocrossari on mainio alkuun (olen kuullut), useimmilla on maantiepyörä ja pidemmillä matkoilla triathlonpyörä. Jälkimmäiset ovat tosin hintavampia, ja niitä myydään tosi harvassa liikkeessä Suomessa. Kai noilla puolimatkoilla jonkun verran cyclocrossaajia on? En tiedä, luulisin. Kypärä on se tärkein väline pyöräilyssä, se pitää olla kisassa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Juuh, eli ikää ei pitäisi vielä liikaa olla, ensi viikolla 18 täyteen :character0032:

Pikkuisen vilkaisin nuista uimatekniikkakursseista, ja näyttäisi helmikuun kupeessa alkavan seuraavat kurssit Kempeleessä käsin. Sitä ennen ajattelin katsastella jonkinlaisia videoita vapaauinnin tekniikasta netistä ja aloittelen sellaisen 1-2 uintikertaa/vko harjoittelun näin alkuun (pyrkiä noudattamaan videoiden neuvoja yms), jotta muutenkin tottuisi uimiseen ja saisi hieman kasvatettua kuntoakin siihen tarkoitukseen kun tuo ylävartalotreeni on jäänyt vähemmälle kun pääosin tähän mennessä olen vain juossut/pyöräillyt.

Jooh, en kyllä itseäni enää rapakuntoisena kuitenkaan pidä, mutta paljon on vielä parannettavaa kunnon ja lajikohtaisten tekniikoiden osalta mikäli esim. puolimatkalle 1-2vuoden päästä mielii.

:bike:

Ensi kesälle pitäisin kuitenkin hyvänä tavoitteena tuota pikamatkaa, ja jos nyt talven mittaan treenit sujuu odotettuakin paremmin, niin toki puolimatkaakin pitää koettaa! Ensi syksylle vaan sattuu tuo armeijaan meno, niin jää nähtäväksi miten palvelus aikana tuo harjoittelu onnistuu kaikkien kolmen lajin suhteen.. Toivotaan parasta!

-Toni

ps. Tuli kirjotettua pariin otteeseen samankaltaiset viestit kun ei heti ilmestynyt näkymään (foorumille olen vastikään rekisteröitynyt).

Link to comment
Share on other sites

Olen tässä mietiskellyt tuota matkatavoitetta vuodelle 2010, ja itsestäni tuo perusmatka ei kuullostaisi numeroina ainakaan pahalta kun tässä on vielä pitkästi ensi kesään aikaa. Toisaalta tuo puolimatkakin olisi houkutteleva.. jos vain saisi uintitekniikan kuntoon talven aikana. Mutta mitä te kokeneemmat sanotte siitä, että onkohan tuo vielä liian iso pala haukattavaksi (puolimatka) vaikka talven ajan treenaisikin ahkerasti?

Millaista vaatevarustusta suosittelisitte hankkimaan? Itseltäni löytyy tällä hetkellä pyöräilyyn housut ja pusero. Olisiko viisasta harkita triathlon kisapuvun hankkimista jo ensimmäisiin kisakoitoksiin? esim http://www.scorpionstore.net/product.asp?lang=1&sua=1&tk=170&q=y&s=38 ?

Link to comment
Share on other sites

Sen sopivan matka voi testata treenailuissa: perusmatkan ja puolikkaan uintihan on melkein saman mittainen, joten kokeile alkukesästä, miten sujuisi vaikka 80 km pyörälenkin päälle muutaman kilsan juoksu. Jos on ihan hirveetä, on puolimatka ehkä liian varhainen. Ja tietty on hyvä kokeilla joskus pelkkää 20:n juoksulenkkiäkin.

Kisa-asu on ihan näppärä, muttei välttämätön. Tuossa naapuriketjussa tosin olisi aika edullisesti sellainen tarjolla, jos vain koko natsaa.. mutta märkäpukua kyllä suosittelen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jatkanpa tähän tätä omaa triathlonprojektia:

Juu, edistystä alkaa pian uinnin osastolle tulemaan: ensi tiistaina uintitekniikkakurssille meno. Taisi olla 12 harjoitusta, viimeiset harjoitukset 17.12. Saas nähdä miten tuolloin uinti sujuu :026:

Uinnin lisäksi pitäisi alkaa myös juoksu- ja pyöräilytekniikoita kehittämään: juoksu on minulla täysin alkeellista (ns. synnynnäinen juoksutekniikka) eikä jalat nouse ponnistuksen jälkeen pakaroita kohti juurikaan ja muutenkin suht raskasta menoa. Eli taloudellisuutta pitäisi saada juoksuun. Pyöräilyssä olen huomannut sen, että niskat alkavat kipeytymään jo n. 60km pyöräilyn jälkeen, johtunee ajoasennosta :character00264:

Täytynee painottaa ainakin jouluun asti tuota juoksutekniikka ja uintiharjoittelua, kun ei vielä ole fillarissa nastarenkaita jonka vuoksi lenkille ei vielä kehtaa lähteä pyörällä. Lisäksi aloitin kuntosalilla käynnin vihdoin, sielä 2-3krt/vko tulee viidhyttyä 30-60min. Joulun jälkeen voisi jo aloittaa noita yhdistelmäharjoituksia.

Heinäkuussa tuo puskee jo inttiin meno. Eli jäänee ensi kesän kisat suurelta osin välistä, mutta jos sitä alkukesästä joku lyhyen/perus matkan kisa järjestetään niin siellä minutkin saattaa bongata kuntosarjassa! :running:

-Toni

Link to comment
Share on other sites

Kypsän olosta ja jalat maassa puhetta Toni! :thumbsup:

Nyt talven treeneihin vaan paaaljon pitkäkesoista treeniä ja keväällä hieman kireempää, niin hyvä siitä tulee!

Kesällä sitten vaan rohkeesti viivalle, eka sprinttistartteja ja sitten siitä pidemmille matkoille jos/kun siltä tuntuu. Ei kannata epäröidä lähteä lähteä kisaamaan, kaikki kokemus on aina kotiin päin. Vaikkei aina "nappeja" tuliskaan niin se on arvokasta kokemusta ja oppia oikeesta kisatilanteesta saat kuitenkin. Ei kannata välittää ajasta/sijoituksista alkuvaiheessa mitään.

Tsemppiä treeneihin!

Amatööri pohjalta,

Rookie

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Syksyllä aloittelin kolmen ( tai kaksi toistaiseksi) lajin treenaamista tavoitteena saada vaihtelua pelkkään juoksuun ja kokeilla ensi kesänä triathlon kisaa.

Parin kuukauden jälkeen tuntuu, että teen kaikki mahdolliset mokat. Olen saanut itseni aivan väsyksiin. Rytmihäiriöt ovat palanneet (tutkittu ja treenata saa), herääminen on tosi vaikeaa ja väsymys iskee keskellä päivää. Treeneissä menee ihan hyvin. Silloin ei väsytä.

Uinti on jo sujuvampaa kahden kuukauden jälkeen.

Kuukauden punttikuurin jälkeen olen saanut vasta tuntumaa hommaan. Olen tehnyt 2 uintitreeniä/vko 1,5-2km/krt, 2 punttitreeniä/vko ylä ja alavartalo erikseen, 2-3 juoksu lenkkiä/vko. Kokonaisuudessa painaa vielä työpäivät jotka ovat kohtuullisen raskaita.

Juoksua olen treenannut aiemmin n. 4-7 h viikossa. Talvisin olen ottanut punttikuurin ja luisteluhiihtoa pk.na kun lumet tulee.

Nyt ajattelin että olisin lisännyt jalkojen voimaa (uinnin lisäksi) ja tammikuulla aloittanut sisäpyöräilyn (pyöräily on minulle uusi tuttavuus).

Miten nää jutut kannattaisi jaksottaa, ettei tämä talvi mene ihan pieleen ja into lopu ylikuntoon ta väärään treeniin?

Muokattu
kiroitus virheet
Link to comment
Share on other sites

Oman elimistön ehdoilla on joka tapauksessa harjoiteltava. Jos palautumiskyky ei riitä kaikkeen mitä haluaa, niin pitää haluta vähän vähemmän. Omia puutteita pitäisi arvioida, mutta parhaiten ne huomaa vasta kesän triplexkisoissa, jos kyseessä on siis ensimmäinen kerta. Säiden mukaan parasta pyöräilykautta on vasta huhtikuusta eteenpäin, joten talvella voi hakea peruskuntoa ja yrittää saattaa uintia jo lähemmäksi kisakuntoa. Eli tehoja eniten uinnissa, mutta voi myös availla elimistöä sisäpyöräilyssä tai sisäjuoksussa. Taustoja en tiedä, joten en voi sanoa miten paljon määrää kestät. Juoksua ei saa unohtaa, mutta se treenimäärä joka uinnista, hiihdosta ja pyöräiystä tulee voi auttaa myös juoksun peruskunnossa, joten juoksussa pitää huomioida etenkin tehopuoli ja etenkin keväällä ja kesällä. Punttitreeni syö voimia muusta treenistä, joten jos puutteita on vahvasti muissa osa-alueissa, niin kannatta punttitreenit jättää ylläpitäviksi jo joskus alkutalvella.

Tuon parempaa vastausta en pysty noin vähillä lähtötiedoilla antamaan, vaikka joisin toisen pullon viiniä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy