Jump to content
Juoksufoorumi.fi

M50 ja kymppi


ErkkiM
 Share

Recommended Posts

Moi!

Ilmoittauduin Niken Human Race kymppi-juoksuun tulevana lauantaina, siis 4 aamun päästä. Mukaan menen koska pääsee ilmaiseksi juoksemaan sisäradalle (Esport Arena) - ja onhan tuo varmaan mukavan leppoisa tapahtuma.

Noh, tässpä ei ole niin kamalsti juoksua takana kuukauteen, ehkä niukka 20 km / vko + keskiviikkoinen kiertoharjoittelu.

Mites kannattaisi touhuta nyt nämä kolme arki-iltaa ennen tuota kymppiä, kun tavoitteena itselläni on rento, helppo juoksu. Aikatavoite voisi olla vaikkapa tunti - ei siis mikään huima - koska normaaleilla pitkillä lenkeillä km-vauhtini on luokkaa 6.20

Juuh, eihän tässä mitään ole tehtävissä, mutta jos keskiviikkona jumppaan, niin kannattaako enää to/pe juosta, ja jos kanduu, niin löysästi pitkään ja lyhyesti ja nopeasti tai jotenkin muuten?

-E

Link to comment
Share on other sites

Jos vetoja ei ole harrastanut, niin niissä voi tottumaton saada lihaksensa kipeiksi (DOMS), etenkin jos tekee ne liian kovavauhtisina. Ei ole sitten kiva lähteä lauantaina juoksemaan. Tämä vain pienenä varoituksena. Ehkä kannattaa käydä kevyellä lenkillä, jotta juoksutuntuma säilyy. Sen aikana voit tehdä pari lyhyttä ja rentoa vetoa, mutta ei siis mitään pikajuoksua. Tässä niiden merkityskin on lähinnä lihaksia rentouttava.

Link to comment
Share on other sites

No niin, tulihan juostua radalla ja sisällä, porukassa, joka taas toi mukanaan omat kuvionsa - eli sitä kun lähtee niin helposti toisen peesiin ...

Kiitos vaan noista vinkeistä - tosin en päässyt suunnitellusti ulso ja juoksemaan... edellinen juoksu viikko sitten, ja keskiviikkona melko rankka kiertoharjoittelu - pääpaino oli yläkropassa.

Asiaan.

Hyvinhän tuo juoksu maistui. Vikoilla kahdella kirikierroksilla (á 400m) loppui henki ihan tyystiin, meni hengitys ihan "vinkumiseksi". Muutoin kroppa pelasi kivasti. Joten tuloksena aika 57 min, 17 sek. En oo koskaan ennen juossut noin pitkään edes 6 min/km vauhtia, joten olen iloisesti yllättynyt ja vakuuttunut nyt, että kyllä sitä jonninmoisen pohjakunnon siis omaa, vaikka juokseminen viime aikoinan jäänytkin vähemmälle.

-E

Link to comment
Share on other sites

Tää on mielenkiintoista... eilen LA tosiaan tuo kymppi, jossa vikat 400-500 m mentiin enemmänkin sisulla (kun ei vaan saanut henkeä) kuin tyylillä :) Juoksun jälkeen palautuminen oli tosi nopeata, ja jo parin minuutin jälkeen oli ihan kiva lähteä lyhyelle palautteluhölkälle. Ja illalla oli kotonakin oikein jees olo. Ja tänään SU aamullakin.

Noh - kävin iltapäivällä kevyellä fillari-lenkillä metsässä - verkkaisaa menoa vaikeilla, liukkailla poluilla - enemmänkin tasapainoharjoittelua kuin lihasten päälle käyvää toimintaa.

Ja nyt illalla, tätä kirjoitettaessa, olen aivan puhki! Olo on kuin puolikkaan jälkeen, tai jonkin tiukan 1½ h kiertoharjoittelurääkin.

Eli - kai sitä sitten tuon kympin meni jokseenkin oman kunnon ylärajoilla ja antoi kropastaan sen mikä järjellä oli irrotettavissa.

Mielenkiintoista ja innostavaa... pitää nyt hieman tarkemmin kokeilla ja funtsia miten yhdistää viikko-ohjelmaan fiksusti jumpan/kiertoharjoittelun, juoksun ja noi fillari-kuviot - tavoitteena nyt varmaankin tuonne alkuvuoteen peruskunnon kasvatus (3-5 suoritusta/vko) ja sitten keväämällä enemmän keskittyminen juoksuun ja juoksuvauhtiin/vauhtikestävyyteen.

Näin miettii tämä -E

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy