Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Näin onnistuin Sepon ohjelmilla


Inke
 Share

Recommended Posts

Juoksin lauantaina ensimmäisen maratonini ja ajattelin kertoa, miten itse onnistuin Sepon ohjelmilla, jos vaikka auttaisi tsemppaamaan muita aloittelijoita.

Aloitin lenkkeilyn n. 1,5 vuotta sitten. Kesäkuussa juoksin ekan puolimaratonin Sepon puolimaratoni läpi ohjelmalla aikaan 2.01. Heinäkuun otin rennosti lenkkeilen satunnaisesti. Sitten elokuun alusta aloitin maraton alle 4.30 ohjelmalla. Kolmen harjoittelu viikon jälkeen juoksin Varalassa puolikkaan aikaan 1.57. Harjoitteluviikon 7 tienoilla olin viikon kipeänä ja täyslevossa, myös viikon 8 harjoittelu oli erittäin kevyttä. Pari pitkää lenkkiä jäi siis tekemättä. Loppu harjoittelu sujuikin tosi hyvin ja viikot 9 ja 10 harjoittelin hieman ohjelmaa kovemmin. Kaksi viimestä viikkoa tein maraton alle 4h ohjelman mukaan.

Lauantaihin valmistauduin kolmen päivän tankkauksella, tosin en saanut millään alas kuin n. 400g hiilareita päivässä. Nestettä join kuitenkin runsaasti koko ajan. Maraton kulki lauantaina aikaan 4.08. Vauhdinjako oli siten, että ekan puolikkaan juoksin 2.08 ja toisen kahteen tuntiin. Olen erittäin tyytyväinen. Maraton ei tuntunut kovinkaan pahalta, voimat eivät loppuneet missään vaiheessa ja mitään seinää ei tullut vastaan. Yhtään kovempaa en ainakaan viimeistä kierrosta olisi enää voinut juosta.

Kiitos Sepolle oikein toimivista ohjelmista ja mukavasta juoksuseurasta Kankäänpäässä. Nyt sitten pitääkin miettiä, että mihin sitä seuraavaksi lähtisi juoksemaan :)

Link to comment
Share on other sites

Minä noudatin Sepon alle 4h -ohjelmaa ja onnistuin taittamaan Espoon rantamaratonin himpun alle "luvatussa" ajassa. Taustasta sen verran, että kesäkuussa juoksin puolikkaan hieman alle 1:50, jonka jälkeen vasta aloin miettiä kokonaiselle osallistumista. Säännöllisempää juoksentelua takana pari vuotta, alkuun ilman tavoitteita ja aika pieniä viikkokilometrejä, vuosi sitten eka puolikas. Sepon ohjelman viikot olivat ylivoimaisesti vaativimpia toistaiseksi. Myös minulla jälkimmäinen puolikas oli ensimmäistä nopeampi (tosin Espoon reittiprofiilikin ohjaa siihen), n. 4 minuutin verran. Mukava ensimmäiseksi juoksuksi, seiniä tai muureja ei tullut vastaan.

Asiallisen tuntuinen ohjelma, kiitos siitä Sepolle! Välillä tietysti piti kahlata läpi ketjuja "vauhdit Sepon 4h-ohjelmassa"...

Link to comment
Share on other sites

Itse harjoittelin Sepon 4:30 ohjelmalla tavoitteena tämän vuoden Pirkka (ei toki ihan sama kuin mara). Tyytyväisenä voin todeta tavoitteeni onnistuneen :thumbsup: ja matkalla tuli juostua puolikas tasan kahteen tuntiin. Itseasiassa olen melko varma että ilman kolmanneksi viimeisen viikon sairastamista tavoite olisi alitettu reilumminkin, ollaan kuitenkin tyytyväisiä siihen mitä saadaan.

Ensi vuodelle on suunnitteilla uusia haasteita ja todennäköisesti valitsen sopivimman Sepon ohjelman jonka mukaan aloitan keskittymisen haasteisiin.

Näillä ohjelmilla on ainakin itselleni myös motivoiva puoli erityisesti loppuvaiheessa, on jotenkin helpompi ajatella että nämä on joku pohtinut valmiiksi ja niihin on helppo luottaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy