Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Talvipyöräily

-jones-
 Share

Recommended Posts

Olisiko kenelläkään tietoa mistä voisi ostaa polkupyörään "rouskut" tai lumiketjut ? Rouskuksi me niitä kutsuimme 80-luvulla, kun niitä oli meillä penneuilla pyörissä ja peilikirkkaalla jäällä ei saanut pyörää kumoon, koska ne olivat aivan loistavat pitämään kuski pystyssä. Olen yrittänyt etsiä paikallisista pyöräliikkeistä näitä vermeitä, mutta en ole toistaiseksi löytänyt. Ostan välittömästi rouskut, kun vaan joku tietäisi missä niitä myydään ?

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ei ole väliä huippu rullaavuudella, rouskuilla rullaa ihan kohtalaisesti, minkä tarvitsee arkikäytössä, näin muistelen lapsuudesta. Rouskuilla pystyssä pysyminen on 99% yhtä turvallista, kuin kesäolosuhteissa, Huippu nastarenkaista minulla ei ole kokemusta, mutta eikös ne ole sika kalliita ? Haluan parasta, niinpä laitetaan sitten parasta, mutta mistä rouskuja saa ? Eipä silti ikäni ajellu läpi talven pyörällä ja keskiarvo milloin teen tuttavutta maan kanssa talvisin on 1-2 lippaa/talvi. Mutta eipä tarvitsisi välittää rouskujen kera enää mistään jäätiköstä pyöräteillä ja se olisi mukava juttu.

Muokattu

Liekö noihin mitään lumiketjuja kauhen hyvin saatavilla, en ainakaan itse ole törmännyt. Nastoilla mennyt viimeiset 10 talvea, joka päivä pyörän selässä eikä pahemmin ole tullut kaatuiltua. Ehkä kerran tai kaksi.

Tässä vaihtoehto jos ei pelkät nastat riitä: http://www.hilavitkutin.com/2006/12/19/ktrack-lumipolkupyora-telaketjuilla/

Itse tein nastarenkaat laittamalla maastorenkaaseen karkeat ruuvit. Sisäpuolelta nappuloiden kohdalle, ja ruuvin kantaan paljon liimaa. Sitten vielä kaistale sisärengasta suojaksi. Näin ollen ei ole ollut rengasrikkoja, lisäksi se pitää jäällä ja ties missä todella hyvin. Olen yrittänyt kaatua, mutta ei onnistu vaikka miten kikkailee.

Ei ole väliä huippu rullaavuudella, rouskuilla rullaa ihan kohtalaisesti, minkä tarvitsee arkikäytössä, näin muistelen lapsuudesta. Rouskuilla pystyssä pysyminen on 99% yhtä turvallista, kuin kesäolosuhteissa, Huippu nastarenkaista minulla ei ole kokemusta, mutta eikös ne ole sika kalliita ? Haluan parasta, niinpä laitetaan sitten parasta, mutta mistä rouskuja saa ? Eipä

Kyl mä sanoisin että rouskut on 50-luvun juttuja. Itekin olen noilla joskus juniorina kurvaillut, eikä kyl kovin hehkeä kuva jäänyt.

Täällä etelän helteissähän nuo ei toimi ollenkaan, kun joutuu kuitenkin jyystämään asfaltilla pitkiä pätkiä talvellakin.

Pohjoisempana lienee vähän parempi tilanne, mutta sanoisin että 100% varmasti saat mukavampaa ja turvallista matkantekoa nastarenkailla.

Nastat maksaa enempi kuin tavan kumit, mut ei nyt puhuta sadoista euroista kuitenkaan. Mulla on maasturissa käytössä vanhat Nokian Extreme 296, jotka on vuosien käytön jälkeen vielä ihan bränikässä kunnossa ja pitoa riittää.

Viikonloppuna vaihdoin työmatkafillariin nastarenkaat. Tilasin ne jostain saksalaisesta nettikaupasta syyskesällä.

Nuo on suunniteltu niin että kovalla (5 bar) rengaspaineella rullaa hyvin, eikä nastat paljoa rutise. Laskemalla rengaspaineet alas (2 bar) tulee enempi nastoja tiekontaktiin ja pito paranee, samalla tietysti rullaavuus heikkenee.

Kolme päivää olen noilla nyt kulkenut ja ainankin vielä olen tyytyväinen.

Merkki on Schwalbe ja malli on Marathon Winter.

Viikonloppuna vaihdoin työmatkafillariin nastarenkaat. Tilasin ne jostain saksalaisesta nettikaupasta syyskesällä.

Kateellisena ihailen tuollaista kaukokatseisuutta. Itse pistin samat renkaat tilaukseen eilen, kun musta jää oli jo kaatanut miehen asfalttiin. Talvi näyttää lähestyvän. Nyt sitten odotellaan ja ajellaan työmatkoja vähän varovaisemmin.

Kateellisena ihailen tuollaista kaukokatseisuutta. Itse pistin samat renkaat tilaukseen eilen, kun musta jää oli jo kaatanut miehen asfalttiin. Talvi näyttää lähestyvän. Nyt sitten odotellaan ja ajellaan työmatkoja vähän varovaisemmin.

No, ei se kaatuminen aina liukkaudesta ole kiinni. Eilen makasin suojatiellä rähmälläni pakettiauton edessä.

Paku meinaan jarrutti suojatielle juuri niin myöhään että myös minä tein fillarille hätäjarrutuksen. Eipä nuo lukkopolkimet ole näemmä vielä selkäytimeen menneet, vaikka niillä kolmisentuhatta km onkin veivattu. Eli arvaatte kait muistinko irrottaa polkimet kun sain vauhdin pysähtymään. Ruumiillisia vammoja en saanut ja henkisiä ei vissiin lasketa.

Vielä noista nastarenkaista: On kyllä sen verran äänekkäät suurillakin rengaspaineilla, ettei tartte jalankulkijoille soittaa pirikelloa.

No, ei se kaatuminen aina liukkaudesta ole kiinni. Eilen makasin suojatiellä rähmälläni pakettiauton edessä.

Paku meinaan jarrutti suojatielle juuri niin myöhään että myös minä tein fillarille hätäjarrutuksen. Eipä nuo lukkopolkimet ole näemmä vielä selkäytimeen menneet, vaikka niillä kolmisentuhatta km onkin veivattu. Eli arvaatte kait muistinko irrottaa polkimet kun sain vauhdin pysähtymään. Ruumiillisia vammoja en saanut ja henkisiä ei vissiin lasketa.

Lukkopolkimissa on muuten sellainen ruuvi, jolla saa säädettyä kuinka helposti kenkä lähtee irti. Jossain vaiheessa kyllästyin "jalat polkimilla" -kaatuiluun ja säädin tuon melko lailla löysälle. Olivat liikkeessä laittaneet sen verran tiukalle, että lähes jokainen pysähtyminen oli tasapainoilua. Itse vaan satuin löytämään tuon ruuvin melko myöhään...