Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratonilta Mammutille


met
 Share

Recommended Posts

Sanokaas mitkä on selviytymismahdollisuudet, jos lähden samankuntoisen kaverin kanssa Mammuttimarssin täysmatkalle. Lyhyen matkan juoksukunto on kohtuullinen, eilen puolimaratonilla molemmilla alittui 1:24. Molemmat ollaan juostu kertaalleen maratoni, mutta ei tänä vuonna. Kaveri juoksi kesällä mökilleen 50km 5 tuntiin. Minun ultrakestävyys on täysi arvoitus. Kilsoja on tullut tänä vuonna kohtuullinen määrä (2100km) joten jalkojen luulisi kestävän. Kertaalleen ollaan käyty Nuuksiossa treenaamassa suunnistusta reppujen kanssa noin 30 km lenkillä. Ensi viikonloppuna käydään heittää toinen samantapainen lenkki.

Ajateltiin Mammutttiin hölkkä - kävely strategiaa tyyliin 20min. - 5 min ja parin tunnin välein huoltotauko mutta telttailemaan ei ollut tarkoitus lähteä. Matka on 80-110 km riippuen suunnistustaidoista ja aikaraja 24h. Mitä pitäisi ottaa huomioon kun kyseessä on yötaival? Lamput yms. on tietenkin hommattu mutta yöllä ei ole tullut ulkoiltua viime aikoina.

Tässä projektissa kiinnostaa juuri tuo epävarmuus maaliin selviämisestä. Lyhemmällä matkalla tuo ulottovuus jäisi kokonaan pois.

http://sites.google.com/site/mammuttimarssi/Home/reitti

Link to comment
Share on other sites

No ihan varmasti selviätte. Kunhan muistatte vanhan sanonnan: ei se matka tapa..

Minä ja kaveri mennään mammutille aika huonolla harjoittelulla, viimeiset 3 viikkoa on kummallakin pitänyt kiirettä lapsien ja työn kanssa. Kumpikaan meistä ei ole koskaan juossut maratonia. Kumpikin on osallistunut rogaineihin/kaukopartiohiihtoon/pitkiin vaelluksiin jne. 1.24 puolimaratonkunto ei ainakaan minun osaltani taida ikinä toteutua. 2100 kilometriä saatan juosta ehkä seuraavan kolmen vuoden aikana.

Me aiomme periaatteessa juosta tieosuudet jyrkkiä ylämäkiä lukuunottamatta ja kävellä maastot. Tiukka aikaan perustuva rytmitys kävelyn ja juoksun välillä ei varmastikaan tule toimimaan. Yöllä huomioitavaa on mielestäni lähinnä eteensä katsomisen tärkeys. Padasjoella on todella ikäviä kivikoita, joissa nilkan nyrjäytys/polven lyöminen on helppoa. Metsäosuuksien ottaminen levon ja huollon kannalta rauhallisesti kävellen pienentää loukkaantumisen riskiä aika paljon. Suunnistustarkkuuskin saattaa parantua.

Varavalo kannattaa tietenkin ottaa mukaan ja valojen käyttöä on hyvä harjoitella etukäteen. Samalla kannattaa kokeilla, miten oma otsalamppu toistaa värejä ts. onko sillä helppoa lukea karttaa. Osa ledivaloista antaa niin sinistä valoa, että ainakin mun näkökyvyllä pitäisi nostaa piilarit pois silmiltä, jos kaikki merkityt polut haluaisi löytää. Jos tämä on ongelma, kannattaa ottaa pieni ja kevyt hehkulampun omaava kynävalo mukaan kartan lukua varten.

Koska läpiyön liikkumisen myötä heikkenevä henkinen vireys heijastuu rautaiseenkin fyysiikkaan tulee yöllä helpommin kompasteltua. Lisäksi kylmä ja märkä jäykistää niveliä ja altistaa näiden kivuille. Niinpä mukaan kannattaa varata riittävän lämpimät (lisä)vaatteet ja karkkia tms. itsensälahjomistavaraa.

t tommi

Muokattu
juttua lisää
Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä ja rohkaisusta. Suurin vaara lienee juuri aloittelijan kokemattomuudessa, mikä heijastuu intona lähteä liian kovaan alkuvauhtiin.

Kotitehtävätkin on vielä tekemättä. Mammutin sivuilla mainittu vastaus kysymykseen, "miksi olet mukana", on vielä avoin.

Link to comment
Share on other sites

Mekin olemme tverhon lailla olleet mukana kahdessa 24 h rogaining kisassa sekä yhdessä 12 h kisassa myös. Molemmilla rogaining kerroilla oli välillä huono sää eli satoi, mutta elokuinen ilma on kuitenkin aivan erilainen vaikka olisi kylmäkin kuin lokakuinen. Maratonin juoksi isäntä eilen, minä sen sijaan en ole viiteen vuoteen maratonin mittaista matkaa juosten taivaltanut. 24 h rogainingissa matkaa on taitettu liki 80 kilometriä, mutta ainakin viime vuotinen Mammuttimarssi oli huomattavasti helpommassa maastossa eli oikeastaan (ainakin uimarastille saakka) kokonaan hiekka- tai asfalttitietäkin, metsäosuuksia ei ollenkaan. Tänä vuonnahan luvattiin enemmän metsää ja vaativampaa suunnistusta.

Niin siis kuten edellä olevasta kävi ilmi viime vuonna olimme Mammuttimarssillakin mukana, mutta matka tyssäsi 43 kilometrin kohdalla olevalle uimarastille kun oltiin niin kylmissämme, ettei olisi voinut kuvitellakaan että uimaan olisi mennyt. Mitään muuta harmia ei sitten ollutkaan muutakuin 7 tuntia - alusta asti kestänyt jatkuva sade, joka on todella kylmää ja kangistavaa. Siihen kannattaa varautua jos ei aio oikein kovalla tempolla esim. alle 10 tunnin matkaa taittaa. Mutta muuten uskon, että reissusta teidän kunnolla selvitään.

Link to comment
Share on other sites

Mulle viime vuonna Spartathlon oli helpompi kuin Mammuttimarssi. Minusta on nimittäin vanhemmiten tullut melkoinen vilu- ja ehkä myös kesäkissa...

Sinänsä Mammutti uintirasteineen on ihan kokemisen arvoinen juttu.Tuli vain lähdettyä hieman huolimattomasti palautumattomana ja vähillä eväillä matkaan. Mutta kyllä noin lyhyen matkan huonollakin valmistautumisella joten kuten pystyi rimpuilemaan maaliin. Toivottavasti teillä tämän vuoden osallistujilla on hieman mäkisemmät maastot. Viime vuosi oli melkeinpä pelkkää tasaista hiekkatietä.

Muokattu
lisätty yksi k-kirjain
Link to comment
Share on other sites

Minusta on nimittäin vanhemmiten tullut melkoinen vilu- ja ehkä myös kesäkissa...

Ei se vanhuus varmaankaan ole Hietsusta vilukissaa tehnyt, vaan ennemminkin lämmittävän rasvakerroksen katoaminen. Luulen ettei Munkkivuoren ihramammutti juuri palellut 10 kg sitten, mutta nykyinen low fat kestävyysurheilija Hietsu tarvitsee luonnollisesti enemmän vaatetta päälleen syyskylmillä keleillä.

Tsemppiä kaikille mammuttimarssijoille, tasapuolisesti sekä ihramammuteille, skin&bones -tyyppisille vilukissamammuteille että keskirasvaisille välimuotomutanttimammuteille.

Link to comment
Share on other sites

.Luulen ettei Munkkivuoren ihramammutti juuri palellut 10 kg sitten,

Mä palelin jo 30 kiloa sitten. Lapsuuden hiihtolenkeillä jäädytin moneen kertaan sormeni ja joskus varpaanikin. :holzhacker: Kai tiedätte, että ajoittainen kylmälle altistuminen on itse asiassa terveellistä: silloin hyvän ruskean "rasvanpolttorasvan" osuus kehossa lisääntyy.

Mutta silti saisi olla vaikka aina kesä. Tosin onhan keväthangilla hiihtelykin ihan hiton mukavaa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

En ole minäkään pimeän, märän ja kylmän suurin ystävä mutta joku tuossa konseptissa kiehtoo.

Mites energiapuoli? Marjoja ei taida siihen aikaan olla, eikä pienriistan pyydystäminenkään taida tulla kyseeseen, joten eväät pitänee kantaa kotoa. Pärjääkö pelkällä sokerilla ja suolalla vai kannattaako varata jotain tukevampaa safkaa mukaan?

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että kylmässä kelissä energiaa kuluu enemmän - ihan vaan lihasten lämpimänä pysymiseen niin, että varmasti jotakin kiinteää energiaakin pitää nauttia. Me kun hitaammin matkan taitamme jos mukaan nyt lähdemme (riippuu täysin sääennusteesta) otetaan mukaan parit voileivät, patukoita ja vähän karkkia ja ehkä sipsejäkin mussuteltavaksi, 1,5 l juomasäiliöllä varustettuun reppuun mahtuu uskomaton määrä tavaraa parien vaihtosukkien, vaihtopaidan ja vaihtohousujen ja buffien lisäksi http://www.spadout.com/p/lafuma-active-5/ . Isäntä kyllä joutunee tällä reissulla ottaa omaksi repukseen Deuterin juoksurepun, mutta tuolla lafumalla ollaan pärjätty 24 h kisoissa tähän asti ihan hyvin, mutta ollaankin käyty kertaalleen kisan aikana tankkaamassa se - mikä nyt ei ole mahdollista.

Link to comment
Share on other sites

Ota vaan ihmeessä riittävästi hyvänmakuista ruokaa mukaan. Ainakin, jos kaveri ottaa. Mikään ei kyrsi enempää, kuin oman vatsan valitus samalla kun kaveri tunkee reissumiestä helttaansa klo 0700 hyvin soissa kahlatun yön jälkeen. Ruokaa pitää olla mukana, jotta jaksaa fyysisesti. Mutta ruokaa pitää myös olla mukana, että jaksaisi henkisesti.

Itse otan mukaan (noin) 10 X dexalin geeli, 10 X myslipatukka ja pari kolme eväsleipää. Unohtamatta hedelmäkarkkeja. Juotavaa reilu litra, jota sitten täydennetään matkan varrella.

Jos kummankin päämäärä on maksimoida kärsimys, tsekatkaa toisenne reput ennen lähtöä, ettei toinen huijaa.

t tommi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy