Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mitä vauhtia puolikkaalla?

matkaaja
 Share

Recommended Posts

Minuun iski juoksukärpänen 36 vuotiaana. Aikaisemmin en harrastanut liikuntaa lähes lainkaan. Kausikävelijäksi luokittelin itseni. Nyt siitä on 1,5 vuotta ja takana 2 maratonia ja Pirkan hölkkä. Nyt olen menossa ekalle puolikkaalle. Minkäänlaista kuntotestiä ei ole tehty. Mutta Pirkan hölkkä meni 3.17 keskisyke 160. Ja olen juossut viitisen kilometriä 5.15 vauhtia sykkeet 158. Pystyisinkö juoksemaan puolikkaan 5.15 kilometrivauhtia? Ajattelin lähteä ehkä hiukan hitaanpaa ja sitten kiristää vauhtia.. :hali_knuffl_rein:

Mä treenasin Vantaalle (intensiivisesti) 9 vkoa. Kerta viikkoon oli ohjelmassa 6.5-14.5 km matka kisavauhtista juoksua. Alkuun vedin ne 4:00/km vauhdilla ja viimeisillä viikoilla 3:55/km. Kisassa meni 3:56/km tasaisella vauhdinjaolla, eikä kiristysvaraa jäänyt. Eli en saanut yhtään kisalisää vauhteihini. Ilmeisesti vapaammalla ohjelmalla jää enempi yllätysmomenttia - suuntaan tai toiseen.

Kisassa kulkee aina kovempaa kuin harjoituslenkeillä - ainakin itselläni! 2,5v juoksukokemuksella olen kerran juossut 7km lenkin harjoituksissa alle 5min/km vauhtia, mutta niin vaan meni puolikas eilen 4:56/km, loppuaika 1:44 :-) Rohkeasti vain matkaan - aina pystyy vähän parempaan kuin olisi itsestään uskonut

Itse samoihin aikoihin Vantaalla päätyneenä tein saman huomion, en minä älyttömän pitkästi tuollaista vauhtia ole harjoituslenkeillä päästellyt. Vantaalla vielä sykekin pysyi ällistyttävän alhaalla. Kyllä puolikas vielä voi mennä yllättävänkin kovaa.

Nyt se puolikas on juostu. Aika 1.47 ja risat. Käytin laskuria avukseni ja sain kilometrivauhdiksi 5.07. Tulokseen olen tyytyväinen. Vauhtini oli loppua kohti nouseva. Saavutukseeni olen hyvin tyytyväinen. Tosiaan ei ole kuin puolitoista vuotta lajia harrastettu ja ikääkin on jo ihan mukavasti. Cooperin ajattelin vielä juosta ja testata kuinka paljon on vauhti kasvanut viime kerrasta, Ajatukset ovat jo ensi kaudessa...

Nyt se puolikas on juostu. Aika 1.47 ja risat. Käytin laskuria avukseni ja sain kilometrivauhdiksi 5.07. Tulokseen olen tyytyväinen. Vauhtini oli loppua kohti nouseva. Saavutukseeni olen hyvin tyytyväinen. Tosiaan ei ole kuin puolitoista vuotta lajia harrastettu ja ikääkin on jo ihan mukavasti. Cooperin ajattelin vielä juosta ja testata kuinka paljon on vauhti kasvanut viime kerrasta, Ajatukset ovat jo ensi kaudessa...

Onneksi olkoon! Olipas mahtava aika sulla :)!

Mikä sulla oli keskisyke?